راهنمای جامع حمل و نقل عمومی در تبریز برای گردشگران

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 27 مرداد ، 1403 10 دقیقه
حمل و نقل عمومی در تبریز - الی گشت

شهر تبریز همیشه شهر شلوغی بوده و هست. یکی از قطب‌های گردشگری ایران که دقیقاً در شمال غرب قرار گرفته و به‌واسطه جاذبه‌های متنوع، مختلف و متعددی که دارد، محل رفت‌وآمد گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است. بدون شک همه شما می‌دانید که یکی از معضلات اصلی در سفر، حمل و نقل و جابه‌جایی درون شهری است که پیش از سفر باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید. ما این مطلب را به همین منظور برای شما تهیه کرده‌ایم.

حمل و نقل عمومی در تبریز و بررسی کامل آن

حمل و نقل عمومی در تبریز از گذشته تا امروز به‌واسطه تاکسی، اتوبوس و بعد از آن به‌وسیله مترو صورت می‌گرفته. ضمن اینکه برای حمل و نقل‌های بین شهری هم ایستگاه راه آهن، پایانه‌های مسافربری اتوبوس و فرودگاه بین‌المللی تعبیه شده است. در ادامه این مطلب شما را با تمام وسایل حمل و نقل درون شهری تبریز آشنا می‌کنیم تا در زمان سفر به این شهر، حمل و نقل خود را بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای انجام دهید.

اتوبوس‌ های شهری و حمل و نقل عمومی در تبریز

اولین وسیله که برای حمل و نقل عمومی در شهر تبریز در نظر گرفته شد، اتوبوس‌ها هستند که البته در حال حاضر به ۲ دسته اتوبوس‌های خطی و اتوبوس‌های تندرو تقسیم شده ‌اند.

اتوبوس‌های تندرو یا BRT: در تبریز ۴ خط دارند که از چهارراه‌های مهم و میدان‌های اصلی شهر عبور خواهند کرد.

اتوبوس‌های خطی: فقط ۷۵ خط دارند که قسمتی از آن‌ها دولتی و بخش دیگر آن‌ها خصوصی است. برای استفاده از این اتوبوس‌ها حتماً باید کارت الکترونیک به همراه داشته باشید چون پرداخت کرایه به‌صورت نقدی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

به طور معمول اتوبوس‌های تندرو یا BRT در شهر تبریز از:

  • میدان آذربایجان تا چهارراه نادر
  • میدان راه‌آهن تا میدان بسیج
  • میدان راه‌آهن تا پل کابلی
  • و چهارراه آبرسان تا چهارراه شریعتی

در شهر تبریز را پوشش می‌دهند.  

حمل و نقل عمومی در تبریز با تاکسی

اگر در زمان سفر به تبریز دوست داشتید که از تاکسی‌ها استفاده کنید، باید به شما بگوییم که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل شهری در تبریز، تاکسی‌ها هستند. در تبریز تاکسی‌های متعددی وجود دارند که به‌راحتی شما را به مقصد دلخواهتان منتقل می‌کنند. مثلاً:

  • تاکسی‌های فرودگاه
  • تاکسی‌های راه‌آهن
  • تاکسی‌های ویژه ترمینال
  • تاکسی‌سرویس‌ها یا تاکسی‌تلفنی‌ها
  • و تاکسی‌های آنلاین

از جمله انواع و اقسام این وسایل حمل و نقل عمومی به حساب می‌آیند. شما با استفاده از تاکسی‌ها به راحتی و به سرعت می‌توانید خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید.

فرودگاه بین المللی تبریز - الی گشت

حمل و نقل عمومی در تبریز با مترو 

سومین وسیله که برای حمل و نقل عمومی در تبریز مناسب و کاربردی است، مترو بوده که متروی شهر تبریز طولی برابر با ۱۷ کیلومتر داشته و با ۱۸ ایستگاه مختلف در نقاط گوناگون شهر، به شهروندان و مهمانان این شهر خدمات رسانی می‌کند. مترو تبریز در اولین ایستگاه خود از ایستگاه ائل گلی آغاز شده و در انتها با رسیدن به شهرک نور لاله، به پایان مسیر خود خواهد رسید.

