۱۰ پارک ملی برزیل که باید حتماً ببینید

پربازدیدترین ها

گردشگری 08 مهر ، 1403 5 دقیقه

یکی از زیباترین و عجیب‌ترین کشورهای دنیا در آمریکای جنوبی برزیل نام دارد. این شهر هیچگاه شما را به واسطه دیدنی‌های خود ناامید نمی‌کند. تفاوتی ندارد که با برنامه از پیش تعیین شده و با در نظر گرفتن فستیوال‌ها، کارناوال‌ها و جاذبه‌های دیدنی عازم آن می‌شوید یا خیلی ناگهانی و بدون هیچ برنامه‌ریزی بلیط سفر به برزیل را تهیه کرده‌اید! در هر دو حالت برزیل به‌گونه‌ای شما را شگفت‌زده خواهد کرد که شاید در تصورتان هم نگنجد. این نقطه از آمریکای جنوبی منطقه‌ای هزار رنگ و هزار دیدنی است که جاذبه‌های فراوان و متعددش در معرفی هیچ لیست گردشگری نمی‌گنجد.

پارک‌ ملی برزیل و بازدید از ۱۰ پارک برتر

پارک‌ ملی برزیل یا بهتر است بگوییم پارک‌های ملی برزیل تعدد و تنوع زیادی دارند. این کشور با داشتن تنوع شگفت‌انگیزی از گیاهان و حیوانات، بالاترین تنوع زیستی بر روی کره زمین را دارد. سیستم پارک‌های ملی گسترده در برزیل بهترین مکان‌ها را برای کشف این زیبایی طبیعی فراهم کرده است. در داخل این پارک‌ها می‌توانید جنگل‌های بارانی استوایی، دره‌های کوهستانی و موارد متعدد و متنوعی را مشاهده کنید. ما هم در ادامه زیباترین پارک‌های ملی برزیل را به شما معرفی خواهیم کرد که قطعاً ارزش کاوش را دارند و پیشنهاد می‌کنیم که در زمان سفر خود به این کشور از این پارک‌ها هم دیدن کنید.

پارک ملی برزیل

۱۰. پارک‌ ملی برزیل، پارک ایتایایا  (Itatiaia National Park)

پارک ملی Itatiaia که در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد، قدیمی‌ترین پارک‌ ملی برزیل است. این پارک بخشی از رشته کوه Mantiqueira است و برخی از بلندترین کوه‌های برزیل از جمله Prateleiras و Agulhas Negras را در خود جای داده است. صعود به Prateleiras آسان است. اما صعود به Agulhas Negras کمی سخت‌تر بوده و اگر مهارت‌های لازم در کوهنوردی را نداشته باشید، به تلاشی مضاعف برای صعود به این کوه احتیاج خواهید داشت.

در این پارک هرچه بالاتر رفته و بیشتر به سمت ارتفاعات می‌روید، پوشش گیاهی کم می‌شود؛ بنابراین ضدآفتاب و کلاه را فراموش نکنید. مناظری فوق‌العاده، به خصوص در فصول خشک سال یعنی بین ماه‌های می و آگوست در این پارک در انتظار شما هستند. این پارک همچنین با داشتن ۳۵۰ گونه پرنده، عاشقان  پرندگان را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

پارک ایتایایا

۹.پارک ملی چاپادا دوس گیماراس (Chapada dos Guimaraes National Park)

این پارک ملی در ایالت ماتو گروسو، دارای ویژگی‌های طبیعی مانند صخره‌ها، دره‌ها، آبشارها و غارهای متعدد و عجیب‌وغریبی است. اگر در میان زمین‌های هموار این پارک ملی برزیل قدم بزنید، انواع گل‌ها و جنگل‌های رنگارنگ با انواع درختان را خواهید دید. این پارک همچنین به واسطه وجود مکان‌های باستان‌شناسی در خود مانند برخی نقاشی‌های اولیه در غارها به‌شدت موردتوجه قرار دارد.

ضمن اینکه دوستداران حیات‌وحش احتمالاً  می‌توانند گونه‌هایی مانند گربه‌های وحشی، گاتو پالهیرو، عقاب‌ها، مورچه‌خواران، گوزن‌ها و گرگ‌های یال دار را در این پارک مشاهده کنند. بهترین زمان برای بازدید از این پارک در فصل گرم سال است که از ماه می تا ماه سپتامبر ادامه دارد. در طول فصول بارانی یعنی بین دسامبر و آوریل، این پارک غالباً به روی بازدیدکنندگان بسته است.

