خطرناک ترین جاده های جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 15 مهر ، 1403 7 دقیقه
خطرناک ترین جاده های جهان

رانندگی و مسافرت با اتومبیل شخصی یکی از بهترین و مفرح‌ترین انواع سفر و سرگرمی در دنیا به حساب می‌رود. حتی فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری با محور سفرهای جاده‌ای ساخته شده. اما آیا تابه‌حال چیزی درباره خطرناک ترین جاده های جهان شنیده‌اید؟ در این مقاله با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این جاده‌ها بیشتر آشنا شویم.

معرفی خطرناک ترین جاده های جهان

حتماً شما هم در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های امروزی دیده‌اید که شخصیت‌ها در جاده‌هایی عجیب و خطرناک رانندگی می‌کنند و گاهی در این مسیرهای پرخطر دچار حادثه می‌شوند. اما آیا این جاده‌ها ساختگی هستند و تنها در فیلم‌ها می‌توان آنها را دید؟

شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید که این‌طور نیست و در واقعیت هم جاده‌های پرخطر بسیاری در دنیا وجود دارند که چیزی از آن‌ها نمی‌دانید.

اگر شما هم اهل ماجراجویی‌های پرمخاطره هستید و دوست دارید درباره خطرناک ترین جاده های جهان بیشتر بدانید در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با هم مروری داشته باشیم بر این مسیرهای پرخطر در اقصی نقاط دنیا.

۱. جاده مرگ در بولیوی

جاده یونگاس جنوبی در کشور بولیوی از خطرناک ترین جاده های جهان است که آن را با نام‌هایی مثل «جاده مرگ» یا «جاده سرنوشت» می‌شناسند. این جاده در ارتفاع چهارهزار متری واقع شده و معماری باریک و خاص با عرض سه متر دارد و تا به امروز جان مسافران بسیاری را گرفته است.

جالب است بدانید یکی از پرتگاه‌های این جاده‌، هزار متر ارتفاع دارد و بدترین سانحه‌ تاریخ بولیوی هم که ‌سقوط یک اتوبوس و کشته‌شدن ۱۰۰ نفر از مسافران را به همراه داشته در این دره رخ‌داده است.

تابه‌حال هیچ حفاظی برای این جاده طراحی نشده و هر سال حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مسافر از مسیر این جاده باریک، مرتفع و فوق‌العاده خطرناک خارج شده و کشته می‌شوند.

علاوه بر این در این منطقه گاهی شرایط وخیم آب‌وهوایی غالب می‌شود تا بیشتر از قبل، نام جاده مرگ را برازنده این مسیر بکند.

خطرناک ترین جاده های جهان

۲. جاده آتلانتیک در نروژ

جاده‌ آتلانتیک با این که یکی از خطرناک ترین جاده های جهان است؛ اما مسیری زیبا و دیدنی برای رانندگی و گذراندن یک سفر جاده‌ای به شمار می‌رود.

این جاده دو شهر «کریستیان‌ساند» و «مولده» از نروژ را به یکدیگر متصل می‌کند و هنگامی که آسمان بارانی و دریای آتلانتیک پر تلاطم باشد، باید تا می‌توانید از رانندگی در این جاده دوری کنید به این خاطر که مواجه‌شدن با امواج خروشان آتلانتیک و وزش پرقدرت باد کار هر کسی نیست.

از آن جایی که وضعیت آب و هوای این منطقه ابداً قابل‌پیش‌بینی نیست ممکن است با رانندگی در این مورد از خطرناک ترین جاده های جهان تجربه‌ای وحشتناک پیدا کنید و از سفرتان پشیمان شوید!خطرناک ترین جاده های جهان آتلانتیک

۳. جاده گولیانگ در چین

جاده گولیانگ در چین هم از دیگر موارد در لیست خطرناک ترین جاده های جهان است. در سال ۱۹۷۰ در حالی که دولت از ریسک کردن و ساخت جاده‌ای برای تردد اهالی روستای کوهستانی گولیانگ پرهیز می‌کرد، ۱۳ نفر از اهالی این روستا با استفاده از ابزارآلات حفاری و مواد منفجره، جاده تونلی گولیانگ را ساختند.

سقف این تونل در ارتفاع ۴/۵ متری از زمین قرار گرفته و عرضی معادل با ۳/۵ متر دارد. این ویژگی‌ها این جاده را به مسیری تنگ و وحشتناک تبدیل کرده است. این جاده همچنین هیچ حفاظ و لامپ (و هیچ منبع روشن‌کننده مسیر) ندارد.

