۱۵ تا از بهترین شهرهای ایران برای خرید مقرون به صرفه

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 04 دی ، 1402 10 دقیقه

معمولاً اکثر ما در سفرهایمان، زمانی را به گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای سنتی اختصاص می‌دهیم و سوغات و کالاهایی که نیاز داریم را از شهر مقصد خریداری می‌کنیم. همچنین برخی‌ها فقط با هدف خرید به تعدادی از شهرهای ایران مانند مناطق آزاد یا شهرهای مرزی سفر می‌کنند. معمولاً کالاهای موجود در بازارهای این مناطق وارداتی هستند و با حذف واسطه‌ها، با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. اما کدام شهرهای ایران برای خرید مقرون‌به‌صرفه مناسب هستند؟ با سفرهای پایتخت همراه باشید تا بهترین شهرهای ایران برای خرید را معرفی کنیم.

۱.تهران، یکی از متنوع‌ترین شهرهای ایران برای خرید

تهران، یکی از متنوع‌ترین شهرهای ایران برای خرید است. در این شهر می‌توان انواع کالاها و لوازم دلخواه را در کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت پیدا کرد. مراکز خرید تهران بسیار مجهز هستند و علاوه بر خرید می‌توان از انواع تفریحات این مراکز مانند سالن‌های فودکورت، شهربازی، رستوران، کافی‌شاپ و سینماها هم لذت برد.

از بهترین مراکز خرید شمال تهران می‌توان به مرکز خرید ارگ تجریش، مرکز خرید پالادیوم، مرکز خرید سانا، مرکز خرید مدرن الهیه، مرکز خرید گالریا، مرکز خرید آواسنتر، مرکز خرید روشا و مرکز خرید تندیس اشاره کرد.

بهترین مراکز خرید شرق تهران شامل مرکز خرید تیراژه ۲، دنیای نور و سون سنتر، بهترین مراکز غرب تهران شامل تیراژه، میلاد نور، بام لند، کوروش و اپال و همچنین بهترین مراکز خرید مرکز تهران شامل مرکز خرید شانزلیزه و بازار بزرگ تهران هستند. 

شهرهای ایران برای خرید

۲.بندر چابهار، از ارزان‌ترین شهرهای مرزی ایران برای خرید

بندر چابهار، از ارزان‌ترین شهرهای مرزی ایران برای خرید است که به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی دارد. کشتی‌های خارجی زیادی در لنگرگاه این بندر کناره می‌گیرند و همین مسئله باعث شده کالاهای زیادی بدون واسطه به بازارهای بندر چابهار راه پیدا کنند.

از بهترین مراکز خرید بندر چابهار می‌توان به مرکز خرید پردیس، مجتمع تجاری ابریشم، مجتمع تجاری تیس، مرکز خرید صالحیار و بازار سنتی فجر اشاره کرد. البته این بندر فقط یکی از بهترین شهرهای ایران برای خرید نیست و مقصد بسیار جذابی هم برای سفر محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌های بهار، پاییز و یا زمستان به این بندر سفر کنید و از دیدن طبیعت فوق‌العاده تماشایی آن لذت ببرید.

۳.شهر ارومیه در شمال غرب ایران، هم‌مرز با وان ترکیه

شهر ارومیه در شمال غرب ایران، هم‌مرز با وان ترکیه است و بسیاری از عمده‌فروشان برای خرید انواع کالاها هر چند وقت یک بار به بازارچه‌ی مرزی این شهر سر می‌زنند. این شهر بازارها و پاساژهای مختلفی دارد که انواع و اقسام کالاهای باکیفیت را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند. از بهترین مراکز خرید این شهر می‌توان به پاساژ امیرکبیر، باراچه برلیان و پاساژ پردیس اشاره کرد. ارومیه علاوه بر قرار گرفتن در لیست بهترین شهرهای ایران برای خرید، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را هم در خود جای داده است. 

۴.سرو، یکی از بهترین شهرهای مرزی ارومیه برای خرید

سِرو، یکی از بهترین شهرهای مرزی ارومیه برای خرید است که فاصله‌ی بسیار کمی از شهر وان ترکیه دارد. فروشگاه‌ها، پاساژها و مراکز خرید زیادی در این شهر وجود دارند که اجناس ترک را با قیمت مناسب برای مشتریان عرضه می‌کنند.

۵.ماکو، شهری بدون اجناس چینی

ماکو، شهری بدون اجناس چینی است زیرا کالاهای چینی اجازه‌ی ورود به این شهر را ندارند. اکثر کالاها و محصولات عرضه شده در بازارچه‌ی ماکو از برندهای ترک هستند و کیفیت بالایی دارند.

