سفر به زیباترین جنگل های شمال برای دوستداران طبیعت

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 07 فروردین ، 1403 10 دقیقه
جنگل های شمال کشور

جنگل های شمال کشور ایران در دسته زیباترین و منحصر به فرد ترین نقاط کشور قرار دارند. زیبایی‌هایی بکر و سبز و کمتر دیده شده که می‌توانند افرادی را حتی عاشق طبیعت و طبیعت گردی نیستند، عاشق خود کنند. همان‌طور که می‌دانید خطه شمال کشور یکی از پرطرفدارترین مناطق محسوب می‌شود که بدون در نظر گرفتن فصل و آب و هوا،گردشگران و مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند. شمال ایران پرجاذبه است چون هم آب و هوای دلچسبی دارد و هم طبیعت رویایی آن شما را جادو می‌کند. ضمن اینکه نمی‌توان مردمان خونگرم و صنایع دستی و خوراکی‌های آن را هم نادیده گرفت.

جنگل های شمال کشور و یک طبیعت گردی حرفه ای      

زیباترین جنگل های شمال را ما در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم و شما قرار است که با دقتی وسواس گونه بهترین جنگل را برای سفر و اقامت خود انتخاب کنید.

همانطور که می‌ دانید شمال ایران به دلیل وجود دریای خزر و کوه البرز، آب و هوای منحصر به فردی دارد. البته رطوبت این منطقه می‌تواند در برخی از فصول سال مانند تابستان شما را اذیت کند. اما در حالت کلی مناظر بکر و کمتر دیده شده این نقطه از کشور به قدری پرطرفدار و هیجان انگیز است که مسافران زیادی در تعطیلات مختلف تلاش می‌کنند از هر نقطه از ایران خود را به این منطقه برسانند. حالا این شما و این ۲۵ جنگل رازآلود و همیشه سبز در شمال کشور ایران !

۱.     پارک سبز و جنگلی سی سنگان

آدرس: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به سمت نور، پارک سبز و جنگلی سی سنگان.

اولین جنگل از جنگل های شمال کشور که قصد داریم به شما معرفی کنیم، پارک جنگلی سی سنگان نام دارد. این پارک در سال ۱۳۴۴ با هدف مراقبت و همینطور حفظ گونه‌های بسیار نادر و خواص گیاهی و جانوری مانند شمشاد ها، تاسیس شده و بعد از مدتی در میان طبیعت گردان مشهور شد.

این پارک جنگلی از جبهه شمالی به دریای خزر و از جبهه جنوبی به کوه‌های البرز می‌رسد و در حالت کلی ۶۰۲ متر مربع وسعت دارد. بعد از اینکه این پارک در میان طرفداران خود معروف شد، با گذشت زمان، جاذبه‌ ها و امکانات زیادی هم به آن اضافه شد.

این پارک در حال حاضر یکی از غنی‌ترین اندوخته‌های شمشاد در خاورمیانه و کشور ما به حساب می‌آید و پوشش ساحلی و جنگلی بسیار گسترده‌ای دارد. هرچه از سمت دریای خزر به طرف این جنگل پیش می‌‌روید، به ارتفاع اراضی افزوده خواهد شد. تا جایی که در بلندترین نقطه این ارتفاع به ۵۰ متر می‌رسد. پارک زیبا و جنگلی سی سنگان امکانات اقامتی و تفریحی بسیار خوبی دارد و برای رفاه حال گردشگران و مسافران همه چیز را در خود جای داده است. این پارک و حضور در آن فرصتی استثنایی برای آشنایی با گیاهان مختلف در مازندران است.

۲.     جنگل های پر رمزو راز تنگ دار نوشهر 

آدرس: استان مازندران، نوشهر، روستای زیبای کُشک سرا، مسیر معدن و مسیر رودخانه به سمت جنگل.

یکی دیگر از زیباترین جنگل ‌های شمال ایران، جنگل تنگ دار نوشهر است که محلی‌ها آن را به آمازون ایران می‌شناسند. این تنگه بکر که تنها صدای آب و پرندگان در آن موج می‌زند، منزلگاه یک رود پرجوش و خروش است که از میانه تنگه عبور کرده و به اطراف طراوت می‌بخشد. اگر تصمیم داشتید که به تنگه بروید باید تقریباً ۴۰۰ متر را در آب پیاده‌روی کرده و بعد از آن خود را به تنگه برسانید.

البته جریان آب در ابتدای مسیر کاملاً ملایم است. اما به‌مرورزمان تند و خروشان می‌شود و تقریباً تا زانوهای شما را می‌پوشاند. در برخی از نقاط این تنگه عمق آب بسیار زیاد است. پس اگر شنا بلد نیستید حتماً از طناب و جلیقه نجات برای عبور از قسمت‌های عمیق‌تر استفاده کنید. این جنگل مخوف در روستایی با نام کُشک سرا قرار دارد و فرصتی استثنایی برای عاشقان رودخانه نوردی محسوب می‌شود. در قسمت‌هایی از این رودخانه شما با درختان شکسته و تنه‌هایشان روبرو هستید که برای ادامه مسیر خود باید به ناچار از زیر آن‌ها عبور کنید.

۳.     پارک رویایی میرزا کوچک خان جنگلی

آدرس: استان ماندران، شهر آمل، جاده هراز، کیلومتر ۱۸ آمل به سمت تهران.

