معرفی معبد فوشیمی در ژاپن

پربازدیدترین ها

گردشگری 17 مهر ، 1403 7 دقیقه
معبد فوشیمی

معبد فوشیمی (Fushimi Inari Taisha) یکی از مهم‌ترین معابد شینتو در کیوتو ژاپن بوده و برای پرستش ایناری خدای برنج، باروری و کسب و کار شینتو ساخته شده است. این معبد علاوه بر اهمیت مقدسی که برای مردم ژاپن دارد، به عنوان یکی از مهم‌ترین معابد ژاپن از نظر معماری، زیبایی و گردشگری هم شناخته می‌شود. معبد فوشیمی در سال ۷۱۱ میلادی ساخته شد و به همین دلیل از نظر تاریخی هم یکی از مهم‌ترین معابد ژاپن محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید که بیشتر درباره معبد فوشیمی، یکی از جاذبه‌های گردشگری ژاپن بدانید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید.


تاریخچه معبد فوشیمی

تاریخ تأسیس معبد فوشیمی ژاپن به سال ۷۱۱ میلادی بازمی‌گردد. این معبد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معابد ایناری بوده و به عنوان معبد اصلی این آیین هم شناخته می‌شود. در ابتدا، این معبد بر روی تپه ایناریاما در جنوب غربی کیوتو ساخته شده بود. اما در سال ۸۱۶، این معبد به مکان دیگری انتقال پیدا کرد. با وجود این که از عملیات انتقال معبد فوشیمی در منابع بسیاری صحبت شده است، اما دلیل این انتقال را در هیچ منبعی ذکر نکرده‌اند. طبق افسانه‌های محلی ژاپن، روزی یک کیک برنج را به هوا انداخته‌اند و این کیک برنج تبدیل به یک قوی زیبا شده است. قو به بالای یک کوه پرواز کرده و این کوه تبدیل به یک کشتگاه برای برنج شده است. این قو که برکت و برنج را به مردم هدیه داده بود، به عنوان خدای برنج و کسب و کار شناخته می‌شود.

معبد فوشیمی هم برای پرستش این خدا و همچنین دعا برای رونق اقتصادی و افزایش روزی ساخته شده بود. معبد ایناری فوشیمی یک بار به طور کلی به خاطر جنگ اونین خراب شد و به همین دلیل در سال ۱۴۹۹ و زمانی که اوضاع بهتر شده بود، برای بازسازی مجدد آن اقدام کردند. پس از بازسازی بخش‌های مختلفی مانند دروازه اصلی به این ساختمان اضافه شد. در سال ۱۹۰۹ ساختمان اصلی این معبد به عنوان یکی از گنجینه‌های ملی ژاپن به ثبت رسید. در سال‌های ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۱، این معبد تبدیل به یکی از مهم‌ترین معابد شد و بسیاری از فستیوال‌ها و جشن‌های مهم را دیگر در معبد فوشیمی برگزار می‌کردند. امروزه هم معبد فوشیمی اهمیت خود را از دست نداده و علاوه بر مهم‌ترین معبد ایناری، به عنوان یکی از ۱۶ معبد اصلی کیوتو و یکی از دیدنی‌های ژاپن شناخته می‌شود.

معبد فوشیمی

بخش های معبد فوشیمی

معبد فوشیمی بخش‌های مختلف بسیاری داشته که تمامی آن‌ها در ساختار اصلی بنا دیده نمی‌شوند و در واقع پس از بازسازی و در طی سالیان سال به آن اضافه شده‌اند. در ادامه می‌توانید برخی از مهم‌ترین بخش‌های معبد فوشیمی که امروزه قابل بازدید هستند را مشاهده کنید.

معبد اصلی

ساختمان اصلی معبد فوشیمی، در بالای کوه ایناریاما، از سه بخش پایینی، میانی و بالایی ساخته شده است. علاوه بر این سه بخش، دو بخش معبد تاناکا و معبد شینو اوکامی هم در این ساختمان مشاهده می‌شود. ۵ قسمت اصلی به عنوان گنجینه ملی ژاپن ساخته شد و بیشتر تزیینات و معماری‌های نمادین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید.