با وجود این که بعضی از قسمت‌های این جاده، به شکل تونل نیست اما نبود گاردریل در این مسیر و قرارداشتن آن در منطقه‌ای بسیار مرتفع، این جاده را به یکی از خطرناک ترین جاده های جهان تبدیل کرده است.

۴. جاده تاراکو در تایوان 

جاده تاراکو در تایوان هم از جمله خطرناک ترین جاده های جهان به حساب می‌رود. نام این جاده در زبان قوم «تروکو» در تایوان، به معنی «شگفت‌انگیز و نفس‌گیر» است. به این خاطر که این جاده باوجود منظره‌ها و چشم‌اندازهای زیبا، بسیار خطرناک است!

جاده تاراکو همچون جاده تونلی گولیانگِ چین به شکل تونل ساخته شده اما برخلاف جاده گولیانگ، مسیر تونلیِ تاراکو دارای ساختارهای محدودکننده و محافظت‌کننده است. با این وجود قرارگیری آن در کنار دره‌های بزرگ تایوان، موجب خطرساز و مرگ‌بار بودن آن شده است.

 به تازگی سانحه‌ای برای یک اتوبوس در این جاده رخ داد چرا که راننده‌ نتوانست شیبی تند را پشت سر بگذارد و جان ۱۳ مسافر به ‌خطر انداخته شد. گرچه خوشبختانه مسافران توانستند از این حادثه، زنده بیرون بیایند.

جاده تاراکو در تایوان 

۵. گذرگاه زوجی‌ لا در هند

گذرگاه زوجی‌لا که با نام «زوزی‌لا» هم شناخته می‌شود از دیگر موارد در لیست خطرناک ترین جاده های جهان است که در ارتفاع ۳,۵۲۸ متری رشته‌کوه هیمالیا واقع شده. این مسیر برای مرتبط کردن دو منطقه لاداخ به کشمیر درست شده است.

این مسیر بسیار طولانی و پوشیده از برف است که با عبور از آن علاوه بر خطر سقوط در پرتگاه، خطر گیرافتادن در کوه‌های برفی ۱۵ تا ۲۴ متری، هم تهدیدتان خواهد کرد.

به همین خاطر این جاده را در فصل زمستان می‌بندند. فروریزش بهمن در زوجی‌لا در طول این فصل بسیار رایج است. گرچه به علت نبود ساختارهای محافظتی، حتی در فصل بهار یا تابستان هم رانندگی در این جاده خطرناک است چرا که تنها خطایی کوچک منجر به سقوط از ارتفاع بالا می‌شود.

۶. جاده اسکیپرز در نیوزلند

جاده اسکیپرز در کشور نیوزلند یکی دیگر از خطرناک ترین جاده های جهان است. این جاده در جنوب غربی این کشور واقع شده و سالانه افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

این جاده حدوداً ۱۴۰ سال پیش و در زمانی ساخته شد که معادن طلا مورد هجوم جویندگان طلا قرار می‌گرفت. این جاده با مسافتی حدود ۲۷ کیلومتر، به‌ حدی باریک است که رانندگی در آن، از همان لحظه آغاز تا پیداکردن جایی برای توقف و استراحت، سخت و خطرناک است.

اگر مهارت رانندگی‌تان به‌قدر کافی خوب نیست پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌وقت پایتان را در این جاده نگذارید. همچنین توصیه می‌کنیم وسایل نقلیه خود را از قبل بیمه کنید!

جاده اسکیپرز در نیوزلند

۷. جاده کاراکورام در پاکستان

جاده کاراکوم در پاکستان از دیگر موارد خطرناک ترین جاده های جهان است چرا که در ارتفاع ۴,۶۹۳ متری زمین قرار گرفته. این جاده ۱۳۰۰ کیلومتری، پاکستان را به چین وصل می‌کند! به همین خاطر بعضی کارشناسان، این جاده را با عنوان هشتمین عجایب دنیا می‌شناسند.

ساخت این جاده در سال ۱۹۶۶ شروع و در سال ۱۹۷۹ تکمیل شد. متأسفانه در طول طراحی و ساخت این جاده ۸۱۰ کارگر پاکستانی و ۸۲ کارگر چینی جان خود را از دست دادند. کاراکورام در واقع مسیری بین‌المللی است که از پنجاب در پاکستان شروع شده و تا کشور چین ادامه پیدا می‌کند.

این جاده‌ بدون محافظ و گاردریل  در دل کوه‌های مرتفع قرار گرفته و خطر سقوط به دره، همواره مسافرانش را تهدید می‌کند. در اکتبر سال گذشته ۱۷ مسافر در این جاده کشته شدند. مرگ‌ومیرهای بسیاری در این جاده هرساله رخ می‌دهد تا کاراکورام را به یکی از خطرناک‌ ترین جاده ‌های جهان تبدیل کند.

