آشنایی با ۲۲ حقیقت جالب درباره دبی که آن را به شهر «ترین» ها تبدیل کرده

پربازدیدترین ها

گردشگری 04 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

حقایق جالب درباره دبی

حقایق جالب درباره دبی قرار است شما را متحیر کند. حقایقی که شاید هیچ چیزی در مورد آن‌ها ندانید و تصور هم نکنید که شهر یا کشوری در دنیا باشد که این قوانین، مقررات و این شرایط کار و زندگی را داشته باشد. یک مقصد گردشگری خاص در جوار خلیج فارس که سالانه بالاترین و بیشترین گردشگر را دارد. حتی در فصل تابستان که شما را با داغی هوا و شرجی آن بی‌حال می‌کند، باز هم پر طرفدار و جذاب است. امروز و در این مطلب با هم سری به دبی زده، در آن گردش می‌کنیم و قوانین عجیب آن را با هم مرور خواهیم کرد.

حقایق جالب درباره دبی که تا حالا نشنیده‌اید

حقایق جالب درباره دبی یک متن کامل از بایدها و نبایدها و قوانین و مقررات خاص این شهر است. یکی از شهرهای خاص و جذاب حاشیه خلیج‌فارس، دبی است که در زمان بسیار کوتاهی از هر لحاظ توانست موفقیت‌های چشمگیری کسب کند. خصوصاً این شهر به لحاظ تجاری، گردشگری و اقتصادی پیشرفت‌هایی ویژه و خاص داشت. شهری که توانست با وجود تمام سختی‌ها و محدودیت‌های آب و هوایی و جغرافیایی به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در تمام دنیا تبدیل شود.

دبی در بیشتر اوقات سال دمایی بسیار بالا و هوایی گرم و شرجی دارد. اما به دلیل وجود مال‌های متعدد و مدرن و انواع و اقسام تفریحات و سرگرمی‌ها، حتی در فصول گرم سال هم طرفداران و عاشقان خود را دارد. افرادی که از سراسر جهان مثل اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر نقاط دنیا خود را به این شهر رسانده و از حضور در آن لذت می‌برند. حالا در ادامه با ما همراه باشید تا ۳۶ واقعیت از حقایق جالب در مورد این شهر پرهیاهو را با شما در میان بگذاریم.

 

۱.دبی پرجمعیت‌ ترین شهر در امارات متحده عربی

اولین نکته‌ای که قصد داریم به عنوان حقایق جالب درباره دبی با شما در میان بگذاریم این است که دبی دقیقاً در جنوب شرق خلیج فارس واقع شده و بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ پرجمعیت‌ترین شهر در امارات متحده عربی به حساب می‌آید.

۲.بزرگ‌ ترین مراکز خرید در دبی واقع شده اند

در شهر دبی تقریباً بیشتر از ۷۰ مرکز خرید قرار گرفته و نام پایتخت خاورمیانه را بر روی خود قرار داده است. بازار دبی بیشتر از ۱۲۰۰ مغازه دارد و با در نظر گرفتن مساحت کل آن، به جرات می‌توان گفت که این شهر بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مراکز خرید در تمام جهان را دارا است.

۳.دبی شهر طلا

شهر دبی را شهر طلا هم می‌نامند. چون بازار طلای آن بیشتر از ۳۰۰ مغازه زرگری دارد و در تمام این بازار تقریباً ۱۰ تن طلا قرار گرفته است. سال ۲۰۱۳ سالی بود که شهر دبی توانست ۴۰ درصد از تجارت طلا و جواهر جهان را به خود اختصاص دهد.

۴.بزرگ‌ ترین باغ گل جهان در دبی

در سال ۲۰۱۳ و در شهر دبی بزرگ‌ترین باغ گل جهان را در روز ولنتاین افتتاح کردند. باغ معجزه دبی یا (Dubai Miracle Garden) با ۴۵ میلیون شاخه گل و البته سیستم آبیاری قطره‌ای، ساخته شده است.

حقایق جالب درباره دبی

۵.جشن‌ های دبی

در شهر دبی معمولاً  ۲ روز را بیشتر از سایر روز ها جشن می‌ گیرند. اول روز عید فطر که آخرین روز از ماه مبارک رمضان بوده و روز دوم، دوم دسامبر است که روز تشکیل شدن امارات متحده عربی بوده و روز ملی این کشور به حساب می ‌آید.

۶.کریکت و فوتبال آمریکایی دبی

پرطرفدارترین ورزش‌ها در دبی کریکت و فوتبال آمریکایی هستند.

