راهنمای کامل دریافت ویزای آذربایجان

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 09 اردیبهشت ، 1403 10 دقیقه
ویزای آذربایجان - الی گشت

این روزها بسیاری از ایرانیان با هدف توریستی، تحصیلی، کار و یا موارد دیگر به کشور آذربایجان سفر می‌کنند. سفر به این کشور هم مانند دیگر سفرهای بین‌المللی، نیاز به ویزا دارد. متاسفانه در حال حاضر شرایط دریافت ویزای آذربایجان برای ایرانیان کمی سخت شده است و از تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۲ به بعد، دیگر ویزای فرودگاهی برای ایرانیان صادر نمی‌شود. همچنین تغییرات دیگری در صدور ویزای این کشور صورت گرفته که مسافران باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید با سفرهای پایتخت همراه باشید تا شرایط دریافت ویزای آذربایجان برای ایرانیان را به طور کامل بررسی کنیم.

شرایط دریافت ویزای آذربایجان برای ایرانیان

این روزها شرایط دریافت ویزای آذربایجان برای ایرانیان متفاوت از گذشته است. همانطور که گفته شد از تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۲ صدور ویزای فرودگاهی آذربایجان برای ایرانیان متوقف شده است و هموطنانمان قبل از سفر به این کشور باید ویزا دریافت کنند. همچنین ویزای فوری این کشور برای ایرانیان، دیگر صادر نشده و ویزای لیبل‌دار هم در باکو انجام نمی‌شود.

برخلاف گذشته که امکان سفر زمینی به جمهوری آذربایجان وجود داشت در حال حاضر مرز زمینی این کشور بسته است و مسافران ایرانی باید پس از دریافت ویزا به صورت هوایی به این کشور سفر کنند. افرادی که قصد گرفتن ویزای کشور آذربایجان را دارند می‌توانند به صورت حضوری به سفارت مراجعه کنند و یا به صورت الکترونیکی یا آنلاین از طریق سامانه «آسان ویزا» نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

ویزای آذربایجان - الی گشت

انواع ویزای آذربایجان 

تمام افرادی که قصد سفر به کشور آذربایجان را دارند و فاقد تابعیت این کشور هستند باید از طریق سفارت اقدام به دریافت ویزا کنند. انواع ویزای آذربایجان عبارتند از:

  • ویزای عادی آذربایجان

ویزای عادی آذربایجان با مدت زمان ۹۰ روز اعتبار، برای اهداف مختلف صادر می‌شود. ممکن است مسافران با هدف‌های مختلف، ویزاهای متفاوتی از جمله ویزای تجاری، ویزای کار، ویزای علمی و آموزشی، ویزای توریستی، ویزای فرهنگی و ورزشی، ویزای اهداف انسان‌دوستانه، ویزای دیدار با بستگان و ویزای پزشکی دریافت کنند. همچنین ویزای عادی فارغ از نوع آن، به دو صورت ویزای یکبار ورود و ویزای کثیرالورود صادر می‌شود. در صورت دریافت ویزای یکبار ورود آذربایجان، در طول مدت زمانی که این ویزا صاد شده، تنها یکبار اجازه ورود و خروج از این کشور را خواهید. اما در صورت دریافت ویزای عادی کثیرالورود آذربایجان، در طول مدت زمان اعتبار این ویزا می‌توانید چندین بار وارد خاک این کشور شوید. مدت زمان اعتبار این نوع ویزا حداکثر تا دو سال است.

  • ویزای ترانزیت یک یا دو بار ورود آذربایجان

ویزای ترانزیت یک یا دو بار ورود آذربایجان برای آن دسته از اتباع خارجی فاقد تابعیت این کشور استفاده می‌شود که برای رسیدن به یک کشور دیگر، قصد عبور از خاک جمهوری آذربایجان را دارند. مدت زمان اعتبار این ویزا از تاریخ صدور، حداکثر تا ۳۰ روز و مدت زمان مجاز اقامت، حداکثر تا ۵ روز است. معمولا مدت اعتبار و مدت زمان اقامت ویزای ترانزیت کشور آذربایجان با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شوند. از جمله این عوامل می‌توان به نوع وسیله نقلیه(زمینی، هوایی، دریایی، ریلی)، مسیر مورد استفاده برای عبور و زمان مورد نیاز برای طی مسیر اشاره کرد.

نکته: دقت داشته باشید که مدت زمان اقامت درج شده در ویزا تنها تا زمان اعتبار ویزا قابل استفاده است.

دریافت ویزای الکترونیکی آذربایجان

خوشبختانه امکان دریافت ویزای الکترونیکی آذربایجان برای ایرانیان وجود دارد و مسافران می‌توانند بدون مراجعه حضوری به سفارتخانه این کشور، از طریق سایت «آسان ویزای جمهوری آذربایجان» نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند. اما برای این کار باید گذرنامه آن‌ها حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

نکته: دقت داشته باشید که برای اخذ ویزای آذربایجان به صورت الکترونیکی، بعد از آپلود تصاویر درخواستی و پر کردن فرم اطلاعات، باید مبلغ تعیین شده را به صورت آنلاین پرداخت کنید. در این صورت بعد از یک تا سه روز کاری نتیجه درخواست ویزا به شما اطلاع داده می‌شود. این ویزا دارای اعتبار ۹۰ روزه بوده و مدت زمان اقامت در کشور آذربایجان هم ۳۰ روزه است.