جاده کاراکورام در پاکستان

۸. جاده جیمز دالتون در آلاسکا

جاده «جیمز دالتون» یکی دیگر از خطرناک ترین جاده های جهان و از شمالی‌ترین مسیرهای دنیا به شمار می‌رود که یک‌چهارم از مسیر آن «جاده‌» بوده و بقیه مسافتش را یک زمین‌یخی حدوداً ۷۱۴ کیلومتری تشکیل داده.

جیمز دالتون در منطقه‌ای بسیار خلوت واقع شده. جایی که نه محله مسکونی و نه مرکز درمانی در نزدیکی آن پیدا می‌شود. به همین خاطر بهتر است لوازم کمک‌های اولیه و تجهیزات لازم برای رانندگی در مسیرهای یخی را در سفر به این جاده به همراه داشت.

شرایط آب و هوایی غالب این منطقه به ‌حدی وخیم است که مستند تلویزیونی Ice Road Truckers که برای به چالش کشیدن مهارت‌ رانندگان کامیون تولید می‌شود، معمولاً در این منطقه  ضبط می‌شود تا هیجان‌انگیز و رعب‌آور به نظر برسد!

۹. جاده بایبورت،  ترکیه

جاده بایبورت در ترکیه هم از دیگر موارد خطرناک ترین جاده های جهان به شمار می‌رود که در مرز منطقه دریای سیاه در شمال شرقی کشور ترکیه قرار گرفته است. در این جاده تقریباً هیچ حفاظی وجود ندارد تا مسافران را از خطر سقوط حفظ کند.

تنها رانندگان حرفه‌ای می‌توانند در این جاده برانند. با وجود این که منظره این مسیر برای عکاسی بسیار مناسب است؛ اما دارای ۱۳ پیج خطرناک هم هست و با عبور از آن باید از ارتفاع ۵۶۱۷ فوتی از سطح دریا به ۶۶۷۷ فوتی بالاتر از سطح دریا را تنها در سه مایل با درجه شیب تا ۱۰ درصد بالا بروید.

۱۰. جاده R504 کولیما روسیه

این جاده هم از جمله خطرناک ترین جاده های جهان است که در سال ۱۹۳۲ به دست زندانیان ساخته شد و ساخت آن یازده سال به طول انجامید. اتوبان کولیما مسیری تاریک است که از جنگلی مه‌آلود می‌گذرد. نکته ترسناک‌تر این که همچنان استخوان‌های افرادی که در ساخت جاده کشته شده‌اند در این جاده وجود دارد.

 به همین خاطر این مسیر از ترسناک‌ترین جاده‌های دنیا هم هست. همچنین باید اضافه کرد که دمای کولیما، پایین‌ترین دمای ثبت شده خارج از منطقه آنتراکتیکا به حساب می‌رود.

جاده R504 کولیما روسیه

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی ۱۰ مورد از خطرناک ترین جاده های جهان که رانندگی در آنها می‌تواند مرگبار باشد پرداختیم. این جاده‌ها هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون ارتفاع زیاد، پیچ‌های تند، وضعیت جوی وخیم یا نداشتن حفاظ و گاردریل را دارند که آنها را به ترسناک‌ترین مسیرهای رانندگی تبدیل کرده است.

سؤالات متداول

خطرناک ترین جاده های جهان کدام اند؟

جاده‌های خطرناک بسیاری در دنیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به جاده مرگ در بولیوی، جاده آتلانتیک در نروژ، جاده گولیانگ در چین و جاده تاراکو در تایوان اشاره کرد.

آیا می‌ توان در خطرناک ترین جاده های جهان رانندگی کرد؟

به دلیل خطرات بسیاری که در این مسیرها وجود دارد اگر راننده حرفه‌ای نیستید نباید در این جاده‌ها رانندگی کنید.

چه حوادثی در خطرناک ترین جاده های جهان رخ می‌ دهد؟

حوادث بسیاری از جمله سقوط از دره، خارج شدن از مسیر و تصادفات جاده‌ای هر ساله در این جاده‌ها رخ می‌دهد.

چرا بعضی جاده ها را تحت عنوان خطرناک ‌ترین جاده ‌ها می ‌شناسند؟

این جاده‌ها به دلیل ویژگی‌هایی همچون قرارگیری در ارتفاع زیاد و شرایط جوی وخیم و یا نداشتن محافظ و ساختار محافظتی و تعدد حوادث مرگباری که در آنها روی داده تحت عنوان خطرناک ترین جاده های جهان شناخته می‌شوند.

تور های ویژه