شهر خانه های رنگارنگ، چشمه و آلاچاتی در ترکیه

پربازدیدترین ها

گردشگری 27 شهریور ، 1403 7 دقیقه
آلاچاتی

آلاچاتی، یک شهر زیبا در استان ازمیر واقع در غرب ترکیه است که به دلیل موقعیت ساحلی خود در کنار دریای اژه، به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. این شهر کوچک و تاریخی با خیابان‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های سفیدرنگ با پنجره‌های رنگارنگ و فضای آرامش‌بخش، جذابیت ویژه‌ای دارد.

آلاچاتی، با ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی، مکان مناسبی برای افرادی است که به دنبال آرامش و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از ترکیه هستند. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این شهر زیبا و دیدنی بیشتر آشنا شوید.

معرفی آلاچاتی ترکیه

شهر آلاچاتی در استان ازمیر و در نزدیکی شهر ساحلی چشمه قرار دارد. این شهر کوچک که در غرب ترکیه و در سواحل دریای اژه واقع شده، حدود ۷۶ کیلومتر با ازمیر فاصله دارد.

این شهر که به‌خاطر خانه‌های سنگی، خیابان‌های باریک و فضایی پر جنب‌وجوش شناخته می‌شود، ترکیبی بی‌نظیر از تاریخ، فرهنگ و مدرنیته است.

با قدم‌زدن در شهر، خانه‌های یونانی بازسازی‌شده زیبایی، بوگنویل‌های رنگارنگ و کافه‌های جذاب را خواهید دید. این معماری منحصربه‌فرد گواهی بر تاریخ غنی و میراث‌فرهنگی این شهر است.

بهترین جاذبه های دیدنی آلاچاتی

آلاچاتی، با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود، جاذبه‌های متنوعی را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از فرهنگ بومی را به گردشگران ارائه می‌دهد. از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خیابان کمال پاشا آلاچاتی

خیابان کمال پاشا با کافه‌ها و درختان و گل‌های صورتی، محل مناسبی برای عکاسی و نشستن در کافه‌ها و رستوران‌های این خیابان است. در این خیابان سنگ‌فرش‌شده می‌توانید ساختمان‌های تاریخی مربوط به ۱۵۰ سال پیش را تماشا کنید و از قدم زدن در خیابانی با معماری متفاوت و تاریخی لذت ببرید.

ساحل آلاچاتی

در سفر به آلاچاتی می‌توانید به سواحل زیبای آلاچاتی با ماسه‌های سفید یا به خود Cesme بروید و از آب‌های شفاف لذت ببرید. همچنین چند کلوپ ساحلی در امتداد شبه‌جزیره وجود دارد که می‌توانید در آنها به تفریحات ساحلی بپردازید.ساحل آلاچاتی

هنر خیابانی و گالری ها

وقتی در خیابان‌های این منطقه قدم بزنید، به سرعت متوجه هنر خیابانی بی‌نظیری خواهید شد که به این شهر جذابیت بیشتری بخشیده‌اند. هنر خیابانی آلاچاتی بیشتر به شکل قطعات کوچک است که به طور یکپارچه با حال و هوای شهر ترکیب می‌شوند.

آسیاب های بادی را بررسی کنید

در وسط شهر، چهار آسیاب بادی غول پیکر ساخته شده از سنگ را پیدا خواهید کرد که قدمت آنها به سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد. آنها یکی از معروف‌ترین قسمت‌های شهر هستند و می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای در اینجا بگیرید.

مسجد بازار

مسجد بازار در اصل یک کلیسا در سال ۱۸۷۴ بود که در زمان حکومت عثمانی به مسجد تبدیل شد. این مسجد با بقیه مساجدی که در جای دیگر ترکیه می‌بینید کمی متفاوت به نظر می‌رسد، چون از سنگ ساخته شده و با خانه‌های سنتی اطراف Alacati مطابقت دارد.

قلعه چشمه

قلعه چشمه در نزدیکی آلاچاتی یکی از جاذبه‌هایی است که باید از آن بازدید کنید. قدمت این قلعه به قرن شانزدهم می‌رسد و توسط عثمانی‌ها برای حفاظت از خط ساحلی ساخته شده است. در داخل قلعه، موزه‌ای قرار دارد که در آن می‌توانید همه چیز را در مورد این منطقه‌ ببینید.قلعه چشمه

تفریحات مناسب در آلاچاتی ترکیه

موج سواری در آلاچاتی

آلاچاتی یکی از بهترین مکان‌های ترکیه برای موج‌سواری است. بادهای مداوم و آب‌های کم‌عمق، آن را به مکانی ایده‌آل برای موج‌سواران مبتدی و حرفه‌ای تبدیل کرده است. همچنین چند مدرسه موج‌سواری در این منطقه وجود دارد که آموزش و تجهیزات ارائه می‌دهند.

