سفری به گذشته در قلعه رومی آنتالیا

پربازدیدترین ها

گردشگری 27 شهریور ، 1403 5 دقیقه
قلعه رومی آنتالیا

قلعه رومی آنتالیا (Hıdırlık Kulesi) یکی از زیباترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی آنتالیاست. این برج ۱۴ متری که در قرن دوم میلادی ساخته شده، یکی از مراکز اصلی حکومت رومی‌ها محسوب می‌شده است. معماری این قلعه به شکل دایره‌ای بوده و شباهت زیادی به قلعه‌های باستانی حکومت رومانی در ترکیه دارد. این قلعه تاریخچه و داستان‌های بسیاری را در خود پنهان کرده و به همین دلیل هم دروازه‌ای به گذشته نامیده می‌شود. اگر دوست دارید تا بیشتر با قلعه رومی آنتالیا آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

تاریخچه قلعه رومی آنتالیا

قلعه رومی یکی از قلعه‌های زیبا و دیدنی در آنتالیاست. این قلعه در یکی از زیباترین مناطق که در بافت قدیمی شهر هم قرار دارند، در قرن دوم میلادی ساخته شده است. قلعه رومی در ابتدا یک مکان برای دولت رومی‌ها بوده و برای حکومت بهتر آن‌ها بر روی این منطقه ساخته شده بود. گفته می‌شود که مدتی بعد در زمان حکومت بیزانس‌ها، این قلعه تبدیل به یکی از برج‌های دیده‌بانی شد تا بتوانند از طریق آن، حملات دشمنان را بهتر تحت‌نظر گرفته و دفاع از شهر را قوی‌تر کنند. البته این نکته را باید در نظر داشت که کاربرد دقیق و اصلی این برج در هیچ کتاب یا کتیبه‌ای به ثبت نرسیده و به همین دلیل هم نمی‌توان به‌طورقطع گفت که در چه حکومت و چه دورانی به چه منظور از آن استفاده می‌شد. اما در کل از معماری آن می‌توان دریافت که به‌مرورزمان بخش‌های دیگری هم به این قلعه اضافه شد و معماری آن دستخوش تغییرات بیشتری شد. امروزه قلعه رومی آنتالیا تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری باستانی و بسیار زیبای آنتالیا شده است. مسافرانی که برای بازدید از مکان‌های تاریخی آنتالیا به این شهر سفرکرده‌اند، بازدید از قلعه رومی که به زبان ترکی با نام Hıdırlık Kulesi شناخته می‌شود را از دست نمی‌دهند.

قلعه رومی آنتالیا

درباره نام قلعه رومی آنتالیا

نام قلعه رومی، در زبان محلی Hıdırlık Kulesi است. اگر بخواهیم این نام را به‌صورت مستقیم به فارسی ترجمه کنیم، به عبارت محل خضر می‌رسیم. مسلمانان شیعه باور دارند که در روزی از روزهای بهاری، حضرت خضر با حضرت الیاس دیدن کرده و این دیدار را هر ساله جشن می‌گیرند. قلعه رومی آنتالیا هم یکی از مکان‌های مهم برای برگزاری این جشن سالیانه محسوب می‌شود. با وجود باور عمومی مردم به این واقعه، باید در نظر داشته باشید که هیچ سند رسمی و محکمی وجود نداشته که ارتباط این قلعه با داستان حضرت خضر و حضرت الیاس را تأیید کند.

قلعه رومی

معماری قلعه رومی آنتالیا

معماری اصلی قلعه به‌صورت ساختمان مربع‌شکل بوده است. اما با مرور زمان، این معماری دستخوش تغییراتی شده و  برخی از جزئیات درباره آن به‌صورت کلی تغییر کرده است. امروزه ساختمانی که از قلعه رومی (Hıdırlık Kulesi) باقی‌مانده است، به شکل یک ساختمان تاریخی دایره‌ای‌شکل است. ساختمان اصلی در طبقه پایین بزرگ‌تر بوده و ساختمان بعدی از آن کوچک‌تر است. دروازه و ورودی اصلی قلعه در قسمت شرقی آن قرار داشته و رو به یک اتاق کوچک باز می‌شود. در این اتاق کوچک، راهرویی باریک و پله‌هایی گردان شما را به قسمت بالایی قلعه می‌برند. در قسمت بالایی قلعه اتاق‌ها و بخش‌هایی مشاهده خواهید کرد که در معماری اصلی قلعه رومی دیده نشده و در واقع بخش‌هایی هستند که دولت عثمانی و سلجوقی به آن اضافه کرده‌اند. در بخش استوانه‌ای که بلندترین قسمت ساختمان است، می‌توانید دید خوبی به بخش بزرگی از شهر و مرزهای آن زمان داشته باشید. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از تاریخ‌دانان باور داشته باشند که بخش استوانه‌ای این برج برای اهدافی مانند دیده‌بانی و محافظت از شهر به آن اضافه شده‌اند. البته این نکته فراموش نشود که امروزه افراد عادی و گردشگران به دلایل امنیتی و برای حفاظت از این برج، اجازه ورود به آن را نداشته و تنها می‌توانند از محیط اطراف آن بازدید کنند.

