کم جمعیت ترین کشورهای جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 27 شهریور ، 1403 7 دقیقه
کم جمعیت ترین کشورها

کم جمعیت ترین کشورهای جهان، با جمعیت‌های محدود و اغلب پراکنده، نقشی منحصربه‌فرد در جهان دارند. این کشورها که بیشتر در مناطق دورافتاده یا جزایر کوچک قرار دارند، به دلیل ‌جمعیت کم، از چالش‌ها و فرصت‌های خاصی برخوردارند.

برخی از این کشورها به واسطه جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ خاص خود به مقصد مناسبی برای گردشگران تبدیل شده‌اند. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این کشورهای کم جمعیت آشنا شوید.

واتیکان | Vatican City

شهر واتیکان به‌عنوان کوچک‌ترین کشور مستقل به رسمیت شناخته شده، از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ ۷۶۴ نفر جمعیت دارد.

به دلیل موقعیت ویژه شهر واتیکان، اکثریت شهروندان آن را روحانیون کاتولیک تشکیل می‌دهند و پیروان مذهبی، با تعداد کمی از افراد عادی که برای دولت کار می‌کنند.

وضعیت شهر به‌عنوان مرکز معنوی و اداری کلیسای کاتولیک، برای ساکنان آن که با اهمیت مذهبی و فرهنگی واتیکان مرتبط هستند، احساس هدف و اجتماع ایجاد می‌کند.

واتیکان | Vatican City

توکلائو | Tokelau

به‌عنوان گروهی متشکل از سه جزیره مرجانی دورافتاده در اقیانوس آرام جنوبی، توکلائو با ۲۶ کیلومترمربع مساحت دارای ۱۹۱۵ نفر جمعیت است. نبود فرودگاه و دسترسی فقط با قایق از ساموآ باعث کم بودن جمعیت توکلائو شده است.

همچنین موقعیت دورافتاده این جزایر که در نیمه راه بین هاوایی و استرالیا قرار دارد، چالش‌هایی را برای جذب مهاجران جدید ایجاد می‌کند.

توکلائو | Tokelau

نیوئه | Niue

نیوئه جزیره‌ای خودگردان و دارای مساحت کوچکی به وسعت ۲۶۰ کیلومترمربع است. موقعیت دورافتاده آن در اقیانوس آرام و نبود فرصت‌های اقتصادی عمده، رشد جمعیت را کم کرده و این کشور حدود ۱۹۳۵ نفر را در خود جای‌داده است.

هویت فرهنگی قوی جمعیت، با مذهب غالب پروتستان و زبان نائوروایی متمایز، به احساس اجتماع و تعلق در میان ساکنان کمک می‌کند. بااین‌حال، نبود خدمات رسمی بانکی و وام‌دهی تجاری یا خرده‌فروشی در جزیره چالش‌هایی را برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد می‌کند.

جزایر فالکلند | Falkland Islands

جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبی، به دلیل موقعیت ایزوله و آب و هوای خشن قطب جنوب، آن را به مقصدی نامناسب برای سکونت تبدیل کرده است. این کشور دارای جمعیتی نزدیک به ۳۵۰۰ نفر است و اقتصاد جزایر به شدت به ماهیگیری و گردشگری وابسته است.

مونتسرات | Montserrat

مونتسرات کشوری جزیره‌ای در دریای کارائیب و دارای جمعیت حدود ۴۳۷۲ نفر است که به دلیل فوران آتشفشانی ویرانگر در دهه ۱۹۹۰ بخش بزرگی از جزیره را ویران و بسیاری از ساکنان را مجبور به فرار کرد. در حال حاضر مساحت محدود این کشور و فعالیت آتشفشانی مداوم همچنان رشد جمعیت را محدود می‌کند.

مونتسرات | Montserrat

سنت پیر و میکلون | Saint Pierre and Miquelon

سنت پیر و میکلون مجموعه سرزمین فرانسوی در اقیانوس اطلس شمالی است که حدود ۵۸۱۵ نفر جمعیت دارد. موقعیت دورافتاده آن در سواحل کانادا و کمبود فرصت‌های اقتصادی در زمینه ماهیگیری و گردشگری باعث جمعیت کوچک آن شده است.

تووالو | Tuvalu

این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام، شامل ۹ جزیره کوچک مرجانی است و تنها ۱۱۴۷۸ نفر جمعیت دارد. مساحت کوچک آن به وسعت ۲۶ کیلومترمربع و به دلیل نبود مسیرهای مناسب تجاری اصلی و مراکز اقتصادی به‌عنوان یکی از کم جمعیت ‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

پالائو | Palau

کشور کوچک پالائو تا سال ۲۰۲۴ دارای جمعیت نسبتاً کمی حدود ۱۶۷۳۳ نفر است. مساحت محدود این کشور که ۴۵۹ کیلومترمربع است، آن را از نظر جغرافیایی منزوی می‌کند. ترکیب جمعیتی پالائو متنوع است و پالائویی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند و پس از آن کارولینی‌ها، آسیایی‌ها و سایر گروه‌های قومی قرار دارند.

