موزه هنرهای معاصر، گنجینه ای از آثار هنری

پربازدیدترین ها

گردشگری 18 بهمن ، 1402 6 دقیقه
موزه هنرهای معاصر

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری در هر شهر که همواره موردتوجه افراد است، برای اطلاع از گذشته تاریخی، موزه‌ها هستند بخصوص موزه هنرهای معاصر، این مکان‌ها سرشار از آثار تاریخی متنوع است.

موزه‌ها نه‌تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای تاریخ دوستان سراسر جهان نیز جذاب هستند. هرکس می‌خواهد با تاریخ و فرهنگ این کشور پهناور و پیشینه‌دار آشنا شود، باید به دیدن موزه‌ها برود.

موزه هنر های معاصر،گنجینه ای از آثار هنری

ایده ساخت این موزه نخستین‌بار توسط کامران دیبا که فردی معمار و نقاشی برجسته و همچنین پسرعموی فرح پهلوی همسر محمدرضا شاه بود، طی گفتگوهای مستمری که با فرح بیان شد. در نهایت پس از مطرح‌شدن این پیشنهاد قرار بر این شد دو موزه هنرهای معاصر ساخته شود، یکی مربوط به آثار نوین و دیگری مربوط به فرش‌های دست‌بافت و آثار هنری باشد.

کامران دیبا در این پروژه مأمور شد تا آثار هنری ارزشمند در خارج از کشور تهیه و به این موزه انتقال دهد. علاوه‌برآن او مأمور شد تا با همکاری همکارانش معماری موزه هنرهای معاصر ارزشمند را بر عهده بگیرند.

ساخت موزه سرانجام در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید. در ۲۲ مهر، مصادف با تولد فرح، موزه با حضور میهمانان زیادی از جمله محمدرضا شاه و فرح پهلوی، نلسون آلدریچ راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، تامس مسر رئیس موزه گوگنهایم و دو ویلد رئیس موزه اشتدلیک آمستردام افتتاح شد. در انقلاب ۱۳۵۷ باتوجه‌به درگیری‌های خیابانی برای حفظ آثار موجود در موزه کارکنان آنجا آثار موزه را به زیرزمین موزه انتقال دادند تا از آسیب به‌دور باشند.

معماری خاص

همان‌طور که در بالا بیان شد این موزه توسط کامران دیبا و برخی از همکارانش ساخته شد. در نمای موزه از بتون و سنگ استفاده شده است. مساحت موزه تقریباً ۸۵۰۰ مترمربع است. معماری این موزه با طرحی از معماری سنتی و نوین بسیار خیره‌کننده است. در این موزه می‌توانید طرح‌هایی همچون گذرگاه، چهارسو و هشتی را شاهد باشید.موزه هنرهای معاصر

گالری‌های موجود

در این موزه مجموعه ۹ گالری موجود است. برخی از این گالری‌ها به طور موقت در مسیر بازدیدکنندگان واقع شده است، این گالری‌ها در موقعیت‌های خاص فعال می‌شوند. اما گالری اول تا سوم موزه مربوط به آثار مختلف هنرمندان است. از جمله مهم‌ترین آثار موجود در موزه می‌توان به آثاری همچون کارهای گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد.

علاوه‌برآن در این موزه  آثار دیدنی هنرمندان معاصر ایران و نقاشی هنرمندان ارزشمندی همچون، شاعر پرآوازه ایرانی سهراب سپهری، بسیار قابل‌توجه است. محوطه این موزه نیز آثاری هنری و مجسمه‌هایی از هنرمندان کشورهای مختلف دنیا وجود دارد که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. 

موزه مدرن هنرهای معاصر

در موزه مدرن، آثاری مربوط به جنگ جهانی دوم به بعد حفظ و نگهداری می‌شود. این آثار ارزشمند می‌توانند به‌تنهایی بیانگر جنبه‌های مختلفی از هنرهای مدرن باشند. دیدن این آثار هنری زیبا برای علاقه‌مندان بسیار لذت‌بخش است. آثاری که هرکدام از آنها جذابیت خاصی دارد. وقتی وارد موزه می‌شوید، می‌توانید در کنار آثار بین‌المللی، نزدیک به ۴ هزار اثر هنری از هنرمندان شاخص ایرانی را نظاره‌گر باشید.موزه هنر های معاصر

 آیا این آثار قابل خریداری هستند؟

 اگر می‌خواهید از موزه هنرهای معاصر اثری را خریداری کنید، باید بدانید که برای داشتن این آثار باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

مجموعه آثار موجود در موزه ، ازلحاظ هنری گنجینه‌ای نایاب و دست‌نیافتنی هستند. از جمله این آثار گران‌بها آثاری از هنرمندان مطرح و مشهور جهانی همچون پیکاسو، پولاک و ماگریت است. اما اگر به آثار هنرمندان ایرانی علاقه‌مند هستید، در گوشه‌وکنار موزه هنرهای معاصر، را می‌توانید مشاهده کنید.