۷.فیلترینگ دبی

شاید ندانید که اینترنت برای بار اول در سال ۱۹۹۵ به دبی وارد شد. در آن زمان بود که محتوای اینترنت را در سراسر کشور امارات تنظیم کردند. سرور اصلی تمام محتواهایی را که دولت تشخیص می‌داد که با ارزش‌های مردم کشور مغایر است، فیلتر می‌کند. برای مثال تمامی شبکه‌های اجتماعی دوست ‌یابی در این کشور فیلتر هستند.

۸.اولین پارک بزرگ فراری جهان در دبی

پارک فراری در شهر ابوظبی اولین پارک بزرگ فراری در جهان و البته بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک تفریحی در تمام جهان به حساب می‌آید.

حقایق جالب درباره دبی

۹.حرام بودن گوشت خوک در دبی

در شهر دبی استفاده و مصرف گوشت خوک برای مسلمانان حرام است. اگر تمایل به تهیه این گوشت داشتید می‌توانید از مراکز تعیین شده آن را تهیه کنید.

۱۰.اذان ۵مرتبه در دبی پخش می‌ شود

روزانه در شهر دبی دقیقاً ۵ بار از مناره‌ها صدای اذان را خواهید شنید.

۱۱.تعطیلات رسمی دبی

از سال ۲۰۰۶ در این شهر جمعه‌ها و شنبه‌ها جزء تعطیلات رسمی و آخر هفته، در کل امارات معرفی شد. علت آن نیز این بود که جمعه روز مقدس برای مسلمانان و شنبه آخر هفته برای غربی‌ها به حساب می‌آید.

۱۲.دبی، یکی از هفت امارات متحده عربی

دبی علاوه بر اینکه شهری بسیار پیشرفته و پیشرو به حساب می‌آید، یکی از هفت امارات متحده عربی است. کشور امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱ از ۷ امارات تحت عنوان دبی، عجمان، ابوظبی، رأس‌الخیمه، فجیره، شارجه و القوین به وجود آمد. هر امارات در امارات متحده عربی پادشاهی مستقل دارد و مجموع این هفت پادشاه مختلف با هم شورای عالی فدرال امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند. جالب است که بدانید یکی از این هفت پادشاه رئیس جمهور امارات متحده عربی است.

۱۳.خودروی فراری، خودروی بنتلی، خودروی لامبورگینی ماشین‌ های پلیس دبی

پلیس شهر دبی خودروی فراری، خودروی بنتلی و خودروی لامبورگینی را خریداری کرده است و به نیروهای خود هم دستور داده تا کسانی که با سرعت بالا رانندگی کرده و از خودرو پلیس هم سریع‌تر حرکت می‌کنند را دستگیر کنند. 

۱۴.ابوظبی و دبی تنها اماراتی که حق وتو دارند

شاید ندانید که ابوظبی و دبی تنها اماراتی هستند که در قوانین ملی کشور، قوه مقننه و مسائل مهم ملی کشور، به راحتی حق وتو دارند.

۱۵.انگلیسی زبان رایج دبی

زبان رایج در تمام امارات متحده عربی و خصوصاً در دبی، زبان انگلیسی است. اما در اصل زبان عربی زبان اصلی و رسمی مردم این شهر به حساب می‌آید.

۱۶.امارت و دین اسلام

دین مردم امارات اسلام است و عرب‌ها همگی مسلمان هستند.

۱۷.مهاجرین ساکنان اصلی دبی

جالب است که بدانید تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد از جمعیت ساکن در دبی افراد بومی هستند. ۸۰ درصد ساکنان این شهر را مهاجران تشکیل داده‌اند. بیشتر مهاجران از کشورهای آسیایی مانند هند ۵۱ درصد، بنگلادش ۹ درصد، پاکستان ۱۶ درصد و فیلیپین ۳ درصد هستند.

۱۸.ارتفاع شهر دبی

شاید ندانید که ارتفاع شهر دبی نسبت به سطح دریا ۱۶ متر بالاتر است و مساحت آن تقریباً ۴۱۱۲ کیلو متر مربع تخمین زده شده است. ۲۲۸ کیلومتر مربع از این مساحت شامل زمین‌ های باتلاقی و همین طور دریا است که همگی به زمین‌ های قابل استفاده و خوب تبدیل شده ‌اند.

۱۹.درهم واحد پولی دبی

واحد پولی مورد استفاده در دبی و تمام امارات متحده عربی درهم است.

