زیر و بم حمل و نقل عمومی در مشهد

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 21 خرداد ، 1403 10 دقیقه
حمل و نقل عمومی در مشهد

متروشهر مشهد مقصد بسیاری از گردشگران داخلی است. برخی از مسافران با ماشین شخصی به این شهر سفر می‌کنند، اما تعداد زیادی از آن‌ها هم با هواپیما، قطار یا اتوبوس راهی مشهد می‌شوند. این مسافران پس از رسیدن به مقصد می‌توانند با استفاده از مترو، تاکسی و اتوبوس، خودشان را به حرم مطهر امام رضا (ع) و دیگر جاهای دیدنی شهر برسانند. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره حمل و نقل عمومی در مشهد ارائه می‌دهیم، با سفرهای پایتخت همراه باشید.

تاکسی، ساده‌ترین راه حمل و نقل عمومی در مشهد

تاکسی، ساده‌ترین راه حمل و نقل عمومی در مشهد است. در این کلان‌شهر بزرگ و شلوغ تاکسی‌های خطی زردرنگ، تاکسی‌های گردشی و تاکسی‌های اینترنتی فعالیت دارند و مسافران را به مقصدهای دلخواهشان می‌رسانند.

  • تاکسی‌های خطی

تاکسی‌های خطی شهر مشهد در میدان‌ها و چهارراه‌های بزرگ و پررفت‌وآمد شهر مانند بلوار وکیل‌آباد ایستگاه دارند. این تاکسی‌ها از ارزان‌قیمت‌ترین و به‌صرفه‌ترین شیوه‌های حمل و نقل عمومی در مشهد محسوب می‌شوند.

  • تاکسی‌های گردشی

تاکسی‌های گردشی مشهد با تاکسی‌های خطی این شهر متفاوت هستند و معمولاً با هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی همکاری می‌کنند. این تاکسی‌ها هزینه‌ی بالاتری نسبت به تاکسی‌های خطی و اینترنتی دارند و دربست در اختیار مسافر قرار می‌گیرند.

  • تاکسی‌های اینترنتی و تلفنی

مانند دیگر شهرهای کشورمان، در مشهد هم مسافران می‌توانند از تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم استفاده کنند. این تاکسی‌ها قیمت به صرفه‌ای دارند. همچنین مسافران در صورت تمایل با شماره‌گیری ۱۶۱۱ و ۱۸۸۰ امکان استفاده از تاکسی‌های تلفنی مشهد را خواهند داشت.

راهنمای سفر با ماشین شخصی

بسیاری از خانواده ها و مسافران ترجیح می دهند که با ماشین شخصی به مشهد سفر کنند. سفر با ماشین شخصی مزیت های مخصوص به خودش را دارد و آزادی بیشتری در رفت و آمد به مسافران می دهد. اگر چه به دلیل گرانی بنزین و مشکلاتی از قبیل رانندگی های طولانی و ناآگاهی از مسیرها، خرید بلیط هواپیما مشهد یا بلیط قطار توصیه می شود. در این صورت مسافران می توانند از حمل و نقل عمومی مشهد برای جا به جایی در شهر استفاده کنند. همچنین خرید تور مشهد که برای مسافران ترانسفر فرودگاهی و شاتل برای دسترسی به حرم مطهر (ع) فراهم می کنند، بهترین گزینه سفر به مشهد است. اگر شما هم از مشکلات سفر با ماشین شخصی فراری هستید، پیشنهاد می دهیم

محدودیت ترافیکی مشهد

یکی از نکاتی که برای حمل و نقل مشهد و استفاده از ماشین شخصی برای سفر به این شهر، باید به آن توجه داشته باشید، محدودیت های ترافیکی است. از آن جهت که کلان شهر مشهد ترافیک بالایی دارد و البته معضل آلودگی هم در این شهر دیده می شود، طرح ترافیک در آن به اجرا در آمده است. طرح زوج و فرد براساس پلاک وسایل نقلیه در مشهد اجرا می شود. روزهای زوج ماشین هایی که پلاک آن ها زوج است حق تردد در مشهد را دارند. روزهای فرد نیز مختص وسایل نقلیه با پلاک فرد هستند. با این حال محدوده ترافیکی مشهد به اطراف حرم مطهر (ع) محدود می شود. تقاطع خیابان مدرس و امام خمینی، بلوار راه آهن و طبرسی (چهار راه مقدم)، میدان شهدا، چهار راه دانش و تقاطع خیابان نواب صفوی و وحدت در اطراف حرم شامل محدوده زوج و فرد می شوند.