ساختار اقتصادی پالائو تحت‌تأثیر صنایعی مثل گردشگری و ماهیگیری است که به نوبه خود به فرصت‌های موجود برای ساکنان جدید کمک می‌کند.

پالائو | Palau

سن مارینو | San Marino

سن مارینو با ۶۱ کیلومترمربع مساحت، قدیمی‌ترین جمهوری جهان است که تا سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳۳۸۸۹ نفر جمعیت دارد.

از نظر جغرافیایی، سن مارینو منطقه‌ای در مرکز ایتالیا است که به موقعیت منحصربه‌فرد آن افزوده و بر جمعیت آن تأثیر گذاشته است. زبان ‌اصلی سن مارینو ایتالیایی است که نشان‌دهنده پیوندهای فرهنگی آن با ایتالیا است.

نرخ بالای جمعیت شهری کشور ۹۷.۸ درصد نشان‌دهنده زیرساخت‌های توسعه‌یافته و کیفیت زندگی است که ممکن است افرادی را که به دنبال محیطی آرام و امن هستند جذب کند.

موناکو | Monaco

موناکو، یکی دیگر از کم جمعیت ترین کشورهای جهان واقع در ریویرای فرانسه، جمعیتی در حدود ۳۹۰۵۰ نفر دارد و مساحت آن تنها ۲ کیلومترمربع است.

زبان اصلی که در موناکو صحبت می‌شود فرانسوی است که نشان‌دهنده پیوندهای فرهنگی آن با فرانسه است. اقتصاد این کشور مبتنی بر صنایع گردشگری، بانکداری و قمار است.

استاندارد بالای زندگی این کشور، با تولید ناخالص داخلی سرانه ۲۳۴۳۱۷ دلار، آن را به بالاترین سطح در جهان تبدیل کرده و افراد و کارآفرینان ثروتمند را به خود جذب می‌کند. با این حال، هزینه زندگی و راه‌اندازی یک تجارت در موناکو بالا است و بازار رقابتی دارد.

لیختن اشتاین | Liechtenstein

لیختن اشتاین کشور کوچکی است که در قلب اروپا واقع شده و تا سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳۹۷۲۴ نفر جمعیت دارد و مساحت آن فقط ۱۶۰ کیلومترمربع است.

از نظر جغرافیایی، لیختن اشتاین بین سوئیس و اتریش قرار دارد و زبان اصلی که در این کشور صحبت می‌شود آلمانی است که نشان‌دهنده پیوندهای فرهنگی آن با کشورهای اطراف است.

استاندارد بالای زندگی این کشور، با تولید ناخالص داخلی سرانه ۱۸۴۰۸۳ دلار، آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. با این حال، هزینه زندگی و راه‌اندازی یک تجارت در لیختن اشتاین بسیار بالا است.

لیختن اشتاین | Liechtenstein کم جمعیت ترین کشورهای جهان

سنت کیتس و نویس | Saint Kitts and Nevis

سنت کیتس و نویس، کشوری کوچک و جزیره‌ای با مساحت ۲۶۱ کیلومترمربع است که در دریای کارائیب قرار دارد و تا سال ۲۰۲۴ تقریبا ۴۷۱۹۵ نفر جمعیت دارد.

تولید ناخالص داخلی بالای سرانه ۱۸۰۸۲ دلاری این کشور را به یکی از ثروتمندترین کشورهای حوزه کارائیب تبدیل کرده است. اقتصاد قوی و استاندارد بالای زندگی این کشور، مشاغل جدید و افرادی را که به دنبال یک سبک زندگی مجلل هستند، جذب می‌کند.

دومینیکا | Dominica

دومینیکا کشور کوچکی در دریای کارائیب و از کم جمعیت ترین کشورهای جهان با مساحت ۷۵۱ کیلومترمربع و جمعیت تقریباً ۶۷۴۰۸ نفر است.

دومینیکا یک کشور جزیره‌ای گرمسیری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بازدیدکنندگان و کسانی که به دنبال محیطی گرم هستند را به خود جذب می‌کند. تولید ناخالص داخلی سرانه ۹۳۵۶ دلاری این کشور را به یکی از کشورهای در حال توسعه در دریای کارائیب تبدیل کرده است.