۸.پارک‌ ملی برزیل، پارک پانتانال ماتوگروسنس (Pantanal Matogrossense NationalPark)

این پارک که در ایالت جنوبی ماتو گروسو واقع شده است، جاذبه‌های فراوانی دارد. برای مثال از ویژگی منحصربه‌فرد آن می‌توان به وجود رودخانه کویابا و تالاب‌های اطراف آن اشاره کرد. در واقع این پارک دارای بزرگ‌ترین تالاب جهان است. در صورت بازدید از این پارک ملی برزیل احتمالاً تنوع زیادی از حیات‌وحش را مشاهده خواهید کرد. از جمله بسیاری از پرندگان عجیب‌وغریب مانند طوطی، ماکائو و ایبیس.

همچنین ممکن است در میان بسیاری از گونه‌های دیگر با مورچه‌خواران، جگوارها، میمون‌های زوزه‌کش سیاه و تاپیرها هم روبرو شوید. ازآنجایی‌که سفر به داخل و خارج از این پارک ملی می‌تواند چندین روز طول بکشد و شما می‌خواهید حداقل چند روز در این کشور بمانید، پس باید دستکم مدت‌زمان یک هفته را برای این سفر در نظر گرفته باشید.

پارک پانتانال ماتوگروسنس (Pantanal Matogrossense NationalPark)

۷.پارک ملی جریکوآکوآرا (Jericoacoara National Park)

پارک ملی جریکوآکوآرا، واقع در ایالت Ceara، دارای یک ساحل معروف است که به آن Jericoacoara هم می‌گویند و برای ورزش‌های آبی مانند قایقرانی، موج‌سواری و سندبوردینگ بسیار مناسب است. در این پارک شما شاهد وجود چندین منظره متفاوت از جمله منظره سواحل، باتلاق‌ها، تپه‌های شنی، غارها و مناطق جنگلی با درختان نارگیل در کنار یکدیگر هستید.

بسیاری از بازدیدکنندگان مناطق شنی را با سوارشدن در ماشین‌های آفرود یا سایر وسایل نقلیه تجربه می‌کنند. در واقع تنها راه ورود به پارک این است که از نزدیک‌ترین شهر که جریکوآکوآرا نامیده می‌شود، یک ماشین مخصوص سافاری بگیرید. این پارک همچنین شامل چندین حوض و دریاچه است که می‌توانید با حس قدردانی از طبیعت زیبا و محیط دیدنی اطرافتان، بر روی یک بانوج استراحت کنید.

۶.پارک‌ ملی برزیل، پارک چاپادا داس ویادِیراس (Chapada dos Veadeiros National Park)

این پارک که در ۲۴۰ کیلومتری (۱۵۰ مایلی) برازیلیا در ایالت گویاس واقع شده است، به دلیل صخره‌های کوارتزی چشمگیر آبشار هاب فراوانش به شدت مورد توجه قرار دارد. آبشار پدریرس، یکی از جاذبه‌های اصلی و مکانی عالی برای شنا و لذت بردن از خواص درمانی و آرامش بخش آب است.

یکی از ورزش‌های پرطرف‌دار برای افراد ماجراجو در این پارک، شناکردن و سقوط آزاد است که با استفاده از طناب از آبشارها پایین می‌روید. فعالیتی که تنها با راهنمایی یک راهنمای باتجربه انجام آن را توصیه می‌کنیم. در میان گیاهان و جانوران متنوع این پارک، چندین گونه در معرض خطر انقراض مانند گرگ گوارا، جگوار، گوزن باتلاقی و آرمادیلو هم دیده شده‌اند.

پارک چاپادا داس ویادِیراس (Chapada dos Veadeiros National Park)

۵.پارک ملی لِنسُ ایس ماران هِنِسِس (Lencois Maranhenses National Park)

این پارک در بخش شمال شرقی برزیل، در ایالت مارانهائو قرار دارد. Lençóis Maranhenses دارای پوشش گیاهی کمی است و تقریباً به طور کامل از تپه‌های شنی تشکیل شده است. تورهای این پارک با وسایل نقلیه و خودرو های مخصوص آفرود انجام می‌شوند. اگرچه حتی قدم‌زدن در این منظره بیابانی هم به‌تنهایی می‌تواند جذاب باشد. البته ممکن است بعدازظهر هوا گرم باشد. اما خنک‌شدن به واسطه آبتنی کردن در یکی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها یا تالاب‌های این پارک هم حس طراوت زیادی را به شما خواهد بخشید.

شما همچنین می‌توانید از تپه‌های شنی از بالا با هلیکوپتر یا هواپیمای کوچک، دیدن کنید. این پارکی مکانی است که بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل بارانی، بین ماه‌های جولای و ماه سپتامبر از آن دیدن کنند، چون این زمانی است که تمام تالاب‌ها تقریباً پر هستند.

لِنسُ ایس ماران هِنِسِس (Lencois Maranhenses National Park) پارک‌ ملی برزیل

۴.پارک ملی آپارادوس دا سرا (Aparados da Serra National Park)

پارک ملی آپارادوس دا سرا که در سال ۱۹۵۹ افتتاح شد، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ ملی برزیل است. این پارک در قسمت جنوبی برزیل و در ایالت‌های سانتا کاتارینا و ریو گرانده دو سول واقع شده است.

