مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال ۲۰۲۳

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 24 دی ، 1402 7 دقیقه
آنتالیا برویم یا استانبول

وقتی در انتخاب مقصد سفر به مشکل می خوریم، معمولا بهترین کار این است که درباره تمامی گزینه ها تحقیق کرده، مزایا و معایب هر مقصد را یادداشت کرده و در نهایت تصمیم بگیریم که سفر به کدام شهر یا کشور برای ما خوشایندتر است. دو مورد از شهرهایی که همیشه مسافران را به شک می اندازند و نمی توانند بین آن ها یکی را انتخاب کنند، استانبول و آنتالیا هستند. اگر شما هم قصد سفر به ترکیه را دارید اما نمی دانید کدام یک از این دو شهر مناسب شما هستند، اصلا نگران نباشید. برای انتخاب استانبول یا آنتالیا نیاز نیست تا ساعت ها وقت صرف تحقیق درباره این دو شهر بکنید. کافی است تا دقایقی را در ادامه مطلب همراه مجله گردشگری سفرهای پایتخت باشید تا ما یک مقایسه جامع سفر به استانبول یا آنتالیا در سال ۲۰۲۳ در اختیار شما قرار بدهیم.

آنتالیا یا استانبول؟

در اولین سفر به ترکیه برای هر مسافری این سوال پیش می‌آید که شهر مورد نظرش کجای نقشه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از چه وسیله‌ی نقلیه‌ای استفاده کرد. به همین دلیل ابتدا مکان هر یک از شهرهای استانبول و آنتالیا را بررسی خواهیم کرد.

استانبول پایتخت گردشگری ترکیه و بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود که از نظر تاریخی دارای قدمتی غنی است. این شهر زیبا و تاریخی در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره واقع شده است و نیمی از آن در قاره‌ آسیا و بخش دیگرش در قاره‌ی اروپا است.

آنتالیا نیز یکی از محبوبترین شهرهای ساحلی و توریستی ترکیه است. این شهر دیدنی درست در قسمت شمال شرقی دریای مدیترانه قرار دارد، به همین خاطر در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. با دانستن این موضوع بهتر می‌توانید بین انتخاب اقامت در آنتالیا یا استانبول تصمیم بگیرید.

دلایل سفر به استانبول

معرفی کوتاه استانبول

اگر به سفر به شهرهای بزرگ بیشتر علاقه دارید، از همان ابتدا باید بگوییم که بین استانبول یا آنتالیا، بی شک استانبول بهترین گزینه برای شماست. این شهر هم در بخش اروپایی و هم در بخش آسیایی ترکیه قرار گرفته و نماینده فرهنگ و آداب و رسوم کل مردم ترکیه است. در استانبول می توانید انواع و اقسام تفریحات، از تفریحات مدرن و امروزی گرفته تا طبیعت گردی و بازدید از آثار باستانی را پیدا کنید. برخی از مزایای سفر به استانبول شامل موارد زیر می شوند.

  • شهر بزرگ با تفریحات بسیار زیاد
  • تنوع اقامتگاه برای بودجه بندی های متفاوت
  • مناسب سفر خانوادگی
  • دارای مراکز خرید بسیار زیاد و متنوع
  • امکان بازدید از جزایر پرنس

معرفی کوتاه آنتالیا

آنتالیا تمامی چیزهایی که برای یک سفر لوکس، لذت بخش و تاریخی نیاز داشته باشید را برای شما فراهم خواهد کرد. این شهر یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که هرساله تعداد زیادی مسافر را به خود جذب می کند. آنتالیا به داشتن زیباترین کوه ها و سواحل معروف است. گفتنی است که در این شهر می توانید مراکز خرید بسیاری هم پیدا کنید. قبل از این که به مقایسه استانبول یا آنتالیا بپردازیم، نگاهی کوتاه به مزایای سفر به آنتالیا خواهیم انداخت.