دیدنی های انتالیا

بهترین زمان بازدید از قلعه رومی آنتالیا

اگر دوست دارید تا در بهترین شرایط آب و هوایی ترکیه به قلعه رومی آنتالیا رفته و از هوای معتدل و زیبای این شهر لذت ببرید، فصل بهار از ماه‌های مارس تا می بهترین گزینه برای شماست. با وجود این که هوای آنتالیا در این زمان بسیار عالی است، اما تعداد مسافران و توریست‌ها کمتر بوده و می‌توانید از آنتالیا در آرامش لذت ببرید. اوج فصل توریستی و مسافرت‌های آنتالیا، فصل تابستان است. آب و هوای فصل بهار برای بازدید از قلعه‌ها و آثار باستانی بهترین فصل ممکن است. اما اگر بخواهید در کنار بازدید از قلعه رومی، از سواحل آنتالیا هم دیدن کنی، فصل تابستان برای سفر به این شهر توصیه می‌شود. از معایب سفرهای تابستانی به آنتالیا، می‌توان به گران‌شدن هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر خدمات گردشگری به دلیل ازدیاد مسافران اشاره کرد. برای داشتن سفری مقرون‌به‌صرفه به آنتالیا در کنار بازدید از مکان‌های دیدنی شهر مانند قلعه رومی، سفر در فصل‌های پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

بازدید از قلعه رومی

نحوه دسترسی به قلعه رومی آنتالیا

برای دسترسی به قلعه رومی آنتالیا، می‌توانید به‌راحتی از سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر استفاده کنید. یکی از ارزان‌ترین و بهترین روش‌های سفر در آنتالیا، تراموای این شهر است. برای رسیدن به قلعه رومی آنتالیا، می‌توانید باتوجه‌به مبدأ سفر خود، سوار تراموا شده و به سمت ایستگاه عصمت پاشا (Ismetpaşa) یا جمهوریت (Cumhuriyet) بروید. پس از پیاده‌شدن از تراموا در هر ایستگاه، تنها کافی است تا ۱۰ دقیقه به سمت قلعه پیاده روی کنید. یکی دیگر از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر در سطح آنتالیا و بازدید از مکان‌های دیدنی شهر، استفاده از اتوبوس‌های داخلی شهری است. برای این که با اتوبوس به قلعه رومی بروید هم باید خود را به ایستگاه جمهوریت (Cumhuriyet) یا ایستگاه کالکاپسی (Kalekapısı) برسانید. سفر با تاکسی یا خودروی شخصی به قلعه رومی آنتالیا هم امکان‌پذیر است. اما درصورتی‌که با خودروهای شخصی به این مکان می‌روید، پیداکردن جای پارک ممکن است کمی دشوار باشد.

قلعه رومی آنتالیا شب

تورهای ترکیه با سفرهای پایتخت

قلعه رومی آنتالیا که در زبان محلی با نام Hıdırlık Kulesi شناخته می‌شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری و مکان زیبای آنتالیا در ترکیه است. با وجود این که امروزه امکان بازدید از محیط داخلی این قلعه وجود ندارد، اما همچنان بسیاری از مسافران و توریست‌ها برای بازدید از اطراف قلعه، معماری آن و همچنین گرفتن تصاویر زیبا به این محله می‌آیند. فاصله قلعه رومی با دیگر دیدنی‌های آنتالیا چندان زیاد نبوده و می‌توانید پس از بازدید از آن، از سایر جاذبه‌های گردشگری شهر هم بازدید کنید. برای این که با دیگر جاذبه‌های گردشگری آنتالیا هم آشنا شده و برنامه سفر مناسب خود را بچینید، سایر مطالب سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. برای انجام کلیه کارهای سفر از رزرو بلیط گرفته تا ترانسفر فرودگاهی، می‌توانید روی کارشناسان ما در سفرهای پایتخت حساب باز کنید.

سؤالات متداول

بهترین زمان بازدید از قلعه رومی آنتالیا چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از قلعه رومی آنتالیا در فصل بهار و تابستان است. درصورتی‌که می‌خواهید سفری آرام داشته باشید فصل بهار و درصورتی‌که می‌خواهید در زمان اوج فصل توریستی به آنتالیا بروید فصل تابستان پیشنهاد می‌شود.

چگونه به قلعه رومی آنتالیا برویم؟

برای رفتن به قلعه رومی آنتالیا می‌توانید از سرویس حمل‌ونقل عمومی داخل شهر مانند تراموا، اتوبوس یا تاکسی‌سرویس‌های مختلف استفاده کنید.

کاربرد قلعه رومی آنتالیا چیست؟

با وجود این که به‌صورت رسمی کاربرد قلعه رومی آنتالیا و هدف ساخت آن مشخص نشده است، اما انتظار می‌رود که این قلعه نوعی برج دیده‌بانی برای محافظت بوده باشد.

تور های ویژه