تقریباً در کیلومتر ۱۸ جاده آمل به سمت تهران پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی با وسعتی برابر با ۴۴۰ هکتار خودنمایی می کند. پارکی به شدت رویایی و زیبا که برای مسافران بین راه می‌ تواند محلی امن و مملو از آرامش باشد. ساکنان مناطق آمل و بابل زیاد در این پارک رفت و آمد می‌ کنند و رودخانه هراز با گذر خود از شرق این پارک، حال و هوای عجیب و خاصی به آن بخشیده است. جاده جنگلی درختان سردرهم تنیده، چشمه‌ های خروشان آب سرد، آبشار های مختلف، میوه‌ های متنوع و درختان قدیمی و کهنسال از جاذبه ‌های این پارک محسوب می‌ شوند. همچنین امکانات رفاهی مانند آب آشامیدنی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، میز و نیمک،ت منقل، قهوه خانه، رستوران و همینطور سکو هایی مخصوص برای برپا کردن چادر مسافران و گردشگران هم در این پارک برای رفاه حال مراجعین تعبیه شده است.

۴.     قدیمی ترین جنگل مازندران، جنگل لاجیم 

آدرس: استان مازندران، شهر ساری، روستای لاجیم، جنگل کهن لاجیم.

در منطقه سوادکوه به دلیل پوشش گیاهی متنوع و سبز و آب و هوای مرطوبی که دارد، شما با مناطق جنگلی متعدد و متنوعی روبرو هستید. واقعیت این است که لاجیم به‌راحتی توانسته از یخ‌بندان‌های طولانی سال‌های پیش از این، جان سال در ببرد و بر همین اساس درختان کهن‌سال فراوانی در سطح آن وجود دارد. جنگل لاجیم در فاصله اندکی از روستایی با همین نام قرار گرفته و جاذبه‌های متعدد و متنوع دیگری هم مانند برج لاجیم در نزدیکی آن قرار گرفته. لاجیم از جبهه شمالی به جنگل لاجیم، از جبهه شرقی به جنگل‌های آچو، از جبهه جنوبی به روستاها و جنگل‌های اتو و پیرنعیم و از جبهه غربی به سوخته سرا متصل است.

جنگل سرسبز لاجیم دقیقاً در بالای یک کوه واقع شده و بعد از ظهرها محلی برای رفت‌وآمد حیوانات وحشی مانند روباه است. این جنگل چنان آرامش عمیقی دارد که فقط خواب بعد از ظهر در آن می‌چسبد.

۵.     کشپل و چشمه‌ های طبیعی آب معدنی آن

آدرس: استان مازندران، چمستان، جاده ییلاقی به روستای لاویج.

در لیست بلند بالای زیباترین جنگل‌های شمال ایران به پارک جنگلی کشپل که در فاصله دو و نیم کیلومتری از چمستان در شهرستان نور قرار گرفته، می‌رسیم. این پارک جنگلی از جبهه جنوبی به آبگرم لاویج و از جبهه شرقی به جنگل‌های زیبای چمستان منتهی می‌شود. یک پارک جنگلی با مساحتی معادل ۲۲ هکتار که با انواع پوشش‌های گیاهی منحصر به فرد مانند بلوط، توسکا، انجیلی، ممرز و افرا از شما به خوبی پذیرایی می‌کند. اگر طرفدار چشمه‌های آب گرم طبیعی هستید این پارک جنگلی بهترین انتخاب برای شماست.

۶.     سفر به قلب بهشت در جنگل دالخانی

آدرس: استان مازندران، رامسر، ۷ کیلومتر بعد از خروجی رامسر به تناکابن، مسیر هریس به دالخانی.

جنگل دالخانی همان جنگلی است که در فاصله اندکی از رامسر قرار گرفته و آن را به دالان بهشت می‌شناسند. این جنگل فقط ۳۰ کیلومتر تا رامسر فاصله دارد و فرصتی فوق‌العاده محسوب می‌شود تا شما از ییلاقات طبیعی و بکر این منطقه لذت ببرید. شاید ندانید که جنگل دالخانی ۸۰۰ متر بالاتر از سطح معمول دریا قرار گرفته و یکی از بکرترین جنگل‌های همیشه سرسبز مازندران به حساب می‌آید. بهترین اوقات برای سفر به جنگل دالخانی صبح بسیار زود و در انتهای شب است. نکته جالب در مورد این جنگل این است که مه قرار گرفته در سراسر جنگل دالخانی، صحنه‌هایی بسیار رمانتیک و عجیب را خلق می‌کند.

قدم زدن در این جنگل و پیمایش کردن جنگلی که تمام نقاط آن مملو از مه هست، واقعاً لذت بخش و جذاب خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این جنگل می‌توان به حضور مستمر و دائم کارکنانی اشاره کرد که وظیفه نظافت و تمیزی این جنگل را به عهده دارند. اگر این جنگل همیشه تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است به دلیل وجود مستمر و همیشگی این افراد است. در ابتدای مسیر خود برای ورود به این جنگل مبلغی از شما اخذ خواهد شد که به همین کارکنان داده می‌شود.

