آشنایی با باغ بامبو رامسر

پربازدیدترین ها

گردشگری 28 شهریور ، 1403 5 دقیقه
باغ بامبو رامسر

رامسر دیدنی‌ های زیادی دارد. فاصله کوتاه این نقطه از خطه شمال کشور با تهران، سبب شده که در بیشتر اوقات سال همیشه مملو از گردشگر و مسافر خصوصاً پایتخت نشینانی باشد که در اولین فرصت خود را به این منطقه و تمام زیبایی‌ ها و دیدنی‌ هایش می‌ رسانند. یکی از جاذبه ‌های مثال زدنی رامسر، طبیعت سرسبز و بکر آن است که شما را از هیاهوی زندگی شهری دور کرده و بهترین فرصت را در اختیارتان قرار می‌ دهد که کمی در آرامش، طعم زندگی واقعی را بچشید. این عروس شهر های ایران دیدنی ‌های فراوانی هم دارد که از جمله این دیدنی‌ ها می‌ توان به باغ بامبوی رامسر اشاره کرد.


باغ بامبو رامسر و شروع یک ماجراجویی تازه

باغ بامبو رامسر یکی از هزاران عجایب و دیدنی‌های رامسر محسوب می‌شود. اما پیش از معرفی این باغ اجازه بدهید به شما بگوییم که رامسر دقیقاً کجاست؟!

رامسر یکی از زیبایی‌ های استان مازندران محسوب می‌شود که در حواشی دریای خزر قرار گرفته و در گذشته آن را به “سخت‌سر” هم می‌شناختند. یکی از غربی‌ترین شهرهای مازندران که عاشقان و دلباختگان زیادی دارد. این منطقه از غرب با گیلان، از شمال با دریای زیبای خزر، از سمت شرق با شهر تنکابن و سمت جنوب با قزوین مرز مشترک دارد. تابستان‌های رامسر مانند بیشتر شهرهای شمالی، گرم و مرطوب است و بهترین اوقات و فصل‌ها برای سفر به رامسر بهار یعنی اردیبهشت‌ماه و پاییز یعنی مهرماه هستند.

اما حالا اجازه بدهید شما را به قلب یکی از زیبایی‌ های رامسر ببریم که آن را به نام باغ بامبو رامسر می‌شناسند.

آدرس: استان مازندران، شهر رامسر، خیابان رجایی، کاخ زیبای مرمر رامسر، باغ بامبو رامسر.باغ بامبو رامسر

باغ بامبو رامسر در یک نگاه 

باغ بامبوی رامسر در اصل یک باغ بامبوی وسیع و هزارمتری محسوب می‌شود که به شکلی کاملاً طبیعی مسقف بوده و در کنار یک چشمه آب خروشان قرار گرفته است. همین جانمایی خاص سبب شده که این باغ به یکی از جاذبه‌ های بی‌نظیر رامسر تبدیل شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این باغ هم پای باغ‌های بامبوی قرار گرفته در جنوب شرق آسیا، ژاپن و آفریقا است و هیچ زیبایی و شگفتی از آن‌ها کمتر ندارد. باغ بامبو در کاخ رامسر قرار گرفته و با وسعتی تقریباً بیشتر از هزار مترمربع، در محوطه این کاخ خودنمایی می‌کند.

جالب است بدانید که در دوران حکومت پهلوی دوم هم‌زمان با کاشت گونه‌های متنوع و زیبای گیاهی در این باغ، گیاه بامبو هم در این مجموعه کاشته شد. چون در این نقطه چشمه‌های طبیعی آب وجود داشت که از سمت کوه به سمت باغ حرکت می‌کردند، این ناحیه را به محیطی کاملاً مناسب و ایده‌آل برای پرورش و رشد گیاه بامبو تبدیل کرده بود. بعد از آن در سال ۱۳۹۵ این‌گونه گیاهی را تکثیر کردند و با ازدیاد آن در اطراف چشمه‌های این قسمت از باغ، یک محیط کاملاً محصور شده با گیاه بامبو ایجاد شد که بازدیدکنندگان علاقه زیادی نسبت به آن نشان دادند.

گردشگران در زمان حضور در باغ موزه گیاه شناسی تا به یک فرصت مناسب دست پیدا می‌کردند، به سمت این باغ زیبای بامبو رفته و جان خود را از زیبایی آن سیراب می‌کردند. این باغ منحصر به فرد و کمتر دیده شده مدت‌هاست که شدیداً موردتوجه و علاقه بازدیدکنندگان در شهر رامسر قرار گرفته است.