ماکو را می‌توان از به‌صرفه‌ترین و بهترین شهرهای ایران برای خرید دانست که در آذربایجان غربی قرار دارد. همچنین این شهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ارزان‌ترین مناطق آزاد ایران شناخته می‌شود و در طول سال گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران برای خرید، راهی بازارچه مرزی ماکو می‌شوند.

شهرهای ایران برای خرید

۶.مهاباد، یکی از به‌صرفه‌ترین شهرهای ایران برای خرید

مهاباد، یکی دیگر از به‌صرفه‌ترین شهرهای ایران برای خرید است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد. بازارچه‌های این شهر اجناس مختلف را با قیمت بسیار خوبی عرضه می‌کنند. از بهترین مراکز خرید و بازارچه‌های مهاباد می‌توان به مجتمع تجاری نگین غرب مهاباد، بازارچه نور، بازار اصغری و بازار تاناکورای مهاباد اشاره کرد.

این شهر علاوه بر داشتن مراکز خرید جذاب و بازارهای ارزان، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی را هم در خود جای داده است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً بازدید از مهاباد را در برنامه‌های سفر خود قرار دهید و در کنار یک خرید دلچسب، از دیدن زیبایی‌های این شهر لذت ببرید.

۷.جلفا، شهری مرزی در کنار رود ارس

جلفا، شهری مرزی در کنار رود ارس و یکی از بهترین شهرهای ایران برای خرید مقرون به صرفه است. این شهر در ۱۳۲ کیلومتری تبریز واقع شده و فروشگاه‌ها، پاساژها و مراکز خرید آن انواع محصولات خارجی اصل را به فروش می‌رسانند.

در این شهر مرزی گردشگران می‌توانند کالاهایی مانند لوازم آرایشی، انواع شوینده‌ی خارجی، لباس‌های ترک و اسباب‌بازی‌های باکیفیت را خریداری کنند. همچنین وجود رود ارس در جلفا ، باعث پدید آمدن مناظر طبیعی دیدنی در این شهر شده است. بنابراین در سفر به جلفا علاوه بر خرید ارزان می‌‌توانید از دیدن جاذبه‌های طبیعی هم لذت ببرید.

شهرهای ایران برای خرید

۸.بانه، یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران برای خرید

بانه، یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران برای خرید ارزان است. زمانی که از خرید مقرون به صرفه صحبت می‌کنیم کمتر کسی است که به یاد بانه نیفتد. این شهر به عنوان یکی از شهرهای مرزی استان کردستان، منطقه‌ای شناخته شده برای خرید محصولات باکیفیت خارجی با قیمت مناسب است. در گذشته اکثر افراد برای خرید لوازم خانگی و برقی به این شهر سفر می‌کردند اما امروزه با افزایش تعداد پاساژها و مراکز خرید  در بانه، عرضه‌ی محصولات متنوعی مانند ظرف‌های خارجی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایش و پوشاک هم در این شهر افزایش یافته است.

از بهترین مراکز خرید بانه می‌توان به مرکز خرید قادری، مرکز خرید کاندیش، مرکز خرید اربابا، پاساژ گلستان، پاساژ پاسارگاد و پاساژ عزیزی اشاره کرد. البته در سال‌های اخیر تعداد اجناس تقلبی در بازارهای بانه زیاد شده است به همین علت توصیه می‌کنیم حتماً از مراکز معتبر و یا مراکزی که از قدیم در این شهر فعال هستند خرید کنید.

۹.قشم، محلی برای فروش اجناس وارداتی بدون واسطه

قشم، محلی برای فروش اجناس وارداتی بدون واسطه به مشتریان است. این جزیره‌ی زیبا یکی از بزرگ‌ترین جزیره‌های خلیج فارس است و گردشگران زیادی در طول سال برای خرید و دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن به این جزیره‌ی دیدنی سفر می‌کنند.

اگر به دنبال خرید مقرون به صرفه باشید می‌توانید برخی از محصولات را تقریبا ۳۰درصد ارزان‌تر از شهرهای دیگر در قشم پیدا کنید. از بازارها و پاساژهای قشم می‌توان به بازار قدیم، بازار فردوسی، بازار بزرگ خلیج‌فارس، بازار پردیس، بازار نخل، بازار نور، بازار دو دلفین، مرکز خرید ستاره، مجتمع تفریحی تجاری سیتی سنتر ۱ و ۲ و  بازارهای قدیم درگهان  اشاره کرد.

