گشت و گذار در باغ وحش ارم

پربازدیدترین ها

گردشگری 17 مهر ، 1403 7 دقیقه
باغ وحش ارم

تهران یعنی تمام ایران! این شهر یک ایران کوچک است که تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های کل کشور در آن خلاصه شده است. البته حضور در دیگر شهرهای کشور یعنی بازدیدی کاملاً تخصصی از هر جاذبه. ولی اگر عازم تهران شدید تصور نکنید که این شهر فقط یک پایتخت است و هیچ نقش دیگری در لذت‌بردن شما از سفر ندارد. صحبت‌کردن در مورد تمام جاذبه‌های تهران نیاز به حداقل صد مقاله بالای هزار کلمه دارد؛ چون این شهر یک مجموعه از تمام دیدنی‌هاست. ما هم امروز قصد داریم تا با شما سفری شگفت‌انگیز به یکی از این جاذبه‌ها یعنی باغ‌وحش ارم تهران داشته باشیم.

آدرس: کیلومتر ۱۴ در اتوبان تهران به سمت کرج، بعد از پل ستاری، اتوبان شهید باکری جنوبی، پارک بزرگ ارم، باغ وحش زیبای پارک ارم تهران. 

وب سایت مجموعه: www.erampark.ir


باغ وحش ارم و حس بودن در پارک ژوراسیک

باغ وحش ارم یکی از منحصربه‌فردترین باغ وحش‌های ایران است و بدون شک تمام افرادی که به تهران سفر می‌کنند حداقل یک بار از باغ وحش تهران دیدن کرده‌اند. باغ وحش ارم تهران در پارک ارم قرار گرفته و این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های پایتخت است که در دهه ۵۰ خورشیدی در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در سمت غرب تهران فعالیت خود را آغاز کرد و رسماً افتتاح شد. باغ وحش ارم تهران تنها یکی از جاذبه‌های پارک ارم است. این باغ وحش در سال ۱۳۶۹ در زمینی به مساحت ۵ هکتار در این پارک با هدف هرچه بیشتر آشنا کردن مردم با حیات وحش و به‌گونه‌ای یک فرهنگ سازی عمومی، افتتاح شد.

باغ وحش ارم

بهترین مسیر برای دسترسی به باغ وحش ارم تهران

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم باغ وحش ارم تهران دقیقاً در سمت غرب پایتخت قرار گرفته است. به همین دلیل شما اول باید به مجتمع ورزشی و تفریحی پارک ارم یا ارم سبز وارد شوید و بعد از آن خود را به باغ وحش بزرگ ارم برسانید. برای ورود به پارک هم ۳ ورودی متفاوت و مجزا لحاظ شده است.

ورودی ۱

ورودی شماره ۱ که دقیقاً در سمت کیلومتر ۴ در اتوبان تهران به سمت کرج از سمت تهران قرار دارد. برای رسیدن به این ورودی باید بعد از پل ستاری در مسیر کندرو که در کنار رمپ خروجی اتوبان شهید باکری قرار گرفته، وارد پارک شوید.

ورودی شماره ۲

این مسیر برای افرادی که از سمت کرج به این پارک وارد می‌شوند مناسب بوده و در بزرگراه کرج به سمت تهران قرار گرفته است. برای استفاده از این ورودی باید در مسیر خروجی شهید باکری شمال قرار بگیرید، از خروجی شهید باکری و شهید حکیم غرب عبور کرده و با ورود به شهید باکری جنوب، خود را به ورودی دوم برسانید.

ورودی شماره ۳

 ورودی آخر هم دقیقاً در بخش انتهایی از بزرگراه شهید باکری قرار گرفته است.

بهترین وسیله برای رسیدن به باغ وحش ارم تهران

برای دسترسی شما می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی، خودروی شخصی و مترو استفاده کنید.