گیاه بامبو و یک باغ جادویی در رامسر

حالا اجازه بدهید که کمی در مورد گیاهان بامبو که در باغ بامبو رامسر قرار دارند، با شما صحبت کنیم. شاید ندانید که بامبو یک گیاه مستحکم، سبز و بسیار مقاوم است. این گیاه سرعت رشد زیادی دارد. بد نیست بدانید که گیاه بامبو در بهترین حالت و موقعیت خود می‌تواند تا ارتفاع ۴۰ متر هم برسد. در دوران قاجار این گیاه را دقیقاً هم‌زمان با چای در خطه شمال کشور می‌کاشتند. به عبارتی گیاه بامبو محافظ و مراقب مزارع چای محسوب می‌شد.

این گیاه را با اهدافی مثل حفاظت از مزارع، ساخت محصولات و صنایع‌دستی، ساخت ظروف، تولید سوخت و کاغذ، جلوگیری‌کردن از فرسایش خاک، ساختمان‌سازی و موارد دیگر هم پرورش می‌دادند. جالب است بدانید که پرورش‌دادن و رشد دادن گیاه بامبو، در اصل زنده نگه‌داشتن هنری اصیل است و به‌واسطه رشد و نمو آن، شما از فرهنگی دیرینه که نقشی اساسی در تولید محصولات چندمنظوره و راهبردی داشته و دارد مراقبت می‌کنید.

بر همین اساس روز هجدهم سپتامبر را “روز جهانی بامبو” نام گذاشته‌اند. گیاه بامبو وقتی که در کنار دیگر دوستان بامبوی خود باشد به شکل معمولی با آن‌ها  یک سقف طبیعی و محصور شده را ایجاد می‌کند که موجب می‌شود محیطی کاملاً دیدنی و آرامش‌بخش خلق کند. باغ بامبو در رامسر یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌ های این نقطه از رامسر محسوب می‌شود که به شما اجازه می‌دهد به دل درختان بامبوی سر به هم ساییده رفته، از خنکای آن‌ها و آرامششان استفاده کنید و عکس‌ها و فیلم‌های جذابی را برای خود و همراهانتان ثبت کنید.باغ بامبو رامسر

باغ بامبو رامسر در شب 

اگر به رامسر سفر کردید توصیه می‌کنیم که حتماً در طول شب هم به باغ بامبوی رامسر سر بزنید و از این باغ با نورپردازی‌هایی که صورت‌گرفته، دیدن کنید. مطمئن باشید که مشاهده زیبایی‌ها و جاذبه‌ های این باغ زیبا و منحصر به فرد که با گیاهان زینتی بامبو محصور شده در طول شب، کمتر از روز نیست.

البته برخی از افراد این باغ بامبو در رامسر را “باغ ژاپنی” رامسر هم می‌نامند. علت این موضوع هم آن است که این باغ یک باغ مشابه به خود در کشور ژاپن دارد که مانند باغ بامبو رامسر، زیبا و دیدنی است. مردم محلی منطقه، این باغ بامبو را یک میراث ماندگار در منطقه رامسر می‌دانند از حضور در آن لذت می‌برند. ضمن اینکه سالانه گردشگران و مسافران زیادی از این باغ منحصر به فرد دیدن می‌کنند.

باغ بامبو و جاذبه همیشه‌سبز رامسر

گیاه بامبو از جمله گیاهانی است که معمولاً همیشه‌سبز و تازه است. اگر محیط و خاک مناسبی داشته باشد، رشدی مرتب و نامحدود داشته و در کنار سایر همنوعان بامبوی خود می‌تواند محیطی سبز، دلنشین و بی‌نظیر را خلق کند. البته رامسر جاذبه های متنوع و گوناگون فراوانی مانند جاذبه های تفریحی، گردشگری، تاریخی و فرهنگی هم دارد که باغ بامبو در میان جاذبه‌ های طبیعی آن قرار می‌گیرد و می‌تواند یک پدیده شگفت‌انگیز در خطه سرسبز و بکر رامسر باشد. در سفر به رامسر توصیه می‌کنیم که حتماً از این باغ دیدنی و همیشه‌سبز هم دیدن کنید.

تور های ویژه