این پارک یک مقصد محبوب برای کوهنوردی است و به‌خاطر دره‌های دیدنی و جنگل‌های بارانی‌اش شناخته شده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی Itaimbezinho Canyon است که در یک جنگل بارانی نیمه‌گرمسیری قرار دارد و دارای دو آبشار است. در حال حاضر تنها ۱۵۰۰ بازدیدکننده در روز اجازه ورود به این پارک را دارند. این پارک به دلیل نزدیکی به اقیانوس اطلس کاملا مرطوب بوده و اغلب مه آلود است.

۳.پارک ملی دریایی فرناندو د نورون ها مارین (Fernando de Noronha Marine National Park)

به عنوانپارک‌ ملی برزیل، پارک فرناندو د نورون ها مارین در اصل مجمع‌الجزایری متشکل از شش جزیره اصلی در اقیانوس اطلس است که در ۳۵۰ کیلومتری (۲۲۰ مایلی) از سواحل برزیل قرار دارد. بیشتر بازدیدکنندگان این جزیره اصلی را که شامل یک شهر کوچک است، با باگی کشف می‌کنند. باگی‌ها نوعی درشکه کوچک و سبک تک اسبه هستند.

بیش از ده‌ها ساحل در این پارک وجود دارد که برای شنا، غواصی، موج‌سواری و غواصی عالی هستند. بازدیدکنندگان باید گذرنامه‌ای تهیه کنند که دسترسی آن‌ها را به تمام سواحل فراهم  کند. در اینجا می‌توانید انواع حیات‌وحش دریایی مانند لاک‌پشت‌های دریایی، دلفین‌ها، کوسه‌ها و انواع ماهی‌ها را ببینید. این پارک ملی چندین هتل هم دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

فرناندو د نورون ها مارین (Fernando de Noronha Marine National Park) پارک‌ ملی برزیل

۲.پارک ملی چاپادا دیامانتینا (Chapada Diamantina National Park)

این پارک ملی در باهیا و درست در شمال شرقی برزیل واقع شده است که برخی از منحصربه‌فردترین و خیره‌کننده‌ترین مناظر این کشور را شامل می‌شود. صخره‌های غیرمعمول، غارها و دریاچه‌هایی در آن وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها یا روزها کاوش را برای شما رقم بزنند.

معروف‌ترین آبشار این پارک، Cachoeira da Fumaça است که بلندترین آبشار کشور برزیل است. از دیگر نقاط برجسته این پارک می‌توان به آب‌های آبی و باورنکردنی Poço Encantado (استخر مسحور شده) و Poço Azul اشاره کرد.

نزدیک‌ترین شهر به این پارک هم Lençóis نام دارد که در قرن نوزدهم به دلیل یافتن الماس بزرگی توسط جستجوگران در آن، به‌شدت مشهور شد. اگر می‌خواهید چند روز را در یکی از زیباترین پارک‌های ملی برزیل بگذرانید، می‌توانید یک راهنمای تور پیدا کنید تا شما را به سفری با مقاصد دیگر مانند دره پاتی هم ببرد.

۱.پارک ملی ایگواکو (Iguacu National Park)

 پارک ملی ایگواکو یا ایگواسو، پارک بزرگی است که در ایالت پارانا قرار دارد. این پارک ملی برزیل دو بخش دارد که بخشی از آن در برزیل و بخش دیگر آن در آرژانتین است. در مرز دو کشور هم آبشار ایگواسو که یکی از بزرگ‌ترین و چشمگیرترین آبشارهای جهان است، قرار دارد.

اگر می‌خواهید از منظره تماشایی آبشار لذت ببرید، می‌توانید با هلیکوپتر بر فراز پارک سفرکرده و خود را به تماشای نادیدنی‌ترین دیدنی‌های طبیعت دعوت کنید. درست در کنار این پارک، باغ وحشی به نام Parque das Aves هم قرار دارد که گونه‌های زیادی از پرندگان و حیوانات را در خود جای‌داده است. این پارک ملی همچنین محل استقرار سد بزرگ Itaipu است که قدرت زیادی را برای کشورهای برزیل و پاراگوئه به همراه داشته است.

پارک ملی ایگواکو (Iguacu National Park) پارک‌ ملی برزیل

پارک های ملی برزیل و اکتشافی فراموش نشدنی

این مطلب را به معرفی ۱۰ پارک‌ ملی برزیل اختصاص دادیم. واقعیت این است که در سفر به برزیل اگر حداقل یک هفته تا ۱۰ روز را برای گردش در این کشور تعیین نکرده باشید، ممکن است دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیادی را از دست بدهید. البته بازه زمانی یک هفته تا ۱۰ روز هم چندان زیاد نیست، اما بهتر از چهار یا پنج روز است.

تور های ویژه