البته هنوز ۳ ایستگاه از این خط مترو را بهره‌برداری نکرده‌اند. ضمن اینکه در آینده نزدیک خطوط مترو تبریز به ۵ خط کامل مترو تجهیز خواهد شد. اما در هر حال انتخاب مترو برای انجام حمل و نقل و تردد در شهر تبریز انتخاب هوشمندانه‌ای است. چون شما را از شر بار ترافیکی شهر خلاص خواهد کرد. مهمترین ایستگاه‌های مترو مستقر در شهر تبریز هم شامل:

  • ایستگاه‌ میدان کهن
  • ایستگاه میدان ساعت
  • ایستگاه آبرسان
  • ایستگاه دانشگاه
  • ایستگاه ۲۹ بهمن و
  • ایستگاه ائل گلی

هستند.

مترو تبریز - الی گشت

طرح ترافیک و محدوده و ساعت آن در شهر تبریز

شهر تبریز هم مانند تمام شهرهای ایران محدوده و تایم ترافیک دارد. این شهر یک شهر بسیار پرجمعیت است که ترافیک آن می‌تواند مانند شهرها و کلان شهرهای دیگر ایران دیوانه‌کننده باشد. واقعیت این است که از سال ۱۳۹۶ طرح ترافیک یا همان طرح زوج و فرد شدن پلاک خودرو ها در تبریز اجرا شد. این طرح مانند تمام شهرهای ایران با هدف بهره‌برداری هرچه بهتر از سیستم حمل و نقل عمومی در تبریز و کاهش‌دادن آلودگی هوا در این شهر برای اهالی و ساکنان در نظر گرفته شد. ضمن اینکه طرح ترافیک کمک می‌کرد تا در محدوده بازار، بهترین موقعیت برای حضور، گردش، بازدید و خرید گردشگران هم ایجاد شود.

محدوده قرار گرفته در طرح ترافیک تبریز 

محدوده اصلی اجرا شده طرح ترافیک در شهر تبریز از چای کنار و پل قاری تا بخش سه‌راهی خاقانی، از خاقانی به سمت میدان ساعت و از میدان ساعت به‌طرف مصلی، خیابان شریعتی و بعد از آن چهارراه شریعتی و در آخر باغ گلستان به سمت فلسطین و از جهت شمال به منطقه چای کنار در نظر گرفته شده است. این منطقه در اصل بازار تاریخی تبریز را در آغوش گرفته که یکی از منحصربه‌فردترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر به حساب می‌آید. با اجرا شدن این طرح ترافیک در شهر تبریز شما شاهد خلوت‌تر بودن و ایجاد مناسب‌ترین فضا در بازار و اطراف آن برای بازدید و گردش هستید.

ساعات اعمال طرح ترافیک در تبریز

بر اساس مصوبه شورای هماهنگی ترافیک در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، طرح ترافیک را در دو بازه زمانی در طول روز اجرا می‌کنند. این طرح در روزهای مشخص از ساعت ۹ صبح الی ۲ بعدازظهر و بعد از آن از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۸ شب در محدوده نام‌برده‌شده، اجرا خواهد شد. درست در این اوقات از روز، خودرو های شخصی بر اساس شماره پلاکی که دارند یا به عبارتی بر اساس زوج یا فرد بودن شماره پلاک خود، می‌توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. ضمن اینکه در روزهایی که تعطیل رسمی بوده و جمعه‌ها، طرح ترافیک اجرا نمی‌شود.

اتوبوس شهری در تبریز - الی گشت

شهر تبریز و پایانه‌ های اتوبوسرانی آن

همان‌طور که گفتیم پایانه‌های مسافربری در شهر تبریز، حمل و نقل بین شهری را بر عهده دارند و از جمله اولین پایگاه‌های حمل و نقل در این شهر محسوب می‌شوند که قبل از ایستگاه قطار و تقریباً به طور هم‌زمان با فرودگاه بین‌المللی این شهر، فعالیت خود را آغاز کردند. در شهر تبریز ما ۲ پایانه اتوبوس‌رانی داریم که اگر خواستید از این شهر خود را به شهرهای دیگر برسانید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • پایانه اتوبوس‌رانی مرکزی شهر تبریز که در فاصله کوتاهی تا اتوبان تهران به سمت تبریز قرار گرفته و نزدیک به دهکده المپیک است. این پایانه دقیقاً در میدان ابوریحان و خیابان منظریه شهر تبریز واقع شده است. سیستم حمل و نقل شهری تبریز به‌راحتی شما را از هر نقطه شهر، به این پایانه می‌رساند.
  • دومین پایانه اتوبوس‌رانی، پایانه شمال غرب شهر تبریز است که اگر تصمیم داشتید به شهرهای شمالی آذربایجان شرقی سفر کنید، این پایانه مناسب شما است. پایانه شمال غرب تبریز دقیقاً در غرب و با فاصله اندکی از فرودگاه بین‌المللی و میدان آذربایجان قرار گرفته. این پایانه دقیقاً در میدان آذربایجان و بزرگراه پاسداران است و باز هم سیستم حمل و نقل شهری، رفت و آمد شما به این پایانه را پوشش می‌دهد.