  • موزه ها و بناهای تاریخی بسیار
  • مناسب برای یک سفر خانوادگی
  • هتل های بسیار زیبا و لوکس
  • سواحل زیبا
  • طبیعت بکر

جاذبه های آنتالیا

مقایسه استانبول با آنتالیا از نظر اهمیت تاریخی

کدام شهر از نظر تاریخی اهمیت بیشتری داشته و بناهای تاریخی بیشتری را در خود جای داده است؟ استانبول یا آنتالیا؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا از چند نظر این دو شهر را با هم مقایسه کنیم. قدمت تاریخی هر دو شهر بسیار زیاد بوده و در نتیجه در هردوی آن ها بناهای تاریخی بسیاری دیده می شود.

اما استانبول از قبل دوران حکومت عثمانی ها هم اهمیت تاریخی و جغرافیایی بیشتری نسبت به آنتالیا داشته است. همین موضوع باعث شده تا بیشتر حاکمانی که به ترکیه یا دولت عثمانی حکومت می کرده اند، بناهای خود را در این شهر بسازند. ناگفته نماند که حتی قبل از فتح استانبول و در دوران حکومت رومیان هم استانبول از اهمیت بالایی برخوردار بود. بنابراین اگر قصد بازدید از بناهای تاریخی را دارید و نمی توانید بین استانبول یا آنتالیا یکی را انتخاب کنید، باید بگوییم که استانبول گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

برخی از معروف ترین مکان های تاریخی استانبول شامل موارد زیر می شوند:

  • مسجد حاجی صوفیه
  • مسجد آبی
  • کاخ موزه توپکاپی
  • برج گالاتا
  • کاخ دلمه باغچه
  • مسجد سلیمانیه
  • بازار مصریان

برخی از معروف ترین مکان های تاریخی آنتالیا شامل موارد زیر می شوند:

  • مسجد یولی مناره
  • دروازه هادریان
  • قلعه رومیان
  • آسپندوس
  • ترمسوس

همانطور که مشاهده کردید، بیشتر بناهای تاریخی آنتالیا مربوط به دوره حکومت رومیان می شود. اگر دوست دارید با معماری و تاریخ عثمانی ها بیشتر آشنا شوید، بی شک استانبول گزینه بهتری برای شماست. اما اگر دوست دارید با بناهای تاریخی قبل از حکومت عثمانی ها آشنا شده و از آن ها دیدن کنید، بین استانبول یا آنتالیا قطعا باید آنتالیا را انتخاب کنید.


دلایل سفر به استانبول

مقایسه استانبول با آنتالیا از نظر سیستم حمل و نقل عمومی

دسترسی به هر دو شهر با استفاده از راه های هوایی امکان پذیر است. چرا که هم استانبول و هم آنتالیا فرودگاه های بین المللی دارند. اما سوال اصلی بیشتر مسافران این موضوع است که سفر در سطح کدام شهر آسان تر یا ارزان تر است؟ در زمینه سیستم حمل و نقل عمومی، استانبول نسبت به آنتالیا از تنوع بیشتری برخوردار است. در این شهر می توانید از مترو یا تراموا برای سفر در سطح شهر استفاده کنید. اما آنتالیا تنها اتوبوس و تاکسی دارد. با این وجود باید در نظر داشته باشید که آنتالیا شهری بسیار کوچک تر از استانبول است و می توانید با همان اتوبوس یا تاکسی به تمام شهر سفر کنید. به دلیل نزدیک تر بودن مکان های دیدنی شهر به یک دیگر، هزینه حمل و نقل هم چندان زیاد نخواهد شد.

اما اگر قصد سفر طولانی مدت به استانبول یا آنتالیا را داشته باشید، پیشنهاد ما به شما تهیه استانبول کارت یا آنتالیا کارت است. این کارت ها مانند کارت مترو هستند که با استفاده از آن ها می توانید با هزینه های بسیار کمتری از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید. قیمت استانبول کارت در سال ۲۰۲۳ برابر با ۳ یورو و قیمت آنتالیا کارت در سال ۲۰۲۳ برابر با ۱.۵ یورو است. بنابراین در مقایسه سیستم حمل و نقل عمومی استانبول با آنتالیا باید گفت که هردو شهر نسبت به اندازه خود سیستم حمل و نقل خوبی داشته و قیمت مقرون به صرفه ای هم دارند.

