آشنایی با آبشار جلسنگ در دل جنگل های لفور

پربازدیدترین ها

گردشگری 01 آبان ، 1403 5 دقیقه

آبشار جلسنگ یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران در سوادکوه شمالی و منطقه لفور است. این آبشار زیبا و خروشان به علت دسترسی سخت، تا به امروز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. درصورتی که علاقه‌مند به دیدن مناظر شگفت‌انگیز طبیعی هستید با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با آبشار جلسنگ بیشتر آشنا شویم.

آبشار جلسنگ، جاذبه ای بکر و تماشایی در دل جنگل های هیرکانی

آبشار جلسنگ جاذبه‌ای بکر و تماشایی در دل جنگل های هیرکانی است که در میان گردشگران و طبیعت‌گردان محبوبیت زیادی دارد. این آبشار در واقع از دو آبشار مشابه هم تشکیل شده و با منظره‌ی زیبای خود در میان درختان بلند قامت خودنمایی می‌کند.

آبشار دوقلوی جلسنگ زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی محسوب می‌شود. با این دسترسی به این آبشار نیازمند پیاده‌روی در شیب نسبتاً تند است؛ اما مناظر مسیر و در نهایت خود آبشار آن‌قدر زیبا هستند که خستگی برایتان معنی نخواهد داشت. 

برای رسیدن به این آبشار باید مسیرتان را از کوهپایه‌های لفور شروع کرده و به منطقه پنج بند برسید. سپس می‌توانید در کنار رودخانه‌ی زیبا و خروشان قدم بردارید و از دیدن مناظر اطراف لذت ببرید. پس از رسیدن به جنگل‌های سرسبز منطقه لفور درختان بلندقامت و سرسبز شما را احاطه می‌کنند.

در این مسیر کلبه‌های جنگلی زیبایی وجود دارند که دامداران از اردیبهشت تا خرداد به صورت دائم در آن‌ها ساکن هستند. در نهایت پس از ۲ الی ۳ ساعت پیاده‌روی بالاخره صدای آبشار را می‌شنوید و منظره‌ی خروشان آبشار اول که بر روی صخره‌ای می‌ریزد را می‌بینید.

پس از عبور از بالای آبشار اول و پیاده‌روی ۵ دقیقه‌ای، آبشار دوم را خواهید دید. این آبشار بسیار شبیه آبشار اول است. حال می‌توانید ساعت‌ها غرق تماشای منظره‌ی آبشارها و تصاویر اطراف آن‌ها شوید و هوای پاک و تمیز را استشمام کنید.

آبشار جلسنگ

آبشار جلسنگ کجاست؟

آبشار جلسنگ کجاست و چگونه می‌توان به این آبشار دسترسی پیدا کرد؟ آبشار جلسنگ در منطقه لفور سوادکوه شمالی و در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی قرار دارد. فاصله این آبشار از شهرستان شیرگاه ۲۴ کیلومتر و از روستای امامزاده کلا ۶ کیلومتر است.

برای دسترسی به این آبشار باید ابتدا خودتان را به منطقه لفور برسانید و سپس وارد منطقه پنج بند شوید. در ادامه باید مسیر ۵ کیلومتری را در امتداد رودخانه پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید. طی کردن این مسیر با پای پیاده تقریبا ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد.

مسیر این آبشار شیب تندی دارد و با توجه به این که باید این مسیر را به صورت پیاده طی کنید حتماً در سفرتان کفش مناسب بپوشید.

آدرس آبشار: شیرگاه، جاده لفور، دوراهی به سمت رئیس کلا، شاه کلا

بهترین زمان برای بازدید از آبشار جلسنگ

بهترین زمان برای بازدید از آبشار جلسنگ فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز است. این آبشار در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. معمولاً بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل‌های بهار و تابستان که هوا معتدل‌تر است به آبشار جلسنگ سفر کنند.

اما برخی‌ها عاشق رنگ‌های پاییزی هستند و حتی سرمای هوا هم نمی‌تواند آن‌ها را از سفر به این آبشار در فصل هزار رنگ پاییز منصرف کند. معمولاً در اوایل پاییز هوا هنوز آن‌قدر سرد نیست و می‌توانید از گشت و گذار در این منطقه لذت ببرید.