تفریح در ساحل  Ilıca

ساحل Ilıca در فاصله کوتاهی از آلاچاتی به دلیل آب‌های گرم و حرارتی و شن‌های خوبش شناخته شده است. این ساحل یک مکان عالی برای خانواده‌ها برای استراحت و لذت‌بردن از یک روز آرام در کناردریا است. در این ساحل می‌توانید ورزش‌های آبی از جمله جت‌اسکی و پاراسلینگ را امتحان کنید.

پیاده روی و طبیعت گردی

مناطق اطراف آلاچاتی برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی مناسب است. مسیرها مناظر خیره‌کننده‌ای از دریای اژه، باغ‌های زیتون و تاکستان‌ها دارند و همین باعث محبوبیت طبیعت‌گردی در این منطقه شده است.

یکی از مسیرهای پرطرفدار، پیاده‌روی به سمت خلیج دلیکلی است که به‌خاطر صخره‌های منحصربه‌فرد و آب‌های شفافش معروف است.

خرید در بازارهای آلاچاتی

خرید سوغاتی یکی از بخش‌های جدانشدنی سفر است و آلاچاتی، یکی از زیباترین مقاصد تفریحی ترکیه، برای خرید سوغات و صنایع دستی ترکیه است.

آلاچاتی با خیابان‌های سنگ‌فرش شده و دکوراسیون محلی‌، مغازه‌های جذاب و بازارهای سنتی بسیاری را در دل خود جای داده است. این شهر به‌جای مراکز خرید مدرن و چندطبقه، پر از فروشگاه‌های کوچک و زیبایی است که به سبک یونانی طراحی شده‌اند. در این مغازه‌ها می‌توانید هر آنچه که بخواهید از زیورآلات دست‌ساز تا صنایع‌دستی بومی پیدا کنید.

همچنین، یکی از بهترین سوغاتی‌ها می‌تواند یک عتیقه از بازار مشهور آلاچاتی باشد. این بازار عتیقه که در مرکز شهر و اطراف مسجد پازار یری قرار دارد، در روزهای شنبه و یکشنبه باز است و در آن می‌توانید مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی از سراسر ترکیه و حتی دیگر کشورها را پیدا کنید.بازارهای آلاچاتی

رویدادها و جشنواره ها در Alaçatı

جشنواره گیاهان آلاچاتی

جشنواره گیاهان آلاچاتی یکی از محبوب‌ترین رویدادهای شهر است که هر ساله در ماه آوریل برگزار می‌شود که از گیاهان غنی و غذاهای سنتی منطقه تجلیل می‌کند. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند از کارگاه‌های آشپزی، تورهای جمع‌آوری گیاهان دارویی و چشیدن غذاهای محلی لذت ببرند.

مسابقات بین المللی ماهیگیری Alaçatı

این رویداد سالانه علاقه‌مندان به ماهیگیری را از سراسر جهان جذب می‌کند. این مسابقات شامل مسابقات مختلف ماهیگیری، تورهای قایق و مزه‌کردن غذاهای دریایی و یک فرصت عالی برای تجربه فرهنگ دریایی این شهر است.

جشنواره هنری  Alaçatı

جشنواره هنری Alaçatı که در تابستان برگزار می‌شود، آثار هنرمندان داخلی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد. این جشنواره دارای نمایشگاه‌های هنری، اجراهای زنده و کارگاه‌های آموزشی است.

آب و هوای آلاچاتی

آلاچاتی با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و دلپذیر خود، مقصد مناسبی برای عاشقان طبیعت و آرامش است. دمای هوا در این شهر به‌طور میانگین در طول سال از ۱۷ درجه بیشتر نمی‌شود و به‌ندرت پایین‌تر می‌آید.

این ویژگی باعث می‌شود تابستان‌ و بهار آلاچاتی گرم و دلنشین باشد و زمستان و پاییز هم حال و هوای معتدل و مناسبی داشته باشد. در این فصل‌ها، شب‌ها، هوا کمی خنک‌تر می‌شود و باران‌های فصلی، هوا را باطراوات می‌کند.

چگونه به آلاچاتی برویم؟

برای سفر به آلاچاتی مسیرهای مختلفی در دسترس است که بسته به نوع سفر و بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.آلاچاتی

سفر به آلاچاتی با هواپیما

هواپیما یکی از ایمن‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای سفر به آلاچاتی است و شما می‌توانید با خرید بلیط ازمیر، از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی راهی این شهر شوید.