مقایسه استانبول با آنتالیا - الی گشت

جاذبه های گردشگری استانبول یا آنتالیا؟

کمی پیش اشاره شد که جاذبه های تاریخی استانبول بسیار بیشتر از آنتالیا هستند. اگر به دنبال بازدید از بناهای تاریخی و آثار باستانی حکومت عثمانی هستید، بی شک بین استانبول یا آنتالیا باید استانبول را انتخاب کنید. اما وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری طبیعی به میان می آید، آنتالیا بی شک می تواند گزینه بهتری نسبت به استانبول باشد. آنتالیا به داشتن سواحل زیبا و طبیعت بکر خود معروف است.

همچنین به دلیل خلوت تر بودن شهر، می توانید زمان بیشتری را تنها و در کنار عزیزان خود در طبیعت آنتالیا سپری کنید. اما وقتی بحث از تفریحاتی مانند پارک های آبی، لگولند، تم پارک ها و سایر تفریحاتی که می تواند برای کودکان جذاب باشد می شود، باید گفت که استانبول برنده این مقایسه خواهد بود. در آنتالیا بیشتر از تم پارک و سالن های بازی، می توانید زمین های گلف و بیلیارد مشاهده کنید. بنابراین برای سفرهایی که به همراه کودکان خود می خواهید بروید، استانبول گزینه بهتری نسبت به آنتالیا خواهد بود.

جاذبه های گردشگری استانبول در یک نگاه به شرح زیر هستند:

  • مکان های تاریخی و باستانی حکومت عثمانی و قبل از آن
  • تم پارک ها و پارک های آبی مناسب کودکان و نوجوانان
  • کلوپ های شبانه

جاذبه های گردشگری آنتالیا در یک نگاه به شرح زیر هستند:

  • مکان های تاریخی حکومت رومیان
  • طبیعت و سواحل آرام و بکر
  • زمین های گلف برای بزرگ ترها

سفر به آنتالیا - الی گشت

سفری ارزان به ترکیه، استانبول یا آنتالیا؟

اولین فاکتوری که در هزینه سفر شما تاثیر بسیار زیادی می گذارد، هتل ها و فاصله آن ها تا مراکز شهر و جاذبه های دیدنی است. هر دو استانبول یا آنتالیا هتل های ۵ ستاره لوکس بسیاری دارند. اما نکته قابل توجه این است که هتل های استانبول در مرکز شهر و نزدیک جاهای دیدنی قرار گرفته اند. پس به عنوان مثال اگر در یکی از هتل های نزدیک به میدان تقسیم و خیابان استقلال اقامت داشته باشید، می توانید حتی پیاده به بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول دسترسی داشته باشید. اما اوضاع در آنتالیا کمی متفاوت است. تقریبا تمامی هتل های ۵ ستاره آنتالیا در خارج از شهر قرار گرفته اند و تا مرکز شهر فاصله زیادی دارند. بنابراین شما حتما باید با خودروی شخصی یا تاکسی به مکان های دیدنی این شهر بروید.

اما اگر قصد اقامت در یکی از اقامتگاه های ارزان آنتالیا را داشته باشید، می توانید به راحتی در مرکز شهر یک اقامتگاه پیدا کنید. در این صورت می توانید با پای پیاده یا اتوبوس به بسیاری از مکان های دیدنی و مراکز خرید آنتالیا بروید. درباره هزینه های سفر باید گفت که به طور کلی هزینه های خورد و خوراک و حمل و نقل در آنتالیا ارزان تر از استانبول است. اما اگر می خواهید برای بازارگردی به ترکیه بروید، بازارهای سنتی، هفتگی و ارزان قیمت استانبول بسیار بیشتر از آنتالیا هستند. برای آشنایی با هتل ها، بازارها و سایر مکان های دیدنی استانبول یا آنتالیا می توانید از سایر مطالب دیدن فرمایید.