در فصل زمستان آب و هوای آبشار و مناطق اطراف بسیار سرد می‌شود و در روزهای برفی و بارانی هم به علت گل‌آلود بودن یا یخ‌زدگی مسیر، دسترسی به این آبشار با سختی‌های زیادی همراه است. در صورتی که در این فصل به آبشار جلسنگ سفر می‌کنید حتماً تجهیزات کافی همراه داشته باشید و موارد ایمنی را رعایت کنید.

اقامت در آبشار جلسنگ

اگر علاقه‌مند به اقامت در آبشار جلسنگ باشید باید حتماً با خودتان لوازم کمپینگ مانند چادر و کیسه خواب همراه ببرید. دقت داشته باشید که در این منطقه اقامتگاه یا هتلی وجود ندارد اما می‌توانید در اطراف آبشار چادر بزنید.

تفاوتی نمی‌کند که در کدام فصل به این آبشار سفر می‌کنید شب‌ها این منطقه سرد می‌شود. بنابراین حتماً لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید.

آبشار جلسنگ

نکات سفر به آبشار جلسنگ

نکات سفر به آبشار جلسنگ شامل موارد زیر هستند:

  • در سفرتان به این آبشار حتماً باید با راهنمای حرفه‌ای و افراد با تجربه راهی این منطقه شوید.
  • با توجه به این که مسیر این آبشار نیاز به پیاده‌روی دارد حتماً از کفش مناسب استفاده کنید.
  • در سفرتان به این آبشار کلاه، ضدآفتاب و لباس مناسب همراه داشته باشید.
  • آب آشامیدنی و مواد غذایی مقوی را فراموش نکنید.
  • اگر قصد دارید شب را در منطقه بمانید حتماً تجهیزات کافی همراه داشته باشید.
  • در سفرتان به این منطقه مزاحم افراد محلی نشوید و از ورود بدون اجازه به ملک آن‌ها بپرهیزید.
  • از ریختن زباله در این منطقه خودداری کنید.
  • در این منطقه امکانات رفاهی مانند فروشگاه، سرویس بهداشتی و مکان‌های اقامتی وجود ندارد. بنابراین حتماً از قبل لوازم موردنیاز خود مانند آب آشامیدنی، غذا و خوراکی را از فروشگاه‌های داخل شهر تهیه کنید.

آبشار جلسنگ

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی آبشار زیبای جلسنگ پرداختیم. این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران و منطقه سوادکوه شمالی است. همان‌طور که گفته شد آبشار جلسنگ دسترسی سختی دارد و برای بازدید از آن باید ۲ الی ۳ ساعت پیاده‌روی کنید.

آبشار جلسنگ

سؤالات متداول

آیا سفر به آبشار جلسنگ برای کودکان و سالمندان امکان پذیر است؟

برای رسیدن به این آبشار باید ۲ الی ۳ ساعت در شیب نسبتاً تندی پیاده‌روی کنید. بنابراین سفر به این آبشار برای کودکان، سالمندان و افراد دارای ناتوانی جسمی توصیه نمی‌شود.

در چه فصلی به آبشار جلسنگ سفر کنیم؟

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آبشار جلسنگ هستند.

آیا می توان در پاییز و زمستان به آبشار جلسنگ سفر کرد؟

سفر به این آبشار در اوایل پاییز که هنوز هوا خیلی سرد نشده امکان‌پذیر است. اما با نزدیک شدن به زمستان هوای این منطقه خیلی سرد شده و مسیر دچار یخ‌زدگی می‌شود. بنابراین بهتر است در اواخر پاییز و فصل زمستان به آبشار جلسنگ سفر نکنید.

آیا می توان در اطراف آبشار جلسنگ اقامت کرد؟

در صورتی که بخواهید در اطراف این آبشار اقامت کنید باید لوازم کمپینگ و چادر همراه داشته باشید. در این منطقه هتل و اقامتگاهی وجود ندارد.

تور های ویژه