۲۰.ارتفاع ۸۲۸ متری برج خلیفه در دبی

برج خلیفه در شهر دبی ارتفاعی برابر ۸۲۸ متر ارتفاع دارد و آقای “آدریان اسمیت” طراح و معمار این برج بوده است.  این برج دقیقاً در سال ۲۰۱۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و افتتاح شد و به‌عنوان بخشی از طرح توسعه بخش جدید شهر دبی کار خود را آغاز کرد. نام این برج را به احترام حاکم ابوظبی و همین‌طور رئیس جمهور امارات، “خلیف بن زاید آل نهیان” انتخاب کردند.

حقایق جالب درباره دبی

۲۱.تماشای برج خلیفه از سکوها

افرادی که برای تماشای برج خلیفه وارد آن می‌شوند به راحتی می‌توانند با پرداخت مبلغی هزینه به‌عنوان ورودی به یکی از ۲ سکوی مستقر در آن برای بازدید بروند. یکی از این سکوها در طبقه ۱۲۴ قرار دارد و ارتفاع آن ۴۵۲ متر است که دقیقاً در پنجم ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. این سکو زمانی که افتتاح شد بلندترین سکوی بازدید در تمام جهان بود.

۲۲.دبی در صحرای عربستان

شاید ندانید که دبی دقیقاً در یک صحرای بزرگ تحت عنوان صحرای عربستان قرار دارد. یک بیابان شنی که دقیقاً در کنار آن کوه‌های غربی هاجر واقع شده است. جالب است که بدانید این بیابان تا مرز عمان و دبی در “حتا” ادامه دارد.

۲۳.دبی در کویر!

نکته دیگر از حقایق جالب درباره دبی این است که دبی در کویر قرار گرفته و آب و هوای آن طبیعتاً کاملاً کویری است. این شهر در بیشتر روزهای سال گرم و آفتابی است. دقیقاً در ماه ژانویه این شهر در سردترین حالت خود به سر می‌برد و دمای آن تقریباً ۲۴ درجه سانتیگراد است. تابستان دبی بسیار داغ است و اگر وزش بادی داشته باشد در ترکیب با هوای شرجی می‌تواند به بهترین شکل ممکن شما را خنک کرده و حالتان را عوض کند. شما در تابستان دبی هوای ۴۱ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنید. ضمن اینکه در ماه اوت دمای شب‌ها در دبی به ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

۲۴.بارش باران در دبی

متوسط بارش‌ها در شهر دبی تقریباً ۹۴۰ میلی‌متر در طول یک سال است.

۲۵.دبی کشوری بدون سونامی و زلزله

نکته مهم دیگری که شاید ندانید این است که دبی در یک منطقه کاملاً باثبات قرار گرفته و در معرض کمترین زلزله و سونامی قرار دارد. آب‌های موجود در خلیج فارس آن‌قدر عمیق نیستند که موجب به وجود آمدن سونا ‌شوند.

۲۶.دبی یکی از اقتصادهای بزرگ جهان با رشد سریع

همچنین شهر دبی در سال ۲۰۱۴  توانست شاخص رشد ۶/۱ درصدی را تجربه کند و به یکی از اقتصادهای بزرگ جهان که رشد سریعی دارند، تبدیل شود. ضمن اینکه در همین سال دبی توانست تولید ناخالص ملی خود را به ۱/۱۰۷ میلیارد دلار برساند.

۲۷.خدمات موجود دبی

همچنین شاید ندانید که بزرگ‌ترین خدمات موجود در دبی املاک، خدمات ساخت و ساز و خدمات مالی هستند که اقتصاد این شهر را به خوبی ساخته‌اند. ضمن اینکه درآمدهای حاصله از گاز و نفت طبیعی در کمتر از ۵ درصد درآمد امارات نقش دارند.

۲۸.چین بزرگترین شریک دبی!

کشور چین تقریباً بزرگ‌ترین شریک بین‌المللی و تجاری دبی به حساب می‌آید که بعد از هند و آمریکا با ۲۲/۶۲ میلیارد دلار سرمایه، در این منطقه نقشی اساسی دارد.

۲۹.صنعت گردشگری دبی

صنعت متنوع گردشگری در دبی مهم‌ترین راهبرد دولت برای وارد کردن ارز خارجی به کشور بوده که البته بسیار هم موفق عمل کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از حمل و نقل هوایی در دبی و بر اساس معرفی فهرست شهرهای مقاصد جهان، شهر دبی به عنوان چهارمین مقصد پر طرفدار در تمام دنیا و در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. 

۳۰.محدودیت در نوع پوشش در دبی

در ادامه دانستن حقایق جالب درباره دبی باید بدانید که بهتر است در شهر دبی لباس‌های بدن‌نما نپوشید. در تمام مکان‌های عمومی امارات متحده عربی این قانون لازم‌الاجرا است.