وقتی هوا گرم و شرجی است، جنگل دالخانی همیشه خنک است و یک پناهگاه خوب برای فرار کردن از گرمای دیوانه کننده و طاقت فرسای هوا محسوب می‌شود. اگر قصد شما این است که به جنگل دالخانی سفر کنید و فصل سفر شما زمستان است، توصیه می‌کنیم که حتماً فلاسک آب جوش، پتو و لباس گرم لازم را با خود همراه داشته باشید.جنگل های شمال کشور

۷.     پارک همیشه شلوغ صفارود 

آدرس: استان مازندران، شهر رامسر، فاصله ۹ کیلومتری از جاده منتهی به جواهر ده.

صفارود یکی دیگر از پارک‌ های جنگلی است که در میان جنگل ‌های شمال کشور در فاصله ۹ کیلومتری از جاده اصلی جواهرده قرار گرفته و رودی به همین نام هم در پایین این جاده قرار دارد. این رود در اصل زیبایی پارک جنگلی صفارود را تکمیل می‌کند. این پارک سرسبز و متنوع جنگلی به دلیل وجود آب و هوای بسیار دل‌انگیز، وجود جنگل، رودخانه و همین‌طور آب معدنی به شدت در میان گردشگران دوست داشتنی بوده و همیشه شلوغ است. اگر به سمت این پارک جنگلی سفر کردید، خیالتان راحت باشد که در این پارک جنگلی آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و آلاچیق برای رفاه حال گردشگران و مسافران هم تعبیه شده است.

۸.      زیباترین جنگل مازندران، جنگل دو هزار

آدرس: استان مازندران، شهر تنکابن، خرم آباد همیشه سبز، جنگل دو هزار.

در میان جنگل ‌های کشورمان ایران، به یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های شمال می‌رسیم به نام جنگل دو هزار. شهر تنکابن در اصل میزبان واقعی این زیباترین جنگل در میان جنگل‌های خطه شمالی کشور است و توصیه می‌کنیم که در سفر خود به شمال، حتماً از این جنگل دیدن کنید. رطوبت منطقه در جنگل دو هزار بسیار زیاد و بالاست و توصیه می‌کنید که در انتهای تابستان چون هوا رو به خنکی می‌رود، سفر خود به این جنگل را آغاز کنید. جنگل دو هزار به قدری بکر و دست نخورده است که تنها صدای موجود در این جنگل، صدای شرشر آب پرندگان حرکت شاخ و برگ درختان و چوب‌هایی است که صدای خرد شدنشان در زیر پاهای شما شنیده می‌شود.

جنگل دو هزار مستقیماً به کوه سیالان متصل بوده و کوهنوردان زیادی به شکل گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای برای صعودکردن به قله، عازم این جنگل می‌شوند. اگر شما هم سودای صعودی دلنشین به قله سیالان را داشته باشید، با استفاده از راهنماهای حرفه‌ای و محلی یا با حضور در یک تیم حرفه‌ای کوهنوردی، می‌توانید این رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید. وقتی به ارتفاعات بالا در این منطقه می ‌رسیم، اکسیژن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و ممکن است که با تنگی نفس روبرو شوید. پس اگر حرفه‌ای نیستید، توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان به صورت انفرادی صعود به این کوه را تجربه نکنید.

مسیر فتح قله از میان جنگل‌های سرسبز و انبوه دو هزار عبور می‌کند و تقریباً ۵ ساعت به طول می ‌انجامد. از دیگر جاذبه‌ های این جنگل، رودخانه ‌ای است که مسافران دوست دارند در ایام گرم تابستان برای تفریح کردن در کناره‌ های آن چادر زده و استراحت کنند. در کنار تمامی جاذبه ‌هایی که به شما معرفی کردیم، جنگل دو هزار عاشقان دیگری هم دارد که به عشق جاده این جنگل خود را به آن می ‌رسانند. این جاده پیچ در پیچ که با درختان قد برافراشته درختان سبز بلند قامت احاطه شده، شما را به ارتفاعات بالا خواهد رساند. در ارتفاعات این جاده مه به شدت غلیظ می‌ شود و شما صرفاً فقط با کمک مه شکن می ‌توانید ۱ الی ۲ متر جلوتر از خود را مشاهده کنید.

۹.     نمک آبرود و پارک جنگلی پرطرفدار آن

آدرس: استان مازندران، در فاصله ۱۲ کیلومتری چالوس، نمک آبرود.

پارک ۲۰۰ هکتاری نمک آبرود میزبان اراضی وسیع و درختان کهنسال و نوپایی در مازندران است که در کنار هم یک مجموعه گردشگری، طبیعی، تفریحی را شکل داده اند. این درختان شامل توسکا، شمشاد، ملچ و افرا بوده که در کنار گونه‌های دیگر، می‌توانید آن ها را در این پارک مشاهده کنید. پارک زیبای نمک آبرود یکی از جذاب‌ترین پارک‌های جنگلی منطقه محسوب می‌شود که در تمام طول سال همیشه میزبان گردشگران متعدد و فراوانی از سراسر ایران بوده است.

شما با حضور در این پارک این امکان را دارید که تله کابین این مجموعه را هم سوار شده و لذت  تماشای گیاهان از آسمان را هم بچشید. این تله کابین شما را از دل جنگل‌هایی تو در تو و درختانی بلند قامت با ارتفاعات گوناگون عبور می‌دهد و چشم‌اندازهای خاصی از دریای خزر را در مقابل شما به نمایش درمی‌آورد. البته برای  سفر به این پارک بهتر است که در اردیبهشت ماه یا انتهای اسفند ماه عازم شمال ایران شوید. ضمناً دقت کنید که صف طولانی تله کابین شامل حال شما نشود.