شنبون توری (هزار دروازه معبد فوشیمی)

یکی دیگر از بخش‌های اصلی معبد فوشیمی که در بین توریست‌ها و گردشگران محبوبیت بسیاری دارد، بخش صد دروازه معبد است. این دروازه‌ها در یک خط قرار گرفته‌اند و به بالا کوه می‌روند. اگر از دور به آن‌ها نگاه کنید، شبیه به یک تونل زیبا به نظر می‌رسند.  بسیاری از این دروازه‌ها در طول سالیان سال به عنوان نذر یا بخشش از کسب و کارهای مختلف به این معبد اهدا شده‌اند.

هزار دروازه معبد فوشیمی

کوه ایناریاما

کوه ایناریاما که معبد در بالای آن ساخته شده است، به عنوان کوه مقدس شناخته می‌شود. مردمی که برای زیارت معبد از این کوه بالا می‌روند، این زمین‌ها را مکان مناسبی برای دعا دانسته و برای این زمین‌ها احترام زیادی قائل هستند. بنابراین از مسافران هم انتظار می‌رود که به این باورها احترام گذاشته و زمین‌های کوه ایناریاما را آلوده نکنند.

معابد کوچک تر

علاوه بر معبد و ساختمان اصلی معبد فوشیمی، در اطراف آن سازه‌ها و معابد کوچک‌تری هم وجود داشته که در زمین‌های کوه ایناریاما ساخته شده‌اند. این سازه‌ها به اندازه ساختمان اصلی اهمیت و قداست ندارند. اما با این وجود باز هم احترام به آن‌ها واجب بوده و بسیاری از مردمی که نمی‌توانند به معبد اصلی بروند، در همین بناها دعا می‌کنند.

معابد ژاپن

مغازه ها و دست فروشان پایین کوه

در پایین کوه ایناریاما و قبل از این که به سمت معبد فوشیمی حرکت کنید، می‌توانید تعداد دست فروش و دکه‌های کوچک را مشاهده کنید. در این دکه‌ها می‌توانید مجسمه‌های سنتی، صنایع دستی ژاپنی و بسیاری خوراکی‌های دیگر را تهیه کنید. با وجود این که خود معبد به صورت ۲۴ ساعته باز است، اما این مغازه‌ها تنها در ساعات مشخصی از روز فعالیت دارند.

مراسم های سنتی و فستیوال های معبد فوشیمی

معبد فوشیمی ژاپن به عنوان معبد اصلی برای پرستش ایناری، یکی از مهم‌ترین مراکز برای برگزاری مراسم‌های سنتی، مذهبی و فستیوال‌های مهم در ژاپن است. تقریباً در تمامی طول سال، یک مراسم یا فستیوال مهم را مشاهده می‌کنید که در این معبد برگزار شده است. برخی از این مراسم‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • مراسم‌های سال نو که از ۱ تا ۱۲ ژانویه برگزار شده و بیشتر با هدف دعا برای رزق و روزی بیشتر و دفع کردن نیروهای شیطانی و پلید برگزار می‌شوند.
  • مراسم‌های بهاری هم از فوریه شروع شده و تا می ادامه دارند. این مراسم‌ها هم برای جذب نیروهای پاک و خوب بهاری به شهر برگزار می‌شوند.
  • مراسم‌های برداشت محصول از ۱۲ آوریل شروع شده و تا ۳۰ نوامبر ۴ مراسم برای برداشت برنج و درخواست برکت بیشتر از خدای برنج ایناری در معبد فوشیمی برگزار می‌شود.
  • مراسم‌های پاک‌سازی از ۳۰ ژوئن شروع شده و تا ۳۱ دسامبر ادامه دارند. افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند می‌توانند آلودگی گناه را از روح خود پاک کرده و انرژی‌های تمیز را طلب کنند.

