تنگه چاهکوه، سیاره ای دیگر که در ایران قرار گرفته

پربازدیدترین ها

گردشگری 01 آبان ، 1403 5 دقیقه
تنگه چاهکوه

کشورمان ایران پر است از جاذبه‌های گردشگری گوناگون و مناطق طبیعی که هوش از سر هر گردشگری می‌برند. یکی از این مناطق طبیعی شگفت‌انگیز که با بازدید از آن حس می‌کنید در حال ماجراجویی در سیاره‌ای دیگر هستید تنگه چاهکوه در جزیره زیبای قشم است. در این مقاله با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی این جاذبه دیدنی اسرارآمیز بپردازیم.


درباره جزیره قشم

خوب است پیش از آن که با تنگه چاهکوه آشنا شویم قدری درباره جزیره قشم که این تنگه در آن قرار گرفته بیشتر بدانیم. این جزیره که در خلیج فارس واقع شده نه تنها از زیباترین جزایر این منطقه است؛ بلکه با ۱۵۰۰ کیلومترمربع وسعت بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و ایران هم به حساب می‌رود.

این جزیره در تنگه هرمز قرار دارد و جهت‌گیری آن از شمال شرق به جنوب غرب است. همچنین ژئوپارک قشم، اولین و تنها ژئوپارک در خاورمیانه است که سال ۲۰۰۶ در شبکه جهانی ژئو‌پارک‌ها به ثبت یونسکو رسیده است.

این جزیره دارای جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی است که هفت جاذبه اصلی آن به عجایب هفت‌گانه قشم معروف‌اند. قشم از تاریخچه و پیشینه‌ای طولانی برخوردار است و از جمله گردشگرپذیرترین مناطق کشورمان به حساب می‌رود.

از جمله تفریحاتی که می‌توانید در این منطقه داشته باشند علاوه بر بازدید از جزیره، غواصی و تفریحات آبی و خرید کردن است.

تنگه چاهکوه

معرفی تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه از جمله عجایب هفتگانه قشم است و یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم به حساب می‌رود. این تنگه در بخش غربی سواحل شمالی جزیره قشم و در قسمت مرکزی ژئوپارک واقع شده.

تنگه چاهکوه در حقیقت جاذبه‌ای طبیعی و خارق‌العاده در منطقه‌ای به نام شهاب است که در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است. این تنگه با عمق ۱۰۰ متر یکی از دره‌های شگفت‌انگیز در جزیره قشم است که بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی شکل گرفته است.

این تنگه با فرودگاه بین المللی قشم ۴۲ کیلومتر، با اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر و تا بندر لافت (جابه‌جایی همراه با خودرو) حدوداً ۵۵ کیلومتر فاصله دارد.  

آشنایی با پیشینه تنگه چاهکوه

فرایندهای طبیعی دست‌به‌دست هم داده‌ تا در طی میلیون‌ها سال، تنگه چاهکوه به وجود بیاید. این تنگه صخره‌هایی را در خود جای داده که در طول زمان به‌ طرز شگفت‌آوری فرسایش پیدا کرده‌ و ظاهری به خود گرفته‌اند که فقط در چند نقطه محدود در دنیا می‌توان مشابه آن را دید.

 صخره‌های آهکی این منطقه با وزش بادهای تند و جاری شدن آب، در طول میلیون‌ها سال، ظاهر فعلی خود را به دست آورده‌اند. خوب است بدانید تنگه چاهکوه، از صدها سال پیش به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین آب شیرین برای جزیره و ساکنان اطراف خود بوده است.

همچنین باید افزود که این منطقه از نظر مردم بومی مقدس است و به ‌عنوان دره مقدس شناخته می‌شود. دلیل این باور به گذشته‌های دور برمی‌گردد. هنگامی که مردم منطقه از آبی که در چاه‌ها و چاله‌های آن جمع می‌شد، برای شفا و درمان بیماران خود استفاده می‌کردند.

تنگه چاهکوه

دیدنی های تنگه چاهکوه

همان‌طور که گفتیم تنگه چاهکوه را یکی از عجایب ایران می‌دانند. چرا که این منطقه به قدری زیبا و منحصربه‌فرد است که با بازدید از آن احساس می‌کنید وارد سیاره‌ای دیگر شده‌اید. صخره‌هایی با عمق ۱۰۰ متر با ظاهر عجیب در این تنگه به چشم می‌خورند که متحیرتان خواهند کرد.