پایانه های اتوبوسرانی تبریز - الی گشت

فرودگاه بین المللی شهر تبریز    

شهر تبریز هم مانند سایر شهرهای ایران یک فرودگاه بین‌المللی دارد. سیستم حمل و نقل عمومی در تبریز به راحتی شما را به این فرودگاه خواهد رساند. فرودگاه بین‌المللی تبریز تحت عنوان “فرودگاه شهید مدنی” از فرودگاه‌های بسیار پر رفت‌وآمد و قدیمی در کشور ایران است که از جمله ۴ فرودگاه بزرگ آسمان باز یا (Open Sky) در ایران هم به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این فرودگاه یکی از مقاصد اصلی اعزام حجاج به کشور عربستان هم محسوب می‌شود.

از  این فرودگاه می‌توانید به شهرهای دیگر استان آذربایجان شرقی یا سایر شهرهای ایران و خارج از کشور سفر کنید. برای رسیدن به فرودگاه هم خودرو های ویژه، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های مخصوص فرودگاه از بازار تبریز می‌توانند دسترسی راحت شما به این نقطه را انجام دهند. همچنین تاکسی‌های فرودگاه هم در تمام ساعات شبانه‌روز در خدمت مسافران و گردشگران شهر تبریز هستند.

 ایستگاه قطار شهر تبریز

ایستگاه قطار تبریز دقیقاً در بلوار ۲۲ بهمن، انتهای خیابان راه‌آهن این شهر گرفته است. در ادامه توضیحات ما، آخرین پایانه برای حمل‌ونقل بین‌شهری در تبریز، ایستگاه قطار است. راه‌آهن یا قطار تبریز هم از جمله قدیمی‌ترین ایستگاه‌های قطار ایران به حساب می‌آید که مقاصد داخلی و خارجی گوناگونی مثل تهران، مراغه، مشهد، کرج، جلفا، قزوین و همین‌طور وان ترکیه را پوشش می‌دهد.

برای رسیدن به این ایستگاه راه آهن از سایر نقاط شهر تبریز با وسیله‌های نقلیه مختلفی مثل تاکسی‌تلفنی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های شهری و حتی خطوط اتوبوس تندرو تبریز، می‌توانید تردد کنید. ضمن اینکه برای استفاده از خطوط تندرو باید خود را به میدان راه‌آهن برسانید که در یک فاصله کوتاه و ۵ دقیقه‌ای از ایستگاه اصلی راه‌آهن شهر تبریز واقع شده است. این میدان نقطه آغاز خطوط تندرو شهر تبریز است که در نهایت شما را به ایستگاه راه‌آهن می‌رسانند. رفتن به ایستگاه راه‌آهن شهر تبریز با وسایل حمل‌ونقل عمومی، بهترین و مطمئن‌ترین انتخاب محسوب می‌شود.

قطار تبریز

سفر به تبریز و ثبت خوش‌ترین خاطرات   

واقعیت این است که سفر به شهر تبریز یا سایر شهرهای ایران می‌تواند جذاب و حیرت‌انگیز باشد. به‌شرط اینکه شما فوت و فن حضور در شهرها و یا حتی کشورهای دیگر را بلد باشید. یکی از این فوت و فن‌های اصلی در سفر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. به عبارتی شما با استفاده از این وسایل به‌سرعت می‌توانید خود را به مقصد موردنظر رسانده و به نحو چشمگیری در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید. البته این یک ترفند هوشمندانه است که تمام افراد آن را نمی‌دانند. 

تور های ویژه