مراسم‌ها و جشنواره‌هایی که در این بخش به آن اشاره شد، برخی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی بودند که در معبد فوشیمی ژاپن برگزار می‌شدند. علاوه بر این مراسم، جشن‌ها و آداب و رسوم دیگری هم در این معبد برگزار شده و موقعیت خوبی را برای مسافران فراهم می‌کند که با رسومات و فرهنگ مردم ژاپن و دین آن‌ها بیشتر آشنا شوند.

فستیوال های معبد فوشیمی

اطلاعات مهم معبد فوشیمی (Fushimi Inari Taisha)

معبد فوشیمی به صورت ۲۴ ساعته باز بوده و بازدید از آن کاملاً رایگان است. اما اگر بخواهید از شیرینی‌های مقدس معبد میل کرده یا این که از دکه‌ها و دست فروشان سوغاتی بخرید، باید مقداری پول نقد به همراه داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که این مکان تنها یکی از دیدنی‌های ژاپن نبوده و یک مکان مقدس است. بنابراین باید حتماً لباس مناسب به تن داشته باشید و از رفتارهای توهین‌آمیز بپرهیزید. هنگام انتخاب لباس به این نکته توجه داشته باشید که برای بازدید از معبد، باید از کوه بالا بروید. بنابراین کفش راحت، آب و خوراکی کافی به همراه داشته باشید.

معبد فوشیمی

بهترین زمان بازدید از معبد فوشیمی

بازدید از معبد فوشیمی در تمامی طول سال و به صورت شبانه روزی امکان‌پذیر است. اما به این دلیل که باید از کوه بالا بروید، پیشنهاد می‌کنیم که در ساعات اولیه برای بازدید از این جاذبه گردشگری ژاپن اقدام کنید. در صورتی که می‌خواهید در مراسم و جشنواره خاصی شرکت کنید، توصیه می‌کنیم که برنامه‌ها و تاریخ‌های برگزاری آن مراسم‌ها در سال جاری را بررسی کرده و سپس برنامه‌ریزی برای سفر خود را شروع کنید. در ضمن فراموش نکنید که پیش از بازدید از معبد فوشیمی، حتماً هواشناسی را بررسی کرده و مطمئن شوید که در هوای برفی و بارانی به این مکان نمی‌روید. آب و هوای نامساعد می‌تواند هنگام بالا رفتن از کوه برای شما مشکل ایجاد کند.

معبد فوشیمی

سفر به ژاپن با سفرهای پایتخت

ژاپن یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین کشورهای آسیایی با فرهنگ و تاریخی غنی است. اگر دوست دارید در سفر خود از معابد باستانی، ساختمان‌های تاریخی و بناهای افسانه‌ای دیدن کنید، ژاپن می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. یکی از این معابد که در بین مردم ژاپن قداست بسیاری داشته و توریست‌ها و گردشگران زیادی را هم شیفته خود می‌کند، معبد فوشیمی (Fushimi Inari Taisha) ژاپن است. این معبد برای پرستش ایناری، خدای برنج، باروری و کسب و کار ساخته شده است. فوشیمی یکی از معابد اصلی ژاپن محسوب شده و در آن مراسم‌ها و فستیوال‌های مختلفی برگزار می‌شود. اگر دوست دارید تا بیشتر با جاذبه‌های گردشگری ژاپن آشنا شده و برنامه‌ریزی خود برای سفر به ژاپن را انجام بدهید، سایر مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت را از دست ندهید.

معبد فوشیمی

سؤالات متداول

معبد فوشیمی کجاست؟

معبد فوشیمی (Fushimi Inari Taisha) یک از مهم‌ترین معابد پرستش ایناری در کیوتو ژاپن است.

بهترین زمان بازدید از معبد فوشیمی کی است؟

بهترین زمان بازدید از معبد فوشیمی ژاپن زمانی است که مراسم‌های مهم مانند فستیوال بهاری یا فستیوال سال نو ژاپن در آن برگزار می‌شوند.

دیدنی های معبد فوشیمی کدام اند؟

در معبد فوشیمی می‌توانید از ساختمان اصلی معبد، هزار دروازه قرمز، سازه‌ها و معابد کوچک‌تر و همچنین غرفه‌های فروش شیرینی و سوغاتی دیدن کنید.

تور های ویژه