۱۰.جنگل ممنوعه سه هزار

آدرس: استان مازندران، شهر تنکابن، خرم آباد، جاده سبز سه هزار، جنگل سه هزار.

این جنگل از جنگل ‌های شمال کشور یکی از خوش‌نام‌ترین جنگل‌ هاست که بدون شک اگر یک‌بار از دل آن عبور کرده باشید، حرف ما را تأیید می‌کنید. جنگل ۳۰۰۰ واقع در تنکابن از دیگر جاذبه‌های دیدنی مازندران محسوب می‌شود که آمیخته‌ای جذاب از چشم‌اندازهای گوناگون گیاهان، پرندگان، طبیعت بکر، رودخانه‌های پر خروش و جوشان و درختان مرتفع است. ضمن اینکه آب‌معدنی شلف به دلیل وجود مواد معدنی مانند فسفر، پتاس و منیزیم در این منطقه طرفداران خود را دارد. یک آب معدنی درمانی که برای دردهای پوستی و مفصلی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین غار دانیال، آبشار فرهاد جوی، پارک جنگلی چالدره و آبگرم معدنی فلک ده هم از دیگر دیدنی‌ها و جاذبه‌هایی است که در اطراف این جنگل وجود دارند.جنگل های شمال کشور

۱۱.پارک جنگلی با کلبه های چوبی جوارم    

آدرس: استان مازندران، سواد کوه، قبل از شیرگاه.

پارک جنگلی جوارم در اصل یک جنگل بزرگ و وسیع است که به واسطه اضافه شدن امکانات متعدد و گوناگون به یک پارک جنگلی تبدیل شده. این پارک وسعتی برابر با ۳۶۰ هکتار دارد و در فاصله ۶ کیلومتری از سمت شمال غرب شهر زیر آب و همین‌طور ۱۱ کیلومتری از قسمت جنوبی شیرگاه قرار گرفته است. جاده مناسبی دارد و عبور راه آهن سراسری ایران از مسیری نزدیک به پارک جنگلی جوارم سبب شده که گردشگران دسترسی سریع و راحتی به آن داشته باشند. وقتی به این پارک جنگلی می‌آیید خیالتان راحت باشد که تمام امکانات رفاهی و تفریحی برای شما در آن تعبیه شده است. سرویس بهداشتی، آلاچیق، آب آشامیدنی، وسایل تفریح و  بازی و سرگرمی و همین‌طور دکل تقویت کننده آنتن تلفن همراه در یک محیط انبوه و سرسبز و پوشیده شده از درختان تنومند، شما را گردش و استراحتی خاص و مناسب دعوت می‌کنند.

گونه درختان در این پارک شامل انجیر، توسکا، افرا، گردو، بلوط، ممرز، راش و شیردار هستند. همچنین در منطقه حفاظت شده و زیبای خیبوس هم که در فاصله اندکی از این پارک جنگلی قرار گرفته، شما به‌راحتی می‌توانید حیوانات وحشی مانند خرس و پلنگ را هم مشاهده کنید.

۱۲.جنگل اومال و طبیعت بکر هزار ساله آن

آدرس: استان مازندران، شهرستان نکا، روستای سبز پی رجه.

در میان جنگل‌ های شمال کشور، جنگل اومال را فراموش نکنید جنگلی هزار رنگ که در بخش مرکزی شهرستان نکا در استان مازندران قرار گرفته و دقیقاً قسمتی از زیبایی‌های روستای پی رجه است. این جنگل به‌قدری زیبا و سحر انگیز است که شما را در همان نگاه اول متحیر می‌کند. وقتی که به درون این جنگل می‌روید تنها صدایی که گوش‌های شما را نوازش خواهد کرد صدای وزش باد در میان شاخ و برگ درختان، آواز پرندگان و صدای پای خودتان است.

البته این جنگل در سال‌های اخیر به شدت مورد بی‌ رحمی و تاخت و تاز قرار گرفته و قطع درختان و برداشت خاک زنده، آسیب‌های فراوانی به آن رسانده است. برداشت کردن بی‌ رویه خاک این جنگل سبب شده که گودال‌ها و چاله‌های عمیقی شکل بگیرند و رشد درختان به کندی انجام شود. اما در هر حال این جنگل در فصل پاییز یکی از زیبایی‌های سحر انگیز شهرستان نکا به حساب می‌آید.

۱۳.پارک جنگلی و بی انتهای چالدره   

آدرس: استان مازندران، شهرستان تنکابن، ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن به سمت دو هزار، جاده زیبای خرم آباد، جاده دو هزار، پارک جنگلی چالدره.

به طور حتم می‌دانید که یکی دیگر از زیباترین جنگل‌های شمال کشور، پارک جنگلی چالدره است که مانند جنگل‌های دو هزار و همین‌طور سه هزار در مازندران، جاذبه‌های فراوانی دارد. این پارک از جمله بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری تنکابن محسوب می‌شود و در ۱۸ کیلومتری این شهر در غرب مازندران و در یک مسیر آسفالته، دسترسی به خود را برای شما امکان‌ پذیر می‌کند. رودهای دو هزار و همین‌طور سه هزار دقیقاً در جهت غرب و جهت شرق این پارک قرار گرفته‌اند و صدای جوش‌وخروش آن‌ها با صدای جنگل درآمیخته است.