  • خودروی شخصی: اگر تصمیم گرفتید با اتومبیل شخصی به سمت این باغ وحش حرکت کنید، با در نظر گرفتن هر کدام از ورودی‌ها باید خود را به این مجموعه رسانده، اتومبیل خود را در پارکینگ‌های مشخص شده پارک کنید و به سمت این باغ وحش چند قدم پیاده ‌روی کنید.
  • مترو: اما برای استفاده از مترو می‌توانید به وسیله چهار خط یا ۵ خط از متروی تهران خود را به ایستگاه ارم سبز رسانده و در آنجا پیاده شوید. بعد از چند دقیقه پیاده‌روی‌کردن، باغ وحش ارم تهران در مقابل شما است.
  • حمل و نقل عمومی: اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها هم به راحتی می‌توانند شما را به این مجموعه برسانند. جالب است بدانید که نزدیک‌ترین ایستگاه تاکسی به این مجموعه ایستگاه اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی شقایق نام دارد که در نزدیکی ایستگاه مترو ارم سبز واقع شده است. بعد از آن مجدداً با کمی پیاده‌روی‌کردن می‌توانید به باغ وحش ارم تهران برسید.

تاریخچه پارک ارم تهران

شاید بد نباشد که بدانید در دوران پادشاهی ۳ شاه از قاجاریه پیش از دوران حکومت ناصرالدین شاه، حضور حیوانات خاص در ایران احساس شده بود. در دوران حکومت قاجار بود که ایرانیان با کاربری فضای باغ وحش آشنا گشته و اولین باغ وحش در دوران ناصرالدین شاه در خیابانی با نام خیابان سعدی فعلی تهران، افتتاح شد. ناصرالدین شاه حیوانات را دوست داشت و زمانی که به اروپا سفر می‌کرد از باغ وحش‌های آنجا بازدید داشت. به همین دلیل تصمیم گرفت تا باغ وحشی در تهران احداث کند. اولین باغ وحش شخصی در باغ لاله زار شمال فعالیت خود را آغاز کرد که بعدها به واسطه گسترش یافتن تهران این باغ به دوشان تپه نقل مکان کرد و در همان جا باقی ماند.

بعد از آن باغ وحش ارم در پایان حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۳ توسط یک سرمایه ‌دار خوشنام یعنی “آقای علی رحیم خرم” افتتاح شد. نام آن در ابتدا “باغ وحش خرم” بود. اما بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ مجموعه به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی سپرده شد و نام آن را به “ارم” تغییر داند. بعد از آن باغ وحش زیبا و خصوصی تهران در سال ۱۳۳۲ در مقابل پارک ملت و در خیابان زیبای ولیعصر مجدداً فعالیت خود را از سر گرفت. اما به واسطه تردد خودروها و آلودگی‌ها در سال ۱۳۶۶ آن را تعطیل کردند و در انتها درست در سال ۱۳۶۹ باغ وحش ارم تهران در مجموعه زیبای ارم فعالیت خود را آغاز کرد.

باغ وحش

افتخارات باغ وحش ارم تهران

جالب است بدانید که این باغ وحش در سال ۱۳۹۲ گواهینامه ایزو و همین‌طور گواهینامه عضویت در برنامه‌های اروپایی با هدف حفاظت کردن از حیات وحش و پلنگ ایرانی را کسب کرد. 

کمی در مورد باغ وحش ارم تهران

باغ وحش ارم تهران تقریباً بیشتر از ۸۰۰ نوع جاندار و حیوان مختلف از ۱۲۰ گونه متنوع خزندگان، پرندگان و پستانداران را در خود جای داده است. ۶۰ درصد از کل جانورانی که در این باغ وحش حضور دارند همگی بومی کشور ایران بوده و بقیه حیواناتی غیر بومی هستند که به لحاظ اکوسیستم و موقعیت زندگی با آب و هوای کشور ما و جغرافیای آن سازگاری دارند.

پلنگ ایرانی، آهوی ایرانی، ببر بنگال، روباه، خرس قهوه‌ای، شتر دو کوهان، شیر ایرانی، شامپانزه آسیایی، لاما، بز کوهی و دیگر حیوانات همگی در دسته پستاندارانی هستند که می‌توانید آن‌ها را در این باغ وحش مشاهده کنید. همین‌طور پرندگانی مانند دُرنای تاج‌دار، طوطی خاکستری، دال معمولی، طاووس، عقاب، شترمرغ، کبک، قو و قرقاول طوق سفید هم در این باغ وحش حضور دارند. خزندگان این باغ وحش هم به لاک پشت، ایگوانا مار پایتون و چند خزنده دیگر دسته بندی می‌شوند.

علاوه بر این حیوانات دیگری هم در این باغ وحش حضور دارند که تماشای آن‌ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان خالی از لطف نخواهد بود.