  بخش فروشگاه

 بخشی از این موزه هنرهای معاصر به فروشگاه اختصاص‌داده‌شده است. در این فروشگاه برخی از آثار هنری و سنتی به فروش می‌رسد. شما اگر به این فروشگاه‌ها بروید، خواهی دید در آنجا آثار متنوعی وجود دارد که می‌توان از دیدن آنها لذت برد و شگفت‌زده شد. مطمئن باشید در از بخش فروشگاه موزه هنرهای معاصر دست‌خالی بیرون نمی‌آیید و حتماً از سوغاتی‌های خاص و متنوع آنجا خرید می‌کنید.

 کتابخانه

 در موزه هنرهای معاصر بخشی به کتابخانه اختصاص‌داده‌شده است. در این کتابخانه کتاب‌های فاخر و ارزشمندی را می‌توانید ببینید. کتاب‌های این کتابخانه غالباً مربوط به هنرهای معماری، نقاشی، عکاسی، سینما و طراحی هستند؛ اما آنچه حائز اهمیت است در این بخش از موزه هنرهای معاصر، دسترسی به این کتاب‌های ارزشمند برای همگان امکان‌پذیر نیست، بلکه فقط برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته هنر ممکن است.موزه هنر های معاصر

 سینماتک

 یکی دیگر از بخش‌های موزه هنرهای معاصر، سینما است،  سینماتک فعالیت خود را در سال ۱۳۷۷ شروع کرده است. در این بخش به ‌نقد و بررسی فیلم‌های اکران شده می‌پردازند، آنچه در سینماتک موزه هنرهای معاصر حائز اهمیت است، کیفیت کارهای ارائه شده در سینما و نگاه مخاطب به آنها مورد بررسی واقع شود. سینماتک دارای اعضای ثابتی است اگر می‌خواهید عضو این مجموعه باشید، در روزهای آغازین هر سال باید اقدام کنید. بعد از ثبت‌نام و عضویت می‌توانید تا یک سال از برنامه‌های سینماتک استفاده کنید علاوه‌برآن می‌توانید از امکانات دیگر موزه و کتابخانه نیز استفاده کنید. ظرفیت سینماتک موزه هنرهای معاصر چیزی معادل ۲۰۰ نفر است.

 رستوران و کافی‌شاپ 

 اگر به موزه هنرهای معاصر رفتید نگران خستگی و گرسنگی نباشید، چرا که در این مکان غذاخوری و کافی‌شاپ‌های خاص و لاکچری وجود دارد. در این دو مکان می‌توانید شاهد منوی متفاوت و متنوعی باشید. فضای حیاط میانی موزه هنرهای معاصر صحنه‌ای خاص را به آنجا بخشیده است. در این مکان چهار تندیسِ زیبا و شگفت‌انگیز مانند اسب و سوارکار اثر مارینو مارینی، درمانگر اثر رنه ماگریت، زن ایستاده و مرد در حال قدم‌زدن از آثار آلبرتو جاکومتی را نظاره‌گر خواهی بود.

 سرسرای موزه هنرهای معاصر

 یکی دیگر از بخش‌های موزه ، بخش سرسرا است، این بخش دارای طراحی سنتی خاص همراه با مدرن است. معماری سرسرا به شکل هشت‌ضلعی است. این نوع از طراحی موزه هنرهای معاصر را بسیار شبیه به معماری‌های تاریخی کرده است. سقف سرسرا طرحی مانند بادگیرهای کویری دارد. سرسرا در موزه هنرهای معاصر به ورودی، گالری‌ها، کتابخانه و غذاخوری نیز راه دارد. در بخش انتهایی سرسرا که یک راهروی مارپیچی است، یکی از آثار هنرمند معروف ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی نصب شده است، باید بدانید که علی‌رغم اینکه با اثری از هنرمند برجسته ژاپنی، روبه‌رو هستیم، اما این اثر در ایران ساخته شده است. به همین دلیل طراحی آن مانند حوضچه‌های سنتی ایران است.موزه هنر های معاصر

سه گروه آثار در موزه هنرهای معاصر

 موزه هنرهای معاصر را در سه بخش مهم می‌توان تقسیم کرد. آثاری که در بخش گنجینه یا مخزن نگهداری می‌شوند، آثار ارائه شده در گالری و فضای درونی موزه و تندیس‌های موجود در محوطه بیرونی موزه.