۳۱.دوبی کشوری بدون رودخانه!

شاید ندانید که در شهر دبی هیچ رودخانه‌ای به طور طبیعی وجود ندارد. فقط یک خلیج کوچک با نام “نهر دبی” وجود داشته و به قدری لایروبی شده که برای عبور کشتی‌هایی که بزرگ هستند عمق کافی داشته باشد. نهر دبی از قسمت شمال شرق به قسمت جنوب غرب کشیده شده است.

۳۲.۳۰۰۰ تاکسی فعال در دبی

در دبی تقریباً بیشتر از ۳۰۰۰ تاکسی مشغول به فعالیت هستند و روزانه ۱۹۲ هزار سفر را به ثبت می‌رسانند. جالب است که بدانید در این سفرها هم تعداد ۳۸۵ نفر را به مقصد خود رسانده‌اند. تمامی سرویس‌های تاکسی در این شهر تحت لیسانس RTA هستند و به راحتی می‌توانید توسط بدنه کرمی رنگ و سقف‌هایی که رنگ‌های مختلف دارند، آن‌ها را شناسایی کنید. ناگفته نماند که دبی تاکسی بانوان هم دارد که سقف آن‌ها صورتی است و راننده‌شان هم خانم است.

۳۳.بلندترین هتل های جهان در دبی

از میان هتل‌های بلند مرتبه جهان ۷ هتل بلند مرتبه در شهر دبی قرار گرفته است. سومین هتل بسیار بلند و برجسته آن برج العرب است که از لوکس‌ترین هتل‌ها بوده و به شکل بادبان کشتی است. این هتل از نمای بیرون هم بسیار جذاب است. یکی از جهانگردان و نویسندگان انگلیسی در مورد این هتل می‌گوید: هتل برج العرب تنها هتل ۷ ستاره در تمام جهان است. نکته‌ای که در مورد هتل برج العرب باید بدانید این است که این هتل در یک جزیره مصنوعی واقع شده که فاصله آن تا جزیره جمیرا  تقریباً ۲۸۰ متر تخمین زده می‌شود. این هتل و جزیره آن توسط پل‌هایی که کاملاً منحنی هستند به شهر وصل شده‌اند. همچنین یک فرودگاه برای بالگرد هم در نزدیکی سقف هتل جانمایی شده که ارتفاع آن تقریباً ۲۱۰ متر است.

۳۴.لوکس ترین هتل‌های جهان در دبی

در سال ۲۰۱۴ اتاق‌ها در تمام هتل‌های دبی عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین هتل‌های جهان را به خود اختصاص دادند. در رتبه‌بندی انجام شده هتل‌های ژنو سوئیس رتبه اول را دارند.

حقایق جالب درباره دبی

۳۵.کشتی تفریحی رشید در دبی

در طول یک سال تقریباً نیم میلیون مسافر در محل ترمینال کشتی تفریحی دبی و در بندر “رشید” به این کشتی تفریحی وارد می‌شوند.

۳۶.بندر جبل علی بزرگ‌ ترین بندر کانتینری در منطقه خاورمیانه

در نهایت آخرین حقیقت از حقایق جالب درباره دبی این است که علاوه بر بندر رشید، شهر دبی بزرگ‌ترین بندر کانتینری در منطقه خاورمیانه با نام بندر جبل علی را هم دارد. بزرگ‌ترین بندر دست‌ساز انسان‌ها در تمام جهان که نظیر آن را جای دیگری ندیده‌اید. بر همین اساس شاید ندانید که در سال ۲۰۱۳ این بندر نام شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان را هم به خود اختصاص داد.

 

حقایق جالب درباره دبی و شروع تمام ماجراجویی‌ ها

این مطلب را به حقایق جالب درباره دبی اختصاص دادیم و تلاش کردیم که تمام نکات مهم را با شما درمیان بگذاریم. البته شاید چند نکته در میان لیست نکات ما از قلم افتاده باشند. اما در هر حال واقعیت این است که تا به دبی سفر نکنید و خودتان در محیط این شهر قرار نگیرید، بدون شک نمی‌توانید از تمام زوایا این شهر را بررسی کرده و با قوانین و مقررات آن آشنا شوید. شهر دبی زیباست و بدون شک در سفر اولی که به آن دارید بیش از اندازه غافلگیر خواهید شد. چون قرار است تمام فیلم‌ها و کلیپ‌هایی که در فضای مجازی مشاهده کرده‌اید را حالا از نزدیک دیده و لمس کنید.  

تور های ویژه