چرا در سفرهای هوایی دچار گوش درد می شویم؟ درمان آن چیست؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 29 فروردین ، 1403 5 دقیقه

گوش درد در هواپیما - الی گشت

گوش درد در هواپیما (باروترومای گوش) فشاری است که بر پرده گوش شما وارد می ‌شود. این فشار وقتی فشار هوا در گوش میانی و فشار هوا در محیط نامتعادل باشد، ایجاد می‌ شود. ممکن است هنگام سوار شدن به هواپیما و پس از برخاستن یا فرود آن، مشکل گوش درد در هواپیما برای شما رخ دهد.

به گوش درد در هواپیما، ترومای گوش، باروتیت مدیا یا آئروتیت مدیا نیز گفته می شود. مراحل خودمراقبتی – مانند خمیازه کشیدن، بلعیدن یا جویدن آدامس – معمولاً می توانند با تفاوت فشار هوا مقابله کرده و علائم گوش درد در هواپیما را بهبود بخشند. با این حال، برای موارد شدید گوش درد در هواپیما، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

علائم گوش درد در هواپیما

گوش درد در هواپیما ممکن است در یک یا هر دو گوش ایجاد شود. علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • ناراحتی یا درد متوسط در گوش
  • احساس پری یا گرفتگی در گوش
  • شنوایی خفه یا کم شنوایی خفیف تا متوسط

درصورتی که گوش درد در هواپیما شدید باشد، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • درد شدید
  • افزایش فشار گوش
  • کم شنوایی متوسط تا شدید
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • احساس چرخش (سرگیجه)
  • خونریزی از گوش

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ناراحتی، پری یا خفگی شنوایی بیش از چند روز طول کشید، یا اگر علائم  شدید دارید، باید پس از پرواز به پزشک مراجعه کنید.

علل گوش درد در هواپیما

علل گوش درد در هواپیما زمانی اتفاق می افتد که فشار هوا در گوش میانی و فشار هوا در محیط با هم مطابقت نداشته باشد و این اختلاف از لرزش طبیعی پرده گوش (پرده تمپان) جلوگیری کند. یک مجرای باریک به نام شیپور استاش که به گوش میانی متصل است، فشار هوا را تنظیم می کند.

هنگامی که هواپیما بالا می رود یا فرود می آید، فشار هوا به سرعت تغییر می کند. شیپور استاش اغلب نمی تواند به اندازه کافی سریع واکنش نشان دهد، که باعث ایجاد علائم گوش درد در هواپیما می شود. بلعیدن یا خمیازه کشیدن شیپور استاش را باز می کند و به گوش میانی اجازه می دهد هوای بیشتری دریافت کند و فشار هوا را برابر می کند.

این عارضه همچنین می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • غواصی
  • اتاقک های اکسیژن هایپرباریک
  • انفجارهای نزدیک، مانند یک منطقه جنگی

همچنین ممکن است هنگام سوار شدن در آسانسور در یک ساختمان بلند یا رانندگی در کوهستان، موارد جزئی باروتروما را تجربه کنید.

عوامل خطر

هر شرایطی که شیپور استاش را مسدود کند یا عملکرد آن را محدود کند، می تواند خطر ابتلا به گوش درد در هواپیما را افزایش دهد. عوامل خطر رایج عبارتند از:

  • شیپور استاش کوچک، به ویژه در نوزادان و کودکان نوپا
  • سرماخوردگی
  • عفونت سینوس
  • تب یونجه (رینیت آلرژیک)
  • عفونت گوش میانی (اوتیت میانی)
  • خوابیدن در هواپیما در هنگام صعود و فرود به این دلیل که به طور فعال کاری برای یکسان کردن فشار در گوش خود انجام نمی دهید، مانند خمیازه کشیدن یا بلعیدن

عوارض گوش درد در هواپیما

گوش درد در هواپیما معمولاً یک مشکل جدی نیست و به تکنیک های خود مراقبتی پاسخ می دهد. عوارض طولانی مدت به ندرت ممکن است زمانی رخ دهد که این بیماری جدی یا طولانی مدت باشد یا اگر به ساختارهای گوش میانی یا داخلی آسیب وارد شود.

عوارض نادر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کم شنوایی دائمی
  • وزوز گوش مداوم (مزمن)

جلوگیری از گوش درد در هواپیما

این نکات را برای جلوگیری از ابتلا به گوش درد در هواپیما رعایت کنید:

هنگام صعود و فرود خمیازه بکشید و آب دهان تان را قورت دهید

این کارها ماهیچه هایی را فعال می کنند که شیپور استاش شما را باز می کنند. می توانید برای کمک به بلع آب نبات مکیده یا آدامس بجوید.