چالدره مساحتی برابر ۹۴ هکتار دارد که در اطراف آن شما می‌توانید جاذبه‌های تاریخی مانند آب‌انبارها، قلعه‌های باستانی و دیگر بناهای تاریخی را هم به وفور مشاهده کنید. همین‌طور فاصله آن تا چشمه‌های خروشان آب گرم رامسر، موزه حیات‌وحش خشکه داران و دشت دریاسر هم بسیار کوتاه است.

اگر مسیرتان روزی به این پارک جنگلی افتاد می‌توانید در هتل‌های نزدیک به این پارک یا کلبه‌های درختی و آلاچیق‌های موجود در خود پارک اقامتی بی‌نظیری را تجربه کنید. کلبه‌ها همگی کمد، یخچال، شومینه هیزمی و حتی کولرگازی دارند. این امکانات در این پارک جنگلی تمامی گردشگران را متحیر و متعجب می‌کند. همین‌طور مسیرهای پیاده ‌روی، پیست دوچرخه سواری، کافی شاپ، کناره‌های رود چالدره و رستوران این منطقه هم از دیگر جاذبه‌های این پارک جنگلی به‌حساب می‌آیند.

۱۴.جنگل غرق در مه تیله کلار     

آدرس: استان مازندران، شهر سلمان شهر، جنگل تیله کلار.

جنگل زیبای تیله کنار یا تیله کلار از دیگر جنگل‌های بسیار زیبای مازندران در سلمان شهر است که در فصل بهار و پاییز در زیباترین حالت خود به سر می‌برد. مه شدید و غلیظی که دقیقاً در لابه لای درختان وجود دارد در کنار نم‌نم باران، شما را شگفت زده خواهد کرد. نهرهای زیبایی که در دل این جنگل عمیق وجود دارند سبب شده که زیبایی آن هزار برابر شود. البته مسیری که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد ممکن است کمی صعب‌العبور و سخت به نظر برسد. شما نمی‌توانید با استفاده از خودروی شخصی خود را به لب رودخانه برسانید. اگر روزی مسیرتان به این جنگل افتاد حتماً از دریاچه آبی داریوک که در فاصله اندکی از آن قرار گرفته هم دیدن کنید.جنگل های شمال کشور

۱۵.پارک جنگلی و رؤیایی رویان 

آدرس: استان مازندران، شهر نور یا رویان، در انتهای خیابان شهدا، مسیر زیبای جنگلی رویان به سمت بلده.

شهر نور یا شهر رویان دقیقاً در سمت غرب مازندران واقع شده و مراتع متنوع و متعدد جنگلی آن در قالب پارکی زیبا از گردشگران منطقه به خوبی پذیرایی می‌ کنند. زمانی که شما از نوشهر و پارک جنگلی زیبای سی سنگان خود را به رویان می ‌رسانید، جاده در همان ابتدا خود را به سمت این جنگل منحرف می‌کند. جاده‌ای جنگلی که شما را به پارک زیبا و جنگلی رویان و آبشار خروشان آب پری می‌رساند. جنگلی که از شهر فاصله زیادی ندارد و شما می ‌توانید امکانات متعدد و متنوعی را در آن مشاهده کنید. آلاچیق‌ها همین‌طور سرویس بهداشتی، وسایل بازی و سرگرمی از جمله امکانات آن هستند. ضمن اینکه آبشار مرتفع آب پری هم در فاصله کوتاه و ۵ کیلومتری از این پارک جنگلی واقع شده و گردشگران به خوبی می‌توانند در روزهای تعطیل اوقات فراغت خود را در این پارک سپری کنند.

۱۶.جنگل بکر مازندران، جنگل ارفع ده

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر زیبای پل سفید، جنگل بکر ارفع ده.

جنگل بکر و زیبای ارفع ده در استان مازندران یکی از جنگل‌ های زیبایی است که کاملاً سرزنده بوده و به ما حس حضور بهشت را خواهد داد. از جمله عناصر همیشگی این جنگل وجود مه غلیظ در لابه لای درختان است که فضای جنگل را مانند فیلم‌های علمی تخیلی کرده است. در این جنگل انواع گیاهان و میوه‌های درمانی و همین‌طور وحشی مانند از گل، زالزالک، گوجه وحشی، خرمالوی وحشی، ته دونه، گلابی وحشی و زرشک هم وجود دارد. نمونه‌های متنوع گیاهی مانند توسکا، راش، افرا، تل و لازه هم از پوشش‌های گیاهی متنوع این منطقه هستند.

سفر کردن به دل این جنگل شما را به قلب طبیعت بکر وحشی شمال ایران می‌برد و یکی از جذاب‌ترین و بی‌نظیرترین سفرها را برای شما رقم می‌زند. شرایط آب و هوایی در این منطقه در فصل‌های پاییز، تابستان و بهار کاملاً مناسب برای جنگل نوردی بوده و البته به شما توصیه نمی‌کنیم که در فصل زمستان عازم این منطقه شوید. بارش‌ها در این منطقه در فصل زمستان شدید و به صورت برف و باران است و مه بسیار غلیظ، حرکت شما را با مشکل روبرو می‌کند. البته اگر شانس با شما یار باشد، در زمان حضور و قدم زدن در این جنگل می‌توانید حیوانات مختلف را در حال بازی و بازیگوشی تماشا کنید. همچنین از روستای کمرپشت و غار اسپهبد خورشید هم در اطراف این جنگل دیدن کنید.

۱۷.پارک معروف جنگلی بابل کنار     

آدرس: استان مازندران، شهر بابل، چارک زیبا و جنگلی بابل کنار.

این پارک جنگلی مساحتی برابر با ۷۶۰ هکتار دارد و از زیباترین پارک‌های شمال ایران به حساب می‌آید. در محدوده جنگلی و روستایی درون کلای شرقی و درست در بهترین نقطه شهر بابل قرار گرفته که در دلش یک روستای کوچک به نام بزچفت هم مستقر شده. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به چشمه‌ای اشاره کرد که با حضور خود جاذبه این منطقه را صد چندان کرده است. پاین ارک جنگلی که در سال‌های اخیر به یکی از تفرجگاه ‌های اصلی و پر رفت و آمد در مازندران تبدیل شده، همیشه در فصل‌های بهار و تابستان مملو از مسافر و گردشگر است. وقتی وارد این پارک می‌شوید با امکانات گوناگون و متنوعی مانند آلاچیق، جاده آسفالت شده، پارک بازی کودکان، سوپر مارکت، چشمه‌های متعدد آب طبیعی و سرویس بهداشتی اقامتی راحت و کامل را تجربه خواهید کرد.

۱۸.قله الیمستان و جنگل باشکوه الیمستان 

آدرس: استان مازندران، ۵۲ کیلومتری آمل، روستای معروف الیمستان.

جنگل الیمستان هم یکی از جنگل‌های شمال کشور محسوب می‌شود که با مه فراوانش شما را غافلگیر می‌کند. این جنگل در یک روستا با همین نام و در فاصله ۵۲ کیلومتری از شهرستان آمل قرار دارد. طبیعت بکر، درختان بسیار زیبا و مراتع همیشه سرسبز از جمله ویژگی‌های این جنگل است. پس‌زمینه‌ای که در بدو ورود شما از این جنگل در مقابل چشمانتان نقش می‌بندد، دشتی پر از گل‌های رنگارنگ احاطه شده با درختان سرسبز است که منتهی می‌شود به قله دماوند! 

هر کجای جنگل که باشید، این تصویر هم برای شما قابل مشاهده است. نام الیمستان را به این دلیل برای این جنگل انتخاب کرده‌اند که گیاهی به نام الیما در اینجا رشد و نمو می‌کند. گیاهی که مخصوص فصل بهار و ماه اردیبهشت است و با شکل پیازچه‌ای خود عموماً در کنار رودخانه دیده می‌شود. بر همین اساس اگر روزی به این جنگل رفتید و در کنار رودخانه آن قدم زدید، حتماً ملاقاتی جذاب با گیاه الیما هم داشته باشید.

البته این جنگل صرفاً بواسطه وجود درختان انبوه و سرسبز دوست داشتنی و معروف نیست. مسافران برای برگذار کردن پیک نیک، فتح قله کوه الیمستان، دوچرخه سواری، زیارت امامزاده قاسم و دیدار از نقش پای رستم در کنار گشت و گذار در روستای الیمستان، عازم این منطقه می‌شوند. اگر برای بار اول است که به این جنگل قدم گذاشته‌اید، توصیه می‌کنیم که از راهنمایان محلی کمک گرفته و مانع از گم شدن خود در مه غلیظ شوید.جنگل های شمال کشور

۱۹.پارک جنگلی لفور، پارک درختان سرو قامت

آدرس: استان مازندران، سواد کوه شمالی، روستای سبز لفور.

در قسمت جنوب شرق بابل، جنگل سرو قامت لفور قرار گرفته که با آبشارهای مرتفع، رودها، چشمه‌سارها و همین‌طور درختان کشیده و مرتفع خود، تصویری کمتر دیده شده در ایران را برای گردشگران و طبیعت دوستان فراهم کرده است. این جنگل قسمتی از جنگل‌های زیبای هیرکانی در بخش جنوبی دریای خزر به حساب می‌آید و زمین شناسان بر این باورند که متعلق به دوران ژوراسیک است.

قدمت جنگل تقریباً به ۴۰ میلیون سال پیش برمی‌ گردد که در آن زمان تقریباً ۸۰ گونه متنوع گیاهی در آن دیده می‌شد. بعد از اینکه سه ساعت پیاده روی کردید، در عمق جنگل به آبشار زیبای “هفت آبشار” خواهید رسید. در این قسمت فرصت خوبی هم برای استراحت و هم برای آبتنی کردن دارید. این جنگل از دیگر جنگل‌های مشهور مازندران به حساب می‌آید که البته امکانات رفاهی مناسبی مانند سرویس بهداشتی هم ندارد. همچنین متراکم بودن بیش از حد جنگل احتمال گم شدن شما را افزایش می‌دهد. پس اگر تصمیم گرفتید به تنهایی وارد این جنگل شوید، حتماً طول مسیر خود را با نشانه‌هایی علامت گذاری کنید یا GPS به همراه داشته باشید.