دومینیکا | Dominica کم جمعیت ترین کشورهای جهان

آندورا | Andorra

آندورا، واقع در کوه‌های پیرنه بین فرانسه و اسپانیا، دارای جمعیتی بالغ بر ۸۳۵۲۳ نفر در سال ۲۰۲۴ است. وسعت این کشور ۴۶۸ کیلومترمربع است که رشد جمعیت آن را محدود می‌کند.

موقعیت این کشور به‌عنوان یک مرکز تجاری بین‌المللی ثروتمند، توانسته در بخش بانکداری، سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری‌های تجاری را به خود جذب ‌کند.

رابطه ویژه این کشور با اتحادیه اروپا، علی‌رغم عدم عضویت، مزایای اقتصادی و توافقات تجاری را فراهم و وابستگی شدید آن به گردشگری، به‌ویژه اسکی، آن را در برابر رکودهای اقتصادی، آسیب‌پذیر کرده است.

تونگا | Tonga

تونگا، کشوری زیبا در جنوب اقیانوس آرام، دارای جمعیت نسبتاً کم حدود ۱۰۰۱۷۹ نفر تا سال ۲۰۲۴ است. مساحت محدود این کشور به وسعت ۷۲۰ کیلومترمربع در جزایر متعددی پراکنده شده است.

از نظر جغرافیایی، موقعیت دورافتاده تونگا و جزایر پراکنده، چالش‌هایی را برای پذیرش جمعیت متراکم‌تر ایجاد می‌کنند.

اقتصاد این کشور به بخش‌هایی مثل کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری متکی است. تولید ناخالص داخلی سرانه ۵۴۸۸ دلاری افرادی را که به دنبال سبک زندگی صلح‌‌آمیز جزیره‌ای و چشم‌انداز تجاری هستند جذب می‌کند.

همچنین آسیب‌پذیری تونگا در برابر بلایای طبیعی، مثل طوفان‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها به دلیل تغییرات آب و هوایی، چالش‌های مهمی را برای توسعه پایدار و رشد بلندمدت ایجاد می‌کند.

تونگا | Tonga

سیشل | Seychelles

سیشل با مساحت ۴۵۵ کیلومترمربع تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۰۴۴۷ نفر جمعیت دارد و مردم آن به زبان‌های سیشلو کریول، انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند. این کشور در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در خدمات رفاه اجتماعی انجام داده و مراقبت‌های بهداشتی اولیه و آموزش رایگان را تا مقطع متوسطه ارائه می‌دهد.

آنتیگوا و باربودا |  Antigua and Barbuda

آنتیگوا و باربودا، کشور جزیره‌ای دوقلوی خیره‌کننده در دریای کارائیب با مساحت ۴۴۰ کیلومترمربع، جمعیتی در حدود ۱۰۰۷۷۲ نفر تا سال ۲۰۲۴ دارد.

آسیب‌پذیری آنتیگوا و باربودا در برابر بلایای طبیعی مثل طوفان، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند و جمعیت سالمند با نسبت کل ۴۱ درصد، خدمات اجتماعی و زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی را تحت‌فشار قرار داده است.

میکرونزی | Micronesia

جمعیت میکرونزی تا سال ۲۰۲۴، ۱۰۵۷۶۴ نفر محاسبه شده و جزایر پراکنده و مساحت محدود این کشور ۷۰۲ کیلومترمربع را شامل می‌شود.

زبان‌های رسمی که در میکرونزی صحبت می‌شود انگلیسی، چوکی، کوسرایی، پونپی و یاپسی هستند و اقتصاد این کشور به بخش‌هایی مثل گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی متکی است.

میکرونزی | Micronesia کم جمعیت ترین کشورهای جهان

حرف آخر

کم جمعیت ترین کشورهای جهان از واتیکان تا سنت وینسنت و گرنادین‌ها به دلیل جمعیت کم خود با چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی روبرو هستند. این کشورها ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی، میراث‌فرهنگی و پتانسیل اقتصادی را ارائه می‌کنند، اما با چالش‌های مرتبط با رشد اقتصادی، نابرابری درآمد، نیروی کار و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی نیز مواجه هستند.

سؤالات متداول

کدام کشور در سال ۲۰۲۴ کمترین جمعیت را در جهان دارد؟

شهر واتیکان، کوچک‌ترین کشور مستقل شناخته شده بین‌المللی در جهان، دارای کمترین جمعیت با تنها ۷۶۴ نفر تا سال ۲۰۲۴ است.

زنان در کدام کشور بیشتر از مردان هستند؟

یکی از کشورهایی که جمعیت زیادی از زنان دارد روسیه است.

کدام قاره سریع ‌ترین رشد را دارد؟

از میان تمام مناطق اولیه، آفریقا سریع‌ترین سرعت رشد جمعیت را دارد.

تور های ویژه