۱۰.بندر گناوه در استان بوشهر

بندر گناوه در استان بوشهر یکی دیگر از بهترین شهرهای ایران برای خرید است که انواع کالاها در آن عرضه می‌شوند. در طول سال افراد زیادی به قصد خرید راهی این بندر زیبا می‌شوند و از بازارها و پاساژهایی مانند بازار بندر دیلم، پاساژ ملت و پاساژ آزادگان کالاهای موردنیازشان را با قیمت مناسب خریداری می‌کنند. بندر گناوه علاوه بر داشتن کالاهای عالی برای خرید، جاذبه‌های زیادی را هم در خود جای داده است.

۱۱.مریوان با بازارچه‌های غنی و محصولات متنوع

شهر مریوان با بازارچه‌های غنی و محصولات متنوع خود از دیگر بهترین شهرهای ایران برای خرید ارزان محسوب می‌شود که در مرز ایران و عراق قرار دارد. از بهترین بازارچه‌های این شهر می‌توان به بازارچه باشماق اشاره کرد که نه تنها در مریوان بلکه در غرب کشورمان هم بسیار شناخته شده است. تنوع کالاها و اجناس این بازارچه بسیار بالاست و اکثر کالاهای عرضه شده در آن، کیفیت خوب و قیمت مناسبی دارند.

شهرهای ایران برای خرید

۱۲.پلدشت در مرزهای ایران و آذربایجان

شهر پلدشت در مرزهای ایران و آذربایجان از بهترین شهرهای مرزی ایران برای خرید است. یکی از بازارچه‌های این شهر با نام «صنم بلاغی» در بین گردشگران و علاقه‌مندان به خرید بسیار شناخته شده است و در طول سال افراد زیادی به قصد خرید راهی این بازارچه می‌شوند. اگر چه صنم بلاغی بیشتر به‌خاطر داشتن پوشاک و خریدهای روزمره معروف شده است اما محصولات موجود در آن تنوع بالایی دارند. جالب است بدانید حتی کالاهای صنعتی هم در این بازارچه یافت می‌شود.

۱۳.آستارا، از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شمال ایران

شهر آستارا، از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شمال ایران محسوب می‌شود. این شهر در نزدیکی مرزهای کشور آذربایجان قرار دارد. در آستارا می‌توان انواع مختلفی از کالاهای خارجی مانند پوشاک و کالاهای ترک، اکراینی، چینی، تایلندی و ویتنامی را پیدا کرد. آستارا یکی دیگر از بهترین شهرهای ایران برای خرید مقرون به صرفه است که مهم‌ترین مراکز خرید آن شامل پاساژ ولیعصر، پاساژ سیدان و مجموعه بازارهای نور هستند.

۱۴.بندر ترکمن با بازارهای سنتی متنوع

بندر ترکمن با بازارهای سنتی متنوع یکی دیگر از بهترین شهرهای مرزی ایران برای خرید است. در بازارهای محلی و سنتی این بندر می‌توان انواع لوازم و لباس خارجی، لباس و روسری‌های رنگارنگ ترکمن و انواع زیورآلات را خریداری کرد. از مهم‌ترین مراکز خرید این شهر می‌توان به بازار بزرگ پارچه و پوشاک بندر ترکمن، بازارچه ساحلی و دوشنبه‌بازار اشاره کرد.

شهرهای ایران برای خرید

۱۵.گنبدکاووس با مراکز خرید عالی و جاذبه‌های طبیعی فراوان

گنبدکاووس با مراکز خرید عالی و جاذبه‌های طبیعی فراوان یکی دیگر از بهترین شهرهای ایران برای خرید است که فاصله‌ی زیادی تا کشور ترکمنستان ندارد. این شهر علاوه بر داشتن مراکز خرید مدرن بازارهای سنتی زیادی هم دارد. بازارچه مرزی اینچه برون را می‌توان مشهورترین بازار شهر گنبدکاووس دانست که انواع محصولات باکیفیت خارجی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند.

جمع‌بندی درباره بهترین شهرهای ایران برای خرید مقرون به صرفه

در این مقاله بهترین شهرهای ایران برای خرید مقرون به صرفه را معرفی کردیم. این شهرها علاوه بر داشتن مراکز خرید متنوع دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی هم هستند. بنابراین شما عزیزان در سفرتان به این شهر می‌توانید علاوه بر خرید لوازم دلخواهتان با قیمت مناسب، از دیدن زیبایی‌های طبیعی و تاریخی هم لذت ببرید.

تور های ویژه