۲۰.جنگل های انبوه راش در سواد کوه

آدرس: استان مازندران، شهر سوادکوه، جاده پرپیچ و خم فیروزکوه، روستای سنگده، جنگل راش.

در زمان ورود به فیروزکوه بدون شک از سوادکوه عبور می‌کنید و در مسیر خود روستای سنگده را هم مشاهده خواهید کرد. شما در این روستا از جمله زیباترین جنگل‌های خطه شمال کشور را مشاهده می‌کنید. جنگل‌ های راش با درختان سربه آسمان ساییده که شکوه خود را از همان ابتدای مسیر به رخ می‌کشند. این جنگل یک منبع عظیم از درختان همیشه سبز راش است که در ارتفاعات کمی از مناطق شمالی ایران قرار گرفته‌اند و در نوع خود بی‌نظیر و بی‌ همتا هستند. گونه‌هایی بسیار کمیاب که در این جنگل رشد کرده و گسترش پیدا کرده‌اند. همچنین یک رودخانه از دل این جنگل گذر می‌کند که زیبایی آن را بیشتر به رخ خواهد کشید.

وقتی که به عمق جنگل رسیدید، صدای رودخانه خروشان، آواز پرندگان و صدای آبشارهایی که در اطراف قرار گرفته‌اند، بیشترین صدایی است که به گوشتان می‌رسد. همچنین جالب است بدانید که آبشار اوبن هم در دل این جنگل قرار گرفته. آب آبشار اوبن از چشمه‌هایی که در بالا دست قرار گرفته‌اند، تأمین می‌شود و بعد از اینکه از میانه جنگل گذر کرد، به رود تجن می‌پیوندد. بهترین زمان برای بازدید از این جنگل فصل بهار تا ابتدای فصل زمستان است. البته مسیر سفر به دل این جنگل کمی سخت است و رسیدن به عمق آن می‌تواند زحمت فراوانی برای شما داشته باشد.

۲۱.مرداب و جنگل مخوف قادیکلا 

آدرس: استان مازندران، شهر قائمشهر، روستای قادیکلا.

یکی از روستاهای توابع شهر قائمشهر، روستای قادیکلا است که مرداب و جنگل مرموزش شهرت زیادی دارد. این روستا وسعتی برابر با دو کیلومتر مربع داشته و بزرگ‌ترین روستای موجود در قائمشهر به حساب می‌آید. جنگل قرار گرفته در جوار این روستا از زیباترین جنگل‌های شمال است که در بخش جنوبی آن واقع شده و شما به راحتی می‌توانید در آن درختان وحشی و جنگلی، چشمه‌های کوچک و بزرگ آب سرد و تمشک زارهای وسوسه‌کننده‌ای را مشاهده کنید که شما را از دور به خود می‌خوانند.

همین طور رودخانه سیاه رود از میانه این جنگل گذر می‌کند و صدای جوش و خروش آب آن تمام فضای جنگل را پر می‌کند. بد نیست بدانید که مرداب هم از دیگر جاذبه‌های مهم این جنگل و روستا به حساب می‌آید. وقای به مرداب رسیدید، با درختانی تنومند و بسیار بلند روبرو خواهید شد که تنه آن‌ها از آب خارج شده و به سمت آسمان قد کشیده‌اند. در این مرداب جذاب و دیدنی گل‌های نیلوفر آبی به استقبال شما می‌آیند. برای اقامت در کنار این جنگل و مرداب، می‌توانید از خانه‌های اجاره ‌ای در روستا استفاده کنید. البته اگر در فصل‌های گرم سال به این منطقه سفر کردید، برپایی چادر در اطراف آن هم می‌ تواند جذاب باشد.

۲۲.جنگل های معطر انجیلی مازندران

آدرس: استان مازندران، شهر سوادکوه، جاده فیروزکوه به قائمشهر، روستای دیدنی اتو.

سوادکوه استان مازندران محل زندگی درختان انجیلی است که با تنه‌های عظیم و ستبر خود جنگلی سرتاسر شگفتی از این گیاه را تشکیل داده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید درختان انجیلی یک گونه بسیار نایاب و منحصر به فرد هستند که فقط در بخش جنوبی از دریای خزر می‌ توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در حالت عادی ارتفاع این درختان تقریبا به ۲۵ متر هم خواهد رسید.

اگر پاییز را برای حضور در این جنگل انتخاب کردید، با طیفی از رنگ‌های گرم پاییزی غافلگیر خواهید شد. نکته جالب در مورد درختهای انجیلی این است که در تمام فصل‌ها زیبا و چشم نواز هستند. در این جنگل، آبشار زیبای وَلیلا هم قرار گرفته که در عمق ۲ کیلومتری جنگل بوده اما مسیر دسترسی پرفراز و نشیبی دارد. پس اگر تصمیم گرفتید که به عمق جنگل و به سمت این آبشار حرکت کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً از راهنمایان محلی استفاده کنید. این آبشار ارتفاع چندان زیادی ندارد، ولی زیبایی اطراف آن شما را متحیر می‌کند.

۲۳.ملاقات رودخانه و آبشار در جنگل پلنگ دره 

آدرس: استان مازندران، شهر قائمشهر، قائمشهر به فیروزکوه، منطقه شیرگاه.