مدارک لازم برای دریافت ویزای الکترونیکی آذربایجان

مدارک لازم برای دریافت ویزای الکترونیکی آذربایجان شامل موارد زیر است:

  • اسکن دو صفحه اول گذرنامه با کیفیت بالا( دارای حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • پرداخت هزینه ویزای الکترونیک به طور آنلاین (۳۵ دلار برای ویزای عادی و ۷۰ دلار برای ویزای فوری)

ویزای الکترونیکی آذربایجان به دو صورت عادی و فوری صادر می‌شود. معمولا صدور ویزای عادی ۳ الی ۵ روز کاری زمان می‌برد اما صدور ویزای فوری این کشور فقط ۲۴ ساعت زمان خواهد برد.

سفر به باکو

نکات مهم در ارتباط با اخذ ویزای الکترونیکی آذربایجان

در این قسمت به نکات مهم در ارتباط با اخذ ویزای الکترونیکی آذربایجان می‌پردازیم:

  • متقاضیان اخذ ویزای الکترونیکی باید تمام اطلاعات فرم درخواستی را به درستی وارد کنند و در برابر صحت این اطلاعات مسئول هستند.
  • مدت زمان اقامت موقت اتباع خارجی و بدون تابعیت در کشور آذربایجان، نباید بیشتر از مدت مشخص شده در ویزا باشد. در صورتی که که بعد از پایان مهلت ویزا، افراد نسبت به تمدید اقامت خود اقدام نکنند و یا اجازه اقامت موقت به آن‌ها داده نشود، باید خاک کشور آذربایجان را ترک کنند.
  • ویزای الکترونیکی آذربایجان، تنها اجازه اولیه برای ورود به خاک این کشور است اما با توجه به موارد موجود در قانون مهاجرت آذربایجان امکان اعمال ممنوع‌الورودی برای افراد دارای ویزای الکترونیکی وجود دارد.
  • دقت داشته باشید که ویزای الکترونیکی آذربایجان، حق اشتغال در کار را به افراد بدون تابعیت نمی‌دهد و افرادی که تمایل دارند از طریق کار به این کشور سفر کنند باید طبق قوانین مهاجرت جمهوری آذربایجان، روادید اشتغال دریافت کنند. مدت اقامت در این نوع ویزا معمولا ۹۰ روز تعیین می‌شود.
  • افراد بدون تابعیت علاقه‌مند به اقامت موقت و اشتغال به کار در خاک کشور آذربایجان، باید علاوه بر اجازه اقامت موقت، اجازه کار را هم از اداره مهاجرت این کشور دریافت کنند.
  • خبرنگاران و فیلمبرداران رسانه‌های خارجی که علاقه‌مند هستند در کشور آذربایجان به همین شغل‌ها مشغول شوند باید بعد از اخذ مجوز رسمی لازم، ویزا الکترونیکی خود را از طریق سامانه «آسان ویزا» اخذ کنند. اگر این افراد بدون اخذ مجوز رسمی لازم اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی کرده باشند، کشور آذربایجان ویزای آن‌ها را باطل کرده و در نهایت این افراد را اخراج می‌کند.
  • در صورتی که اتباع خارجی بدون سند عبور از مرز و بدون ویزا به این کشور سفر کنند و یا سند آن‌ها نامعتبر باشد، جمهوری آذربایجان از ورود این افراد ممانعت کرده و آن‌ها را به کشور خودشان بازمی‌گرداند.
  • اگر افراد بدون تابعیت آذربایجان با اسناد جعلی قصد عبور از مرز این کشور را داشته باشند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
  • اگر مشخص شود فردی بدون اجازه رسمی جمهوری آذربایجان بعد از سال ۱۹۹۱میلادی به منطقه قره باغ کوهستانی آذربایجان سفر کرده، فارغ از دریافت یا عدم اخذ ویزای الکترونیکی، امکان ممانعت از ورود او به خاک کشور آذربایجان وجود دارد.

سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

اطلاعات سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

آدرس: تهران، پاسداران، خیابان نیستان سوم، کوچه راستوان، پلاک ۱۶، کدپستی: ۱۹۴۴۹۶۵۱۱۴

تلفن: ۲۲۵۵۹۵۵۳-۵ | نمابر: ۲۲۵۵۸۱۸۳

کنسولگری سفارت آذربایجان در تهران

آدرس: تهران، نیاوران، خیابان شهید پورابتهاج، خیابان خداوردی، کوچه سیزدهم غربی، نبش کوچه شیرافکن، پلاک ۵

تلفن: ۲۲۲۹۱۱۴۴

آدرس پست الکترونیکی: az.embassy.tehran@gmail.com

ساعت پذیرش برای اخذ ویزا: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر

کنسولگری تبریز

آدرس: تبریز، بلوار ولیعصر، خیابان عارف، پلاک ۹

تلفن: ۳۳۳۳۴۸۰۳(۰۴۱)

جمع‌بندی درباره دریافت ویزای آذربایجان

در این مقاله نحوه دریافت ویزای آذربایجان را توضیح دادیم. همانطور که گفته شد محدودیت‌های جدیدی در دریافت ویزای این کشور برای ایرانیان به وجود آمده است. بنابراین اگر قصد دریافت ویزای آذربایجان را دارید حتما قبل از هر کاری، اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس نسبت به اخذ ویزا اقدام نمایید.

تور های ویژه