این طرح در طول سال به غیر از جمعه ها از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب اجرا می شود. در این ساعت ها بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد استفاده کنید.

نرم افزاری کارآمد برای مسافرانی با ماشین شخصی

یکی از مشکلاتی که افراد مختلف در مشهد با آن مواجه هستند، یافتن موقعیت پارکینگ است. هر چند که بسیاری از افراد ماشین خود را در جای پارک کنار خیابان و نزدیک به مکانی که کار دارند، پارک می کنند اما مشهد شهری بسیار شلوغ است. احتمال اینکه در خیابان مورد نظرتان جای پارک پیدا نکنید، بسیار است. همچنین گاهی رانندگان از وجود پارکینگ در نزدیکی خود مطلع نیستند و به همین دلیل به سراغ جای پارک ناامن کنار خیابان ها می روند.

در مشهد نرم افزاری به نام پارکینگ (الیت) فعال است که به شما مکان پارکینگ ها و میزان ظرفیت باقی مانده هر یک را نشان می دهد. حتی امکان پرداخت هزینه پارکینگ و محاسبه آن را دارد. پیشنهاد می دهیم اگر با ماشین شخصی خود به مشهد سفر می کنید، نرم افزار پارکینگ یا الیت را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. این نرم افزار برای راهنما – رانندگانی که تور مشهد برگزار می کنند، بسیار کارآمد است.

 

بهترین هتل های مشهد

اتوبوس، حمل و نقل ارزان و به‌صرفه در مشهد

استفاده از اتوبوس، حمل و نقل ارزان و به‌صرفه‌ای را‌ در مشهد برای مسافران فراهم می‌کند. مسافران این شهر می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار «نقشه همراه مشهد» کلیه اطلاعات مربوط به اتوبوس‌ها مانند مسیر، زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، تعداد ایستگاه‌ها و پایانه‌ها، ایستگاه‌های مناسب ویلچر، محل شارژ و فروش من کارت مشهد و نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به موقعیت فعلی را مشاهده کنند. این نرم‌افزار به مسافران کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانند با استفاده از اتوبوس به مقصدهای دلخواهشان برسند.  

سیستم حمل و نقل اتوبوس مشهد شامل اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) و اتوبوس‌های معمولی شهری هستند. در حال حاضر این شهر ۵ خط بی آر تی دارد که شامل خطوط زیر هستند:

  • خط بی آر تی ۸۰۰

خط بی آر تی ۸۰۰ مشهد از پایانه امام رضا به پایانه طبری می‌رود و در مسیر از خیابان ۱۵ خرداد، حرم و چهارراه مفتح عبور می‌کند.

  • خط ۸۰۰.۱

مبدا خط بی آر تی ۸۰۰.۱، پایانه امام رضا و مقصد آن میدان بیت‌المقدس است. این اتوبوس از میدان ۱۵ خرداد، چهارراه دانش و میدان بیت‌المقدس عبور می‌کند.

  • خط ۸۰۰.۲

خط ۸۰۰.۲ بی آر تی مشهد از پایانه طبرسی حرکت کرده و پس از عبور از کنار میدان فجر و چهارراه برق به حرم می‌رسد.

  • خط ۸۳۰

مبدأ خط ۸۳۰ بی آر تی شهر مشهد، امامیه بوده و مقصد آن میدان باهنر است. این اتوبوس از شهرک شهید باهنر، رجایی و میدان توحید عبور می‌کند.

  • خط ۸۳۱

خط ۸۳۱ بی آر تی مشهد در مسیر الهیه، بزرگراه اندیشه، حرم، میدان امام علی، بزرگراه وکیل‌آباد و میدان فردوسی حرکت می‌کند.

همچنین مشهد مقدس دارای ۱۸۵۰ دستگاه اتوبوس در ۱۶۳ خط شهری و حومه است. از مهم‌ترین پایانه‌های اتوبوس‌های شهری مشهد برای مسافران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایانه اتوبوس آزادی مشهد

پایانه اتوبوس آزادی مشهد در مجاورت پارک ملت قرار دