قشم یا هرمز؟ سفر به کدام جزیره را انتخاب کنیم؟

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 29 آذر ، 1402 7 دقیقه
جزیره قشم

جزیره هرمز و قشم جزء زیباترین جزایر جنوبی ایران محسوب می‌شوند که در آب‌های خلیج‌فارس واقع‌ شده‌اند. در سال‌های اخیر تقاضا برای سفر به قشم و هرمز نسبت به قبل افزایش‌یافته و بسیاری از گردشگران تمایل دارند برای گذراندن تعطیلات با خانواده به این جزیره‌ها بروند و از مناظر طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و بازارهای رنگارنگ این منطقه برای خرید استفاده کنند. اگر بخواهیم این دو جزیره را به لحاظ امکانات مقایسه کنیم، قشم از امکانات رفاهی و مساحت بیشتری برخوردار است، اما در نقطه مقابل مناظر طبیعی هرمز بسیار بکر و شگفت‌انگیز است.

قشم یکی از بهترین جزیره‌های جنوبی ایران برای خرید و تفریح محسوب می‌شود، این جزیره پهناور که بزرگ‌ترین جزیره در آب‌های جنوبی ایران است، بازارها و مراکز خرید متعددی دارد و بسیاری از افراد باهدف خرید از این بازارهای قشم به این جزیره سفر می‌کنند. کسانی هم که به دنبال کشف جاذبه‌های طبیعی هستند، هرمز و سواحل بکر و دست‌نخورده آن را ترجیح می‌دهند. اگر به کشف جزایر کشورمان علاقه‌مند هستید، این مقاله از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را تا انتها دنبال کنید تا یک مقایسه جالب از دو جزیره قشم و هرمز برای شما داشته باشیم.

سفر به جزیره قشم بهتر است یا هرمز؟

قبل از اینکه بخواهید بین دو جزیره قشم و هرمز یکی را برای سفر انتخاب کنید، باید این دو جزیره را خوب بشناسید و سپس هدف خود از سفر را تعیین کنید. در واقع انتخاب مقصد سفر به این دو جزیره جنوبی کاملاً بستگی به سلیقه، هدف شما از سفر و امکانات موردنظر برای تفریح دارد. قشم یکی از مناطق آزاد ایران است و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در این منطقه انجام شده تا قشم به یکی از بهترین مناطق ایران برای سفر تبدیل شود.

اما جزیره هرمز جز مناطق کمتر شناخته شده در ایران است که در نزدیکی شهر بندرعباس در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس قرار دارد و تا چند سال قبل کمتر کسی نام آن را می‌شناخت. طبیعت بکر و مناظر اعجاب‌انگیز این جزیره را می‌توان از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های آن برای گردشگران بیان کرد. در ادامه این دو جزیره را با جزئیات معرفی خواهیم کرد تا راحت‌تر بتوانید مقصد سفر خود را انتخاب کنید.

معرفی جزیره قشم

قشم به لحاظ مساحت بزرگ‌ترین جزیره ایران در خلیج‌فارس محسوب می‌شود، مساحت این جزیره زیبا حدود ۱۴۹۱ کیلومتر است. قشم از سمت شمال به بندر عباس، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب کوچک و بزرگ راه دارد. سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید قشم به این جزیره سفر می‌کنند تا فرصت خرید ارزان و بازدید از جاذبه‌های طبیعی این منطقه را با هم داشته باشند. هوای جزیره قشم در اغلب روزهای سال گرم و مرطوب است و در فصل‌های بهار و تابستان میزان رطوبت هوا در این جزیره به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

برای اینکه از آفتاب سوزان قشم در امان باشید، حتما در زمان سفر به این جزیره کرم ضد آفتاب و عینک را فراموش نکنید تا بدن شما در مقابل آفتاب کمتر آسیب ببیند. اغلب مردم بومی در این منطقه به زبان فارسی با لهجه محلی صحبت می‌کنند و به دلیل تردد زیاد گردشگران خارجی و کشتی‌های تجاری بسیاری مردم به زبان انگلیسی هم تسلط دارند. مردم خونگرم و مهمان نواز قشم بیشتر در نیمه دوم سال میزبان گردشگران هستند و تقاضا برای سفر به این جزیره معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر است.

جزیره قشم

معرفی جزیره هرمز

جزیره زیبا و رؤیایی هرمز در فاصله ۸ کیلومتری از شهر بندرعباس در جنوب ایران واقع شده و یکی از جزایر استراتژیک کشورمان در این منطقه محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر تردد گردشگران به آن افزایش پیدا کرده است. در این جزیره طبیعت شگفتی‌های بسیاری خلق کرده و کمبود بارندگی در جزیره هرمز باعث شده کوه‌ها و غارهای نمکی متعددی در این منطقه پدید آید. اغلب مردم مهربان و خونگرم این جزیره شیعه هستند و از گردشگران به گرمی استقبال می‌کنند. مواد معدنی، خاک‌های رنگی و سنگ‌های رنگارنگ معمولا در این جزیره به میزان قابل توجهی یافت می‌شود و به یکی از جذابیت‌های هرمز برای گردشگران تبدیل شده است. اغلب مردم محلی در این جزیره به شغل ماهیگیری مشغول هستند و صید ماهی و میگو منبع اصلی درآمد مردم در این جزیره است.

مقایسه مسیر دسترسی به جزیره قشم و هرمز

دسترسی به جزیره هرمز و قشم دارای مسیرهای مختلف است، مسافران بر حسب بودجه و شرایط خود می‌توانند یکی از راه‌های دسترسی را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که جزیره قشم فرودگاه و اسکله مسافری دارد ولی دسترسی به هرمز در آب‌های خلیج‌فارس فقط به‌صورت دریایی و از طریق قایق‌های مسافری امکان‌پذیر است، زیرا این جزیره فرودگاه ندارد. اما برای دسترسی به هرمز، انتخاب مسیر مناسب بر اساس زمان، هزینه و ترجیحات شخصی و وضعیت جوی ممکن است متفاوت باشد. اگر تمایل دارید با هواپیما و پرواز مستقیم خود را به مقصد برسانید سفر به قشم برای شما مناسب‌تر است.

اما اگر اهل هیجان هستید و به سفر دریایی علاقه‌ دارید، فقط باید خودتان را از شهرهای مختلف به‌صورت هوایی یا زمینی به بندرعباس برسانید و از آنجا با کشتی به هرمز بروید. البته هزینه سفر هوایی معمولاً بیشتر از هزینه سفر زمینی است، در ادامه می‌توانید انواع مسیرهای دسترسی به قشم و هرمز را با هم مقایسه کنید:

مسیرهای دسترسی به قشم

هوایی

با هواپیما از تهران به قشم پرواز مستقیم وجود دارد که حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

زمینی

از تهران به بندرعباس با خودرو شخصی حدود ۱۸ ساعت در راه خواهید بود و سپس از بندرعباس به قشم به وسیله کشتی مسافربری به طور تقریبی ۴۰ دقیقه در مسیر خواهید بود.

جزیره قشم

مسیرهای دسترسی هرمز

هوایی

از تهران به بندرعباس به‌صورت هوایی حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه در راه خواهید بود و از بندرعباس به هرمز باید یک مسیر ۳۰ دقیقه‌ای را با کشتی طی کنید.

زمینی

از تهران به بندرعباس با خودرو شخصی حدود ۱۸ ساعت باید مسیر زمینی را طی کنید و سپس از بندرعباس با کشتی یک مسیر ۳۰ دقیقه‌ای را به هرمز طی کنید.

مقایسه جاذبه‌های طبیعی قشم و هرمز

تنوع جاذبه‌های طبیعی و مناظر زیبا در هر دو جزیره قشم و هرمز زیاد است و گردشگران در زمان سفر باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا فرصت سفر به بخش‌های مختلف این جزیره برای آن‌ها فراهم شود. مساحت قشم بیشتر و بزرگ‌تر از هرمز است و به همین دلیل تعداد و تنوع جاهای دیدنی قشم بیشتر از هرمز بوده و گردشگران باید زمان بیشتری برای بازدید از این جاذبه‌های داشته باشند. به این دلیل جاهای دیدنی قشم نسبتاً بیشتر از جزیره هرمز است.

جاذبه‌های طبیعی قشم

دره ستارگان

قشم به جزیره “عجایب هفت‌گانه” شهرت دارد و دره ستارگان جز مشهورترین مناطق این جزیره است که اغلب گردشگران در زمان سفر به قشم حتماً از این منطقه رؤیایی بازدید می‌کنند.

جنگل حرا

جنگل‌های شگفت‌انگیز حرا هم یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم است که در جهان نمونه آن وجود ندارد و طبیعت بکر این منطقه واقعاً جز مناظر چشم‌نواز و بی‌نظیر ایران محسوب می‌شود.

جزیره ناز

جزیره یا جزایر ناز هم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های قشم است، این جزیره از مجموع سه جزیره صخره‌ای در میان دریا شکل‌گرفته که چشم‌انداز فوق‌العاده رؤیایی به خلیج‌فارس دارند. در برخی از ساعات روز آب دریا عقب می‌رود و شما با پای پیاده یا با ماشین می‌توانید به این جزایر زیبا برسید، منظره این جزیره واقعاً رؤیایی و زیبا است.

جزیره هرمز

دیگر جاذبه‌های طبیعی قشم

غار نمکدان، سد گوران، دره تندیس و غار خربس از جمله جاهای دیدنی قشم است که باید حتماً بازدید از این مناطق طبیعی بکر را در برنامه سفر خود قرار دهید. همچنین در زمان سفر به جزیره بزرگ قشم فرصت قدم‌زدن در سواحل نیلگون خلیج‌فارس را از دست ندهید و حتماً لحظه غروب آفتاب را در کنار ساحل تماشا کنید.

جاذبه‌های طبیعی هرمز

دره مجسمه‌ها

یکی از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز دره مجسمه است که در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس قرار دارد. این دره منحصربه‌فرد متشکل از سنگ‌هایی با اشکال متنوع و زیبایی است که به شکل حیواناتی نظیر سر گوسفند، مرغ، اژدها و موارد دیگر در آن منطقه ظاهر شده‌اند. این منطقه در گذشته زیر آب بوده اما کاهش سطح آب و فرسایش سنگ‌ها در این منطقه ساحلی با نقش‌ها و نگاره‌هایی شبیه مجسمه در این منطقه نمایان شده است.

فرش خاکی قرمز

این فرش نماد اصلی هرمز محسوب می‌شود و یکی از جاذبه‌های زیبا و جالب این منطقه محسوب می‌شود، این فرش خاکی نماد تمدن و تاریخ هزاران ساله جزیره است که در جشنواره‌های سالانه به مناسبت عید نوروز و یا در نیمه دوم سال افراد محلی با استفاده از خاک‌های رنگی طرح‌های نقش بومی و اسطوره‌های هرمزگان را روی زمین ترسیم می‌کنند.

غار نمکی

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های هرمز غار نمکی است که دیواره‌های طولانی غار به دلیل پوشش نمکی که دارند از دور خودنمایی می‌کنند.

جزیره هرمز

مقایسه مراکز خرید قشم و هرمز

قشم به دلیل مساحت بیشتر و سابقه طولانی صنعت گردشگری در آن از مراکز خرید و بازارهای تجاری بیشتری در مقایسه با هرمز برخوردار است، در واقع هرمز بیشتر از اینکه مکان مناسبی برای خرید باشد یک فضای ایده‌آل برای طبیعت گردی و کشف زیبایی‌های زمین‌شناسی است.  قشم که مراکز خرید و بازارهای فراوانی در آنجا وجود دارد و بسیاری از مسافران هنگام سفر به قشم از این شهر هم باهدف خرید با قیمت ارزان دیدن می‌کنند. از بین مراکز خرید معروف در قشم می‌توان به مراکز خرید دو دلفین، زمرد، مروارید، اطلس، نخل و انواع بازارهای قدیمی اشاره کرد. تنوع بازارهای مدرن و سنتی در جزیره قشم زیاد بوده و گردشگران با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌توانند از مغازه‌های این جزیره انواع اجناس خارجی را خرید کنند. اما در بازار محلی هرمز بیشتر می‌توان صنایع‌دستی و خوراکی‌های سنتی را به‌عنوان سوغاتی خرید.

مقایسه هتل‌ها و اقامتگاه‌های قشم و هرمز

تردد گردشگران به قشم بسیار بیشتر از جزیره هرمز است و به همین دلیل تنوع و تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در قشم بسیار بیشتر از هرمز است. در واقع در هرمز هیچ هتل ۵ ستاره‌ای وجود ندارد، اما هتل‌های جزیره قشم از تنوع امکانات و خدمات برخوردار هستند. مسافران در زمان اقامت در قشم گزینه‌های متعددی برای استراحت دارند و از بین هتل‌های مختلف یا اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانند فضای مناسب برای استراحت خود در این جزیره انتخاب کنند.

اما در هرمز اقامتگاه‌‌ها محدود به هاستل‌ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی است. در این جزیره برخی از ساکنان خانه‌هایی دارند که در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا در ازای هر شب استراحت مبلغی را به‌عنوان اجاره بپردازند. همچنین در هرمز مکان‌های ویژه‌ای هم برای کمپ زدن و استراحت در چادر وجود دارد که برخی از مسافران از این فرصت در زمان سفر به هرمز استفاده کرده و برای تماشای ستاره‌ها در چادرهای مسافرتی استراحت می‌کنند.

مقایسه رستوران‌های قشم و هرمز

اگر بخواهیم به زبان ساده رستوران‌های جزیره هرمز و قشم را به لحاظ امکانات مقایسه کنیم، قطعاً رستوران‌های جزیره قشم در رتبه بالاتری قرار دارند. تنوع رستوران‌ها در مناطق مختلف قشم زیاد است و گردشگران بر حسب ذائقه و علاقه خود می‌توانند در یکی از رستوران‌های معروف، غذاخوری‌های محلی و یا دکه‌های اغذیه‌فروشی در خیابان‌های قشم غذا بخورند. رستوران گلدن، فست‌فود کاکو، فست‌فود سی اف سی، رستوران عزیزی، رستوران هتل ارم، فست‌فود محمود شریف و رستوران عزیزی از جمله رستوران‌های معروف قشم هستند که تنوع غذایی زیادی هم دارند.

در هرمز رستورانی‌های زیادی وجود ندارد، رستوران خالو شهریار، خاله فاطمه، کافه گلک، کافه صبورا و بادیل، رستوران سلیدون و یا مش معصومه تنها رستوران‌های این جزیره هستند که در اغلب آن‌ها فقط غذاهای محلی و ماهی‌های جنوبی به عنوان غذای روز برای مشتریان سرو می‌شود. اجرای موسیقی زنده یکی از بخش‌های مشترک و جذاب غذاخوردن در رستوران‌های قشم و هرمز است که اجرای این موسیقی برای گردشگران بسیار جذاب است.

جزیره هرمز

بهترین زمان سفر به قشم و هرمز

شرایط آب‌وهوایی قشم و هرمز به دلیل نزدیکی این دو جزیره به هم بسیار زیاد بوده و در نیمه دوم سال هوای جزیره‌های قشم و هرمز برای گردش و سفر بهتر است. البته بسیاری از گردشگران هم اوایل فصل بهار را برای سفر به قشم و هرمز انتخاب می‌کنند تا از آب‌وهوای بکر این دو منطقه نهایت لذت را ببرند. هوای قشم و هرمز در فصل تابستان بسیار گرم است و میانگین دمای قشم در تابستان در حدود ۳۸ درجه و در هرمز حدود ۴۵ درجه می‌شود به همین دلیل این فصل برای سفر به جزایر جنوبی اصلا مناسب نیست. البته گردشگرانی که با هدف خرید قصد سفر دارند، اگر تابستان به قشم بروند با تخفیف‌های زیادی می‌توانند خرید خود را به قیمت مقرون به صرفه انجام دهند و از حراجی‌های جزیره استفاده کنند.

 حفظ محیط‌زیست و طبیعت جزیره قشم و هرمز

یکی از نکات حائز اهمیت هنگام سفر به جزیره‌های قشم و هرمز بحث حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت این مناطق توریستی است. این دو جزیره دارای زیبایی‌های طبیعی فراوانی هستند که نیاز به حفاظت ویژه دارند. رعایت اصول حفظ محیط‌زیست می‌تواند تأثیر بزرگی در حفظ این زیبایی‌ها داشته باشد. روشن‌کردن آتش در سواحل و نزدیک تنگه‌ها جز رفتارهای پرخطر و آسیب‌زننده به محیط‌زیست در این منطقه محسوب می‌شود، زیرا این اقدام می‌تواند طبیعت جزیره‌ها را به خطر بیندازد. در سفر به جزیره هرمز حفظ خاک‌های رنگارنگ و زیبایی‌های طبیعی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. برداشتن خاک‌ها و تخریب مکان‌های طبیعی می‌تواند منجر به از بین رفتن آن زیبایی‌ها شود. هر دو جزیره قشم و هرمز دارای زیبایی‌های منحصربه‌فرد و طبیعتی دلنشین هستند. اما حفظ و مراقبت از این زیبایی‌ها نیازمند شناخت و احترام به محیط‌زیست هر دو جزیره است.

مقایسه جشن‌ها و مراسم‌های قشم و هرمز

با توجه به تاریخچه و فرهنگ‌ متمایز مردم محلی قشم و هرمز هر یک دارای جشن‌ها و مراسم‌هایی منحصربه‌فرد هستند که به جامعه و فرهنگ آنها بازمی‌گردد. جشن‌ها و مراسم‌های سنتی در جزیره‌های قشم و هرمز هرکدام دارای ویژگی‌ها و معانی خاص خود هستند. در قشم مراسم‌های سنتی همچون جشن نوروز صیاد، مراسم قبله دعا و جشن نخل خرما شهرت زیادی دارند و با شور زیادی توسط مردم محلی برگزار می‌شوند. جشن نوروز صیاد، یک مراسم زیبا در ماه مرداد است که مردم در آن روز برای صید ماهی به دریا نمی‌روند و از مصرف غذاهای دریایی به‌منظور شکرگزاری و دوری از بیماری‌ها خودداری می‌کنند.

همچنین مردم جزیره قشم جشن نخل خرما را به‌عنوان مراسمی نمادین برای برداشت محصول خرما جشن می‌گیرند و محصولات خود را جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند. در جزیره هرمز هم مراسم فرش خاکی جز رسوم محلی است. این مراسم در ایام عید نوروز در خلیج‌فارس برگزار می‌شود که هنرمندان بومی فرش خاکی با نقوش حیوانات، گیاهان و الگوهای هندسی می‌سازند. این مراسم در سال‌های اخیر به دلیل تأثیرات منفی بر طبیعت جزیره محل بحث دوستداران محیط‌زیست است.

جزیره هرمز

جمع‌بندی

دو جزیره زیبای قشم و هرمز از لحاظ طبیعت، تاریخچه دریایی و آداب‌ورسوم، موارد مشترک و نیز اختلافات قابل‌ملاحظه‌ای دارند. سفر به این دو جزیره برای کشف طبیعت بکر ایران بسیار جذاب است، اما اگر هدف شما از سفر فقط طبیعت گردی نیست باید مقصد سفر خود را جزیره قشم انتخاب کنید. زیرا تنوع بازارها، امکانات رفاهی و مراکز خرید در قشم بسیار بیشتر از جزیره هرمز است. برای خرید بلیت هواپیما به مقصد شهرهای مختلف ایران و جهان به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توانید به قسمت خرید بلیت سایت سفرهای پایتخت مراجعه کنید و با چند کلیک ساده در هر ساعتی از شبانه‌روز که تمایل داشتید بلیت پرواز خود را با بهترین قیمت و پس از مقایسه قیمت ایرلاین‌های مختلف خریداری نمایید و سفری جذاب را تجربه کنید.

 

سؤالات متداول

۱. جزیره هرمز کجاست؟

جزیره زیبای هرمز در آب‌های جنوبی ایران در خلیج‌فارس در فاصله ۸ کیلومتری از بندرعباس قرار دارد.

۲. آب‌وهوای قشم در طول سال چگونه است؟

 آب‌وهوای قشم گرم و مرطوب بوده و اختلاف دمای ماه‌های سال در قشم بسیار ناچیز است. برای سفر به قشم بهترین زمان فصل زمستان است که هوای این جزیره بهاری و معتدل می‌شود و به دلیل گرما و رطوبت بالا، فصل تابستان بدترین زمان سفر به قشم است.

۳. بهترین مراکز خرید و پاساژهای قشم کدام است؟

سیتی سنتر ۱ و ۲، دو دلفین درگهان، بازار قدیم قشم، بازار نخل درگهان و مرکز خرید ستاره قشم جز بهترین مراکز خرید این جزیره برای هستند که اغلب پوشاک و لوازم‌خانگی می‌فروشند.

۴. مشهورترین جاذبه‌های دیدنی قشم چیست؟

دره ستارگان، جزیره ناز، تنگه چاه کوه، جنگل حرا، غار نمکدان، سد گوران، دره تندیس و غار خربس در کنار سواحل بی‌نظیر این جزیره را می‌توان از جمله مشهورترین جاذبه‌های گردشگری قشم دانست.

۵. چطور می‌توانیم از تهران خود را به جزیره هرمز برسانیم؟

دسترسی به جزیره زیبای هرمز فقط از طریق دریا امکان‌پذیر است و مسافران می‌توانند با هواپیما یا خودرو شخصی از تهران خود را به بندرعباس برسانند و از آنجا با کشتی به جزیره هرمز بروند.

۶. آیا خرید بلیط هواپیما به مقصد شهرهای مختلف ایران از سفرهای پایتخت امکان پذیر است؟

بله شما می‌توانید بلیت پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد شهرهای مختلف ایران را به‌صورت ۲۴ ساعته  از سایت سفرهای پایتخت ثبت سفارش کنید و با خیالی آسوده از پرواز خود عازم سفر شوید.

تور های ویژه