اشکال شگفت‌انگیز و بی‌زاویه سنگ‌ها دیدنی هستند. همچنین سنگ‌ها در دره چنان صاف و صیقلی هستند که گویی از ابر و اسفنج ساخته شده‌اند. در ورودی تنگه چاهکوه تندیسی طبیعی به چشم می‌خورد که به «سه سر نگهبان» شهرت دارد.

بعد از تندیس چهار چاه وجود دارد که محلی برای ذخیره آب شیرین ساکنان اطراف تنگه است. پس از عبور از کنار آن‌ها و ادامه مسیر، شکافی شگفت‌انگیز به ‌شکل ضربدر در دل کوهی سنگی خواهید دید. این شکاف شبیه به یک چهارراه است و ورود به هر مسیر آن، شما را به دره‌ای تازه خواهد برد.

تنگه چاهکوه

قدری بیشتر درباره ساختار تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در قسمت شمالی عرض بیشتری دارد و به شکل حرف U است. هر چه به‌ سمت جنوب حرکت کنید، دره تنگ‌تر می‌شود، به‌ نحوی که در انتها به شکل حرف V درمی‌آید و عبور از آن را برایتان دشوار خواهد بود. لازم به ذکر است که با تنگ‌تر شدن عرض دره، شیب تنگه هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

علت شکل گیری تنگه چاهکوه

طبق آن چه زمین‌شناسان اذعان دارند، دلیل اصلی شکل‌گیری تنگه چاهکوه، شکستگی‌های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس‌ها در حقیقت چین‌خوردگی‌هایی طاق مانند هستند.

 نیروهای طبیعی موجب شده‌اند تا یک کوه سنگی یکپارچه در طی زمان به شکل ضربدری برش خورده و چهار تنگه را به وجود بیاورد که در یک نقطه به هم می‌رسند. همچنین دیواره‌های رسوبی این تنگه  از ماسه سنگ‌های آهکی سست و لایه‌های میانی مارن قرمز، سیلت و آهک تشکیل شده‌اند‌.

وجود این مواد در ساختار تنگه، مسیر را برای فرسایش و انحلال مستعد کرده. شیارها و خطوط فرسایشی موازی در دیواره‌ها با عمق زیاد، فرم قاشقی یا قیفی به خود گرفته‌اند. در کف تنگه هم حفره‌های کم‌عمق طبیعی دیده می‌شوند که آب باران برای مدتی در آن‌ها ذخیره می‌شود.

جاذبه های قشم

آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری تنگه چاهکوه

عمده‌ی پوشش گیاهی اطراف تنگه چاهکوه، به‌ دلیل آب‌ و هوای بیابانی و گرم منطقه، از نوع درخت و درختچه‌های پراکنده است. علاوه بر این چاه‌ها و حفره‌های کوچک و بزرگ بسیار در دل این تنگه باعث شده تا پرندگان و جانوران متعددی در این منطقه ساکن شوند.

 کارشناسان محیط‌زیست تخمین می‌زنند که حدوداً ۱۶ گونه جانوری و پرنده در این ناحیه زیست می‌کنند که شاخص‌ترین نمونه آن‌ها آهوی کوهی یا نوعی غزال است.

پوشش جانوری قشم

چرا تنگه چاهکوه به این نام خوانده می شود؟

اما شاید این موضوع ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که چرا تنگه چاهکوه را به این نام می‌خوانند؟ نام این تنگه در واقع از ترکیب دو کلمه «چاه» و «کوه» تشکیل شده که به کاربرد تنگه به‌ ویژه در گذشته برمی‌گردد. در حقیقت چاه‌ها و حفره‌های طبیعی شکل گرفته در دل دیواره و کف تنگه از جمله عوامل نام‌گذاری این دره بوده‌اند.

وجود چهار حلقه چاه در نقطه شروع تنگه که توسط ساکنان روستاهای نزدیک تنگه چاهکوه حفر شده‌اند و امکان ذخیره آب شیرین را در طول سال فراهم می‌کنند هم از دیگر دلایل نام‌گذاری تنگه هستند. این چاه‌ها  منبعی برای ذخیره آب شیرین برای تابستان هستند و آب‌های جاری و باران در آن‌ها جمع می‌شود.