هشدار برای بازدید از باغ وحش ارم

تنها توصیه‌ای که در زمان بازدید از حیوانات باغ وحش ارم تهران به شما داریم این است که تحت هیچ شرایطی به حیوانات درون قفس‌ها غذا ندهید. چون این کار باعث می‌شود سلامت آن‌ها تهدید شده و جدا به خطر بیفتد.

باغ وحش ارم

روزهای بازدید از باغ وحش ارم

شما هفت روز هفته می‌توانید از باغ وحش ارم تهران دیدن کنید. اگر دوست داشتید در زمان بیداری و هوشیاری حیوانات کنارشان باشید، بهتر است صبح‌ها یا عصرها به این باغ وحش بروید. چون به طور معمول در اوقات ظهر حیوانات یا در سایه و یا در آفتاب مشغول استراحت هستند.

ضمن اینکه در نیمه ابتدایی سال یعنی بهار و تابستان بهترین اوقات برای بازدید از باغ وحش ارم است. چون مدارس تعطیل بوده و آب و هوا هم نسبتاً مناسب‌تر است. البته دقت کنید که در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها به باغ وحش مراجعه نکنید. چون نسبت به سایر روزهای هفته و ایام عادی شلوغ‌تر خواهد بود. اگر هم دوست داشتید در اوقاتی که حیوانات استراحت می‌کنند از آن‌ها دیدن کنید، ابتدای هفته تا اواسط هفته بهترین زمان است.

باغ وحش تهران

 تفریحات و امکانات در باغ وحش ارم تهران

تفریحات و همین‌طور امکانات متعدد باغ ارم تهران به استخر، بوفه، کافی شاپ، رستوران، نمازخانه و فروشگاه مواد غذایی خلاصه می‌شود. ضمن اینکه شما اگر دوست داشته باشید که بیشتر با محیط باغ وحش یا به عبارتی حیات وحش آشنا شوید، این امکان برایتان فراهم است که در کارگاه‌های متعدد و مختلف آموزشی شرکت کرده و در مورد حفاظت و نگهداری از حیات وحش آموزش‌های لازم را ببینید. همین‌طور در این باغ وحش یک دریاچه بزرگ هم وجود دارد که وسعت آن تقریباً ۸ هکتار بوده و منظره بسیار متفاوتی از این مجموعه را به شما ارائه می‌کند.

همین‌طور از دیگر قسمت‌هایی که در مجموعه ارم قرار دارد می‌توان به شهربازی و ۳ لونا پارک فعال در آن اشاره کرد. در این لونا پارک‌ها با در نظر گرفتن تمام رده‌های سنی مختلف اسباب بازی‌های گوناگونی از رده سنی خردسال تا بزرگسالان و حتی افراد مسن در نظر گرفته شده است. تاب زنجیری، فریزبی، سفینه، رنجر، ماشین برقی، کِشتی کودکان، سورتمه و بقیه اسباب بازی‌ها همگی در این پارک برای سرگرمی مراجعین فعال هستند.

یک مجموعه جذاب مهیج و سرپوشیده به نام قلعه سحرآمیز هم وجود دارد که مملو از تفریحات و بازی‌های مهیج و متنوع است. همین‌طور سال پذیرایی برای مراسم گوناگون، اتاق گشت عروس و داماد، اجرای برنامه و تفریح بر روی دریاچه زیبای ارم، مه سرد، پذیرایی‌کردن از مهمانان در کنار دریاچه و همین‌طور پارکینگ اختصاصی از دیگر امکانات این مجموعه به حساب می‌آیند. بد نیست بدانید که پارکینگ در نظر گرفته شده برای این مجموعه هم تقریباً ظرفیتی برابر با ۴۰۰۰ خودرو دارد.

باغ وحش تهران

یک جاذبه و زیبایی های یک جهان در آن

شاید ندانید که تهران ۳ باغ وحش دیگر با نام‌های باغ وحش پارک ساعی، باغ وحش صفادشت و باغ وحش پردیسان هم دارد که هر کدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. اما باغ وحش ارم تهران یکی از خاص‌ترین این مجموعه‌ها محسوب می ‌شود که البته کامل‌ترین مجموعه باغ وحش در پایتخت هم به حساب می‌آید. اگر به تهران سفر کردید، توصیه می‌کنیم حتماً از این باغ وحش هم دیدن کنید.

تور های ویژه