 باغ تندیس موزه هنرهای معاصر

 در شمال ساختمان موزه هنرهای معاصر، باغی سرسبز به نام باغ تندیس وجود دارد، در این باغ مجسمه‌هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران قرار داده شده است. البته ناگفته نماند در بخش ورودی موزه هنرهای معاصر تندیسی از مردی خسته که بر صندلی نشسته بود نیز وجود داشت که امروزه ناپدید شده است.

 گنجینه موزه هنرهای معاصر

 در بخش دیگری از موزه هنرهای معاصر، مکانی به نام گنجینه وجود دارد در این مکان چیزی حدود ۳۰۰۰ اثر هنری ارزشمند و نادر نگهداری می‌شود که ارزش ۴۰۰ عدد از این آثار استثنایی است. آنچه بیان شد، مختصری از جزئیات موزه آثار هنری معاصر بود. اگر قصد دارید به موزه هنرهای معاصر بروید باید حتماً چند ساعت وقت آزاد داشته باشید تا از موزه هنرهای معاصر به طور کامل بازدید کنید. موزه هنرهای معاصر گنجینه‌ای شکوهمند از آثار فاخر هنرمندان جهان و ایران است که نه‌تنها موردتوجه گردشگران مختلف از سراسر جهان است؛ بلکه برای ایرانیان نیز بسیار حائز اهمیت است.

موزه هنرهای معاصر کجاست؟

موزه‌ای سرشار از آثار تاریخی که در تهران واقع شده است. در نزدیکی مرکز تهران و گوشه غربی بوستان لاله کنونی که درگذشته به پارک فرح معروف بوده و در خیابان امیرآباد ساخته شده است.موزه هنرهای معاصر

راه‌های دسترسی 

اگر می‌خواهید به موزه هنرهای معاصر بروید از سه طریق می‌توانید اقدام کند:

روش اول

استفاده‌کردن از مترو، مزیت استفاده از مترو این است که با آن می‌توانید بدون اینکه خبری از ترافیک باشد، خود را به موزه برسانید. اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید باید به ایستگاه متروی میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران بروید، در آنجا از قطار پیاده شوید و با تاکسی‌های موجود در خیابان کارگر شمالی خود را به پارک لاله و همچنین به ورودی موزه برسانید، این راه یکی از کوتاه‌ترین راه‌های رفتن به موزه است.

روش دوم

اگر می‌خواهید با استفاده از تاکسی خود را به موزه برسانید، باید با استفاده از تاکسی‌هایی که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی عبور می‌کنند خود را از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت‌تیر و انقلاب اسلامی به مسیرهای و ورودی‌های مختلف اطراف پارک لاله برسانید در آنجا پس از پیاده‌شدن از تاکسی به سمت موزه حرکت کنید.

روش سوم

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن خود را به موزه برسانید، استفاده از اتوبوس‌های موجود در مسیر است. اتوبوس‌های این مسیر از میدان آزادی – میدان هفت‌تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله قرار دارند. این اتوبوس‌ها شما را تا نزدیکی موزه هنرهای معاصر می‌رسانند و شما آنجا می‌توانید با کمتر از پنج دقیقه پیاده‌روی خود را به موزه اثرهای هنری معاصر برسانید.

چه ساعاتی بازدید از موزه هنرهای معاصر آزاد است؟

اگر قصد بازدید از موزه  را در نیمه اول سال دارید، باید توجه کنید که در این نیمه از سال از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برای بازدید میزبان شما سروران عزیز است.

اما اگر می‌خواهید در نیمه دوم سال به بازدید از موزه  بروید این موزه در این زمان از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان شما است.

اشاره به این نکته ضروری است که بدانید موزه  در روزهای عاشورا، تاسوعا،۲۱ رمضان،۲۹ اسفند، اربعین،۲۸ و ۳۰ صفر تعطیل است.

تور های ویژه