آب و هوای استانبول یا آنتالیا؟

آب و هوای استانبول یا آنتالیا چندان تفاوتی با یک دیگر ندارد. اما به دلیل موقعیت جغرافیایی آنتالیا، تابستان های این شهر کمی گرم تر از استانبول است. زمستان های آنتالیا هم متعادل است. اما در هر دو شهر در فصل زمستان تفریحات آبی بسته می شوند. چرا که هوای هیچ کدام از آن ها انقدر مناسب نیست که بشود در زمستان به تفریحات آبی پرداخت. در نهایت می توان گفت که بهترین فصل بازدید از هر دو شهر بهار و تابستان است. چرا که در پاییز میزان بارندگی های هر دو شهر بیشتر بوده و در زمستان کمی سرد هستند. اما اگر به دنبال مقایسه آب و هوای استانبول یا آنتالیا برای سفر هستید، باید بگوییم که تفاوت چشمگیری با یکدیگر نداشته و تقریبا یکسان هستند.

آب و هوای آنتالیا

کدام شهر مناسب شکم گردی است؟ استانبول یا آنتالیا؟

اگر یکی از طرفداران غذاهای بین المللی هستید و دوست دارید هنگام سفر به یک کشور یا شهر دیگر غذاهای سنتی آن جا را امتحان کنید، شاید بخواهید بدانید که بین استانبول و آنتالیا کدام شهر تنوع غذایی و رستوران های بیشتری دارد. از نظر تنوع غذایی باید گفت که غذاهای محلی استانبول و آنتالیا تقریبا یکسان بوده و تمامی غذاهای محلی محبوب ترکیه را می توانید در هر دو شهر پیدا کنید.

اما از نظر تنوع و کیفیت رستوران ها، استانبول بی شک برگ برنده را در دست خود دارد. در تمامی خیابان ها و محله های استانبول می توانید کافه، رستوران یا دکه غذاهای خیابانی پیدا کنید. ناگفته نماند که به دلیل شلوغ تر بودن استانبول و گردشگری بیشتر آن، غذاهای رستوران ها هم کیفیت و تازگی بیشتری دارند. بنابراین اگر دوست دارید تا در سفر خود به ترکیه طعم غذاهای خوشمزه و محلی این کشور را بچشید و از آن ها لذت ببرید، استانبول گزینه بسیار بهتری برای شما خواهد بود.

کلام آخر

اگر تاکنون این سوال در ذهنتان بود که کدام شهر بهتر است؟ استانبول یا آنتالیا؟ اکنون می دانید که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر دو شهر بسیار زیبا هستند و جاذبه های مخصوص خود را دارند. اما انتخاب بین یکی از این دو شهر کاملا به سلیقه و ترجیحات خود شما بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر به دنبال یک سفر هیجان انگیز هستید و می خواهید در حین مشاهده بناهای تاریخی دوران عثمانی از هیجانات و شب زنده داری های شهر هم لذت ببرید، استانبول بهترین مقصد سفر برای شماست. اما اگر به دنبال یک سفر هستید که خستگی کار را با فراهم کردن یک محیط آرام و طبیعتی بکر از بدن شما بیرون کند، آنتالیا بهترین گزینه است.

امیدواریم که این مطلب در انتخاب بهترین مقصد سفر به شما کمک کرده باشد. برای آشنایی بیشتر با استانبول و آنتالیا، سایر مطالب را از دست ندهید.

سوالات متداول  درباره آنتالیا یا استانبول

آب و هوای استانبول بهتر است یا آنتالیا؟

آب و هوای هر دو شهر شباهت زیادی به هم دارد. اما آنتالیا تابستان های گرمتری نسبت به استانبول دارد.

جاذبه های گردشگری استانبول بیشتر است یا آنتالیا؟

جاذبه های گردشگری تاریخی استانبول بیشتر است اما جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی طبیعی آنتالیا از استانبول بیشتر است.

بهترین شهر برای سفر با کودکان استانبول است یا آنتالیا؟

در استانبول جاذبه های گردشگری بسیاری مانند پارک آبی و لگولند وجود داشته که می تواند برای کودکان سرگرم کننده باشد.

تور های ویژه