باتوجه‌به این‌که به دلیل تعداد کم مسافران، پرواز مستقیم از ایران به ازمیر وجود ندارد و باید ۱ یا ۲ توقف در مسیر داشته باشید. این توقف‌ها زمان پرواز شما را به ۷ تا ۱۳ ساعت افزایش می‌دهد.

پس از رسیدن به ازمیر، می‌توانید با اجاره خودرو یا تاکسی از فرودگاه در مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه به آلاچاتی برسید. همچنین، گزینه دیگری که در اختیار دارید اتوبوس‌های هاواش است که حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا شما را به مقصد برسانند.

سفر به آلاچاتی با اتوبوس

اتوبوس‌هایی که از Otogar ازمیر به سمت Çeşme حرکت می‌کنند، به آلاچاتی می‌روند. اتوبوس‌ها با فواصل یک و نیم‌ساعته بین ۶:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ بعدازظهر در فصل‌های خارج از گردشگری در این مسیر حرکت می‌کنند و به‌احتمال زیاد در تابستان بیشتر تکرار می‌شود.

سفر به آلاچاتی با ماشین

شما می‌توانید با ماشین شخصی از یکی از مرزهای ترکیه وارد این کشور شوید و از مسیر ازمیر به آلاچاتیکه  نزدیک یک بزرگراه است و با ۳ خط در هر جهت که ازمیر را به Çeşme  متصل می‌کند، بروید.

از ازمیر که در ۷۲ کیلومتری شرق آلاچاتی قرار دارد، حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا به این منطقه برسید. همچنین می‌توانید از یکی از شهرهای ترکیه با هواپیما یا اتوبوس مسیر را تا آلاچاتی ادامه دهید.آلاچاتی

سفر به آلاچاتی با قطار

بلیط قطار تهران به استانبول در واقع یک مسیر دومرحله‌ای را شامل می‌شود که از تهران به وان حرکت می‌کند. پس از رسیدن به وان، با کشتی به اسکله تات وان بروید و از آنجا با قطار راهی آنکارا شوید.

سفر با قطار به ترکیه حدود ۸۰ تا ۹۰ ساعت طول می‌کشد. با این وجود، چشم‌اندازهای زیبای شمال غرب ایران و شرق ترکیه در طول مسیر، تجربه‌ای خاص و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند که هیچ پروازی نمی‌تواند مشابه آن باشد.

حرف آخر

آلاچاتی یکی از شهرهای کوچک و زیبا در ساحل غربی ترکیه و در استان ازمیر واقع شده است. این شهر با معماری سنتی، کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده، خانه‌های سفید با پنجره‌های رنگارنگ و نسیم ملایم دریای اژه، به یک مقصد جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. آلاچاتی به‌خصوص برای علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی مثل موج‌سواری، شهرت دارد. همچنین، کافه‌ها و رستوران‌های دنج و بازارهای محلی این شهر، فضایی آرام و دلپذیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

سوالات متداول

۱.بازدید از مسجد بازار آلاچاتی امکان پذیر است؟

بله، این مسجد که هم به عنوان مسجد و هم کلیسا عمل می کند برای بازدید عموم باز است.

۲.آلاچاتی کجا است؟

شهر آلاچاتی در ترکیه و در ساحل غربی استان ازمیر واقع شده است.

۳.در آلاچاتی چه کارهایی می توان انجام داد؟

از کارهایی که حتما باید در آلاچاتی انجام دهید قدم زدن در خیابان های شهر، لذت بردن از غذاهای محلی، بازدید از ساحل و رفتن به مسجد بازار است.

۴.بهترین زمان برای بازدید از آلاچاتی چه زمانی است؟

بهار بهترین فصل برای بازدید از آلاچاتی است، در تابستان هوا بسیار گرم می شود اما برای تفریحات ساحلی هوا عالی خواهد بود.

۵.در آلاچاتی چه غذاهایی محبوب هستند؟

خوراکی ها مختلفی در این شهر پیدا خواهید کرد اما در میان آنها ساندویچ کومرو، کوفته، صدف شکم پر و پای گیاهی آلاچاتی بهترین هستند.

۶.بهترین رستوران‌های آلاچاتی؟

رستوران اسما یپراقی، فاوا و آلاچاتی از جمله بهترین رستوران‌های این منطقه هستند.

۷.با بلیط استانبول از سفرهای پایتخت می توان به آلاچاتی رفت؟

شما میتوانید بلیط استانبول را از مجموعه سفرهای پایتخت تهیه کرده و سپس با اتوبوس یا پرواز دیگری به ازمیر رفته و از آنجا با اتوبوس خود را به آلاچاتی و چشمه برسانید.

تور های ویژه