در شهر سوادکوه و منطقه شیرگاه، جنگلی تحت عنوان جنگل پلنگ دره قرار گرفته که یکی دیگر از جنگل ‌های شمال کشور است و با زیبایی‌های خود شما را غافلگیر می‌ کند. این جنگل از پیوند آبشار و رودخانه و درختان تشکیل شده است.  منطقه شیرگاه فقط ۳ ساعت تا شهر تهران فاصله دارد، اضمن اینکه فاصله جنگل زیبای پلنگ دره تا شهر تهران هم فقط ۲۴۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

این جنگل را یکی از زیبا ترین جنگل‌ های مازندران می‌شناسند که اگر مقصد شما در فصل گرم تابستان بود، توصیه می‌ کنیم که حتماً رودخانه نوردی را نیز به فعالیت‌ های خود در این جنگل اضافه کنید. صدای رود خروشان موجود در این جنگل، در سرتاسر آن طنین انداز است و اگر مسیر رودخانه را امتداد دهید به آبشاری خواهید رسید که می‌تواند مکانی مناسب برای لمس خنکای آب در گرمای فصل تابستان باشد. توصیه می ‌کنیم که حتماً یک دست لباس اضاف و همینطور یک جفت صندل هم با خود داشته باشید تا از خیس شدن لباس‌ها و کفش‌هایتان نگران نشوید.جنگل های شمال کشور

۲۴.جنگل های معروف هیرکانی مازندران

آدرس: نواحی و پهنه جنوبی دریای خزر.

جنگل‌ های هیرکانی در شمال ایران بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده‌اند. به شکلی که مردم تصور می‌کنند که تمامی سرسبزی نقاط شمال کشور متعلق به جنگل‌های هیرکانی است. اما در کل، این جنگل‌ها بیشترین تراکم را در کشور دارند. جنگل‌هایی که همگی در قسمت جنوبی دریای خزر و درست در میان آذربایجان و ایران واقع شده‌اند و تمامی آن‌ها بازمانده‌های دوران کهن محسوب می‌شوند. برخی هم بر این باورند که این جنگل‌ها متعلق به عصر دایناسورها است. در حالت کلی جنگل‌های هیرکانی از جنوب آذربایجان آغاز شده، از آستارا می‌گذرند و به گرگان می‌رسند.

این جنگل‌ها زیستگاه تقریباً ۳۰۰ گونه پرنده و ۱۰۰ گونه متنوع از پستانداران هم هستند. تقریبا ۱۵۰ گیاه از گیاهان موجود در این منطقه بومی هستند و از نوع بوته‌ای و درختی محسوب می‌شوند. شمشاد، راش، بلوط، نارون و همینطور زبان گنجشک از رایج ترین گیاهان در این منطقه محسوب می‌شوند. نکته جذاب این جنگل تراکم بسیار بالای درختان راش در آن است که در عرض ۳۸ درجه جغرافیایی قرار دارند و از این جنگل یک پوشش گیاهی نادر ساخته ‌اند. ماجرا از این قرار است که این درختان در عرض جغرافیایی بیشتر از ۴۰ درجه رشد نمی‌کنند. همچنین جنگل ابر سمنان هم از دیگر گونه‌های شگفت ‌انگیز هیرکانی کشور ما است. جالب است بدانید که این جنگل با نام جنگل‌های زیبای هیرکانی در سازمان یونسکو هم به ثبت رسیده است.

۲۵.جنگل باشکوه اروست

آدرس: استان مازندران، شهر ساری، جاده ساری به سمت کیاسر، بعد از سه راهی تلما دره، روستای کوچک اروست.

آخرین جنگل از زیباترین جنگل ‌های شمال ایران ، جنگل اروست است که دقیقاً در یک روستا با همین نام قرار گرفته. روستای اروست در شهرستان ساری و منطقه چهاردانگه واقع شده و جنگل اروست از پوشش گیاهی متنوع این منطقه میزبانی می ‌کند. درختانی مثل توسکا، راش و ممرز از جمله پوشش گیاهی رایج این منطقه هستند. نام این جنگل در اصل تحت شعاع تعدادی از چشمه‌های معروف باداب سورت است که در فاصله اندکی از روستا قرار دارند. البته گردشگران نسبت به سایر نقاط، کمتر از این منطقه دیدن می‌کنند واقعیت غیر قابل انکار این است که این جنگل، زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

 

شمال ایران، به سبزی و شکوه تمام جهان 

این مطلب را به جنگلها و پارک‌های جنگلی خطه شمال کشور اختصاص دادیم. زیباترین جنگل‌ های شمال را به شما معرفی کردیم و مطمئن هستیم که حداقل در طول زندگی خود یک الی دو بار به خطه شمال کشور سفر کرده یا سفر خواهید کرد. تلاش کردیم تا با ذکر تمام جزئیات، آدرس، امکانات و نکات ضروری، کمک کنیم تا شما سفری جذاب و پرخاطره را به خطه شمال ایران تجربه کنید. در هر حال در زمان سفر به دل طبیعت و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی، سعی کنید که از خود ردپایی بر جای نگذاشته، زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید، به درختان و گیاهان آسیب نزنید و حیوانات و جانوران را از حضور خود نگران و آشفته نکنید.

تور های ویژه