راه های مقابله با گوش درد در هواپیما - الی گشت

هنگام صعود و فرود مانور والسالوا را انجام دهید

در حالی که سوراخ های بینی خودتان را فشار می دهید و دهان خود را بسته نگه می دارید، به آرامی دهان و بینی را باد کنید. چندین بار، به خصوص در هنگام فرود، این مانور را تکرار کنید تا فشار بین گوش های شما و کابین هواپیما برابر شود.

هنگام برخاستن و فرود هواپیما نخوابید

اگر در هنگام صعود و فرود بیدار باشید، زمانی که در گوش خودتان احساس فشار می کنید، می توانید تکنیک های خودمراقبتی لازم را انجام دهید.

در برنامه سفرتان تجدید نظر کنید

در صورت امکان، هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی، احتقان بینی یا عفونت گوش پرواز نکنید. اگر اخیراً جراحی گوش کرده اید، با پزشک خود در مورد زمان ایمن بودن سفر صحبت کنید.

از اسپری یا قطره بینی استفاده کنید

اگر گرفتگی بینی دارید، حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از بلند شدن و فرود آمدن، از اسپری یا قطره بینی استفاده کنید. با این حال از استفاده بیش از حد خودداری کنید، زیرا اسپری ها یا قطره های بینی که بیش از سه تا چهار روز مصرف می شوند می توانند احتقان را افزایش دهند.

گوش درد در هواپیما - الی گشت

از قرص های ضد احتقان با احتیاط استفاده کنید

داروهای ضد احتقان که به صورت خوراکی مصرف می شوند، اگر ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از پرواز با هواپیما مصرف شوند، ممکن است برای پیشگیری از گوش درد در هواپیما مفید باشند. با این حال، اگر بیماری قلبی، اختلال ریتم قلب یا فشار خون بالا دارید یا باردار هستید، از مصرف داروهای ضداحتقان خوراکی خودداری کنید.

داروی آلرژی مصرف کنید

اگر آلرژی دارید،  برای جلوگیری از ابتلا به درد گوش در پرواز، داروی خود را حدود یک ساعت قبل از پرواز مصرف کنید.

اگر مستعد ابتلا به گوش درد به صورت شدید هستید و باید اغلب پرواز کنید، ممکن است پزشک لوله‌هایی را در پرده گوش شما قرار دهد تا به تخلیه مایع کمک کند، گوش میانی شما را تهویه کند و فشار بین آن ‌ها را برابر کند.

کمک به کودکان برای جلوگیری از گوش درد در هواپیما

برای کمک به کودکان خردسال:

قورت دادن بزاق را تشویق کنید. هنگام صعود و فرود هواپیما به کودک یا یک شیشه شیر بدهید تا آن را بمکد تا بلعیدن را تشویق کنید. پستانک نیز می تواند کمک کند. از کودک بخواهید هنگام نوشیدن یا مکیدن بنشیند. کودکان بزرگ تر از ۴ سال می توانند آدامس جویدن، نوشیدن از طریق نی یا دمیدن حباب در نی را امتحان کنند. از استفاده از داروهای ضد احتقان خودداری کنید. داروهای ضد احتقان برای کودکان خردسال توصیه نمی شود.

کوش درد کوکان در هواپیما - الی گشت

درمان گوش درد در هواپیما

در مورد اکثر افراد، گوش درد در هواپیما معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد. اما هنگامی که علائم باقی می مانند، ممکن است به درمان هایی برای یکسان کردن فشار و تسکین علائم نیاز داشته باشید.

داروها

پزشک ممکن است به شما توصیه کند داروهای زیر را مصرف کنید:

  • اسپری ها یا قطره های ضد احتقان بینی
  • ضد احتقان های خوراکی

برای کاهش ناراحتی، می‌توانید از یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن، ادویل، یا ناپروکسن سدیم  یا مسکن ‌های ضد درد مانند استامینوفن استفاده کنید.

درمان های خودمراقبتی

در این مورد، همانطور که پیش تر اشاره شد پزشک به شما توصیه می کند که از مانور والسالوا استفاده کنید. برای انجام این کار، سوراخ های بینی خود را ببندید، دهان خود را هم ببندید و به آرامی هوا را وارد بینی خود کنید، انگار که بینی خود را باد می کنید.

گوش درد در سفر - الی گشت

عمل جراحی

درمان جراحی گوش به ندرت ضروری است. حتی صدمات شدید، مانند پارگی پرده گوش یا پارگی غشای گوش داخلی، معمولاً خود به خود بهبود می یابند.

با این حال، در موارد نادر، ممکن است به یک روش جراحی نیاز باشد. این جراحی برای درمان گوش درد در هواپیما ممکن است شامل روشی باشد که در آن برشی در پرده گوش (میرینگوتومی) برای یکسان کردن فشار هوا و تخلیه مایعات ایجاد می‌ شود.

تور های ویژه