علاوه بر این در مسیر تنگه چاهکوه کانال باریک جوی مانندی دیده می‌شود که آب را به داخل چاه‌ها هدایت می‌کند. این کانال‌ها و چاه‌ها قدمتی ۴۰۰ساله دارند و اغلب یک نگهبان بر سر این چاه‌ها حضور دارد و با گشاده‌رویی برای کسانی که آب می‌خواهند، از چاه آب می‌کشد.

تنگه چاهکوه

چه تفریحاتی می توانیم در تنگه چاهکوه داشته باشیم؟

از جمله تفریحاتی که می‌توانید در تنگه چاهکوه انجام دهید باید به اشاره کرد. عکاسان حرفه‌ای همه‌روزه با تجهیزات خود به این تنگه می‌روند. جغرافیای خاص این منطقه سوژه‌های عکاسی زیادی پیش روی عکاسان قرار می‌دهد.

علاوه بر این باید اضافه کرد که دیواره‌های بلند این تنگه پر از حفره‌های طبیعی هستند. به همین خاطر این منطقه برای سنگ‌نوردی گزینه‌ای عالی و ایدئال است. گرچه حتماً می‌دانید که انجام این ورزش نیاز به تجهیزات حرفه‌ای و مهارت کافی دارد.

هوا در این تنگه بسیار تمیز است و به همین دلیل آسمان تنگه در شب از منظره‌ای متفاوت و منحصر به فرد برخوردار است. سکونت در خانه‌های اطراف تنگه برای تماشای آسمان پر ستاره شب هم می‌تواند از جمله تفریحاتی که می‌توان در این منطقه انجام داد، به حساب رود.

تنگه چاهکوه

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه چه موقعی است؟

خوب است بدانید که جزیره قشم در منطقه گرمسیری قرار گرفته و در فصل تابستان هوا دارای رطوبت بالاست و شرایط شرجی است. به همین خاطر اواخر بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به قشم نیستند.

در واقع می‌توان گفت که فصول خنک‌تر و نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به این جزیره هستند. اوایل بهار هم برای سفر به قشم و تنگه چاهکوه توصیه می‌شود.  

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه

چطور به تنگه چاهکوه برویم؟

برای رفتن به تنگه چاهکوه باید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شوید. بعد از طی ۲۰ کیلومتر به دو راهی دیرستان می‌رسید. پس از آن باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از ۱۱ کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید.

 پس از ۳۹ کیلومتر پیش از آن که به روستای چاهوی شرقی برسید وارد راه سمت چپ شده و بعد از حدود ۲ کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید. راه دسترسی به تنگه کاملاً آسفالت است و فقط دو کیلومتر انتهای آن خاکی است.

برای رفتن به این منطقه زیبا همه روزه می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر اقدام کنید. همچنین مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان حدوداً ۳ ساعت است و هزینه‌ای هم برای ورود دریافت می‌شود.

امکانات تنگه چاهکوه

از جمله امکانات موجود در تنگه چاهکوه باید به این موارد اشاره کرد: سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بوم‌گردی، رستوران در روستای چاهوی شرقی.

همچنین  هنگامی که به ابتدای تنگه رسیدید، محل پارک برای ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه صنایع دستی و سوغات را خواهید دید. با این حال متأسفانه درون تنگه امکاناتی وجود ندارد. حتی موبایل هم آنتن نمی‌دهد و تنها می‌توانید از تماشای تنگه لذت ببرید!

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی تنگه چاهکوه این جاذبه زیبا در دل طبیعت قشم پرداختیم. تنگه‌ای که با قدم گذاشتن در آن خیال می‌کنید وارد سیاره‌ای دیگر شده‌اید. اگر به قشم سفر می‌کنید بازدید از این تنگه اسرارآمیز را از دست ندهید.

سؤالات متداول

تنگه چاهکوه کجاست؟

این تنگه در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده است.

چرا باید از تنگه چاهکوه بازدید کنیم؟

تنگه چاهکوه از عجایب هفتگانه قشم است و به دلیل مناظر منحصر به فرد صخره‌ای و دیدنی‌ خود مقصدی محبوب برای گردشگران است.

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه چه موقعی است؟

که فصول خنک‌تر و نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به این جزیره هستند. اوایل بهار هم برای سفر به قشم و تنگه چاهکوه توصیه می‌شود.  

آیا برای بازدید از تنگه چاهکوه باید هزینه‌ پرداخت کنیم؟

بله برای ورود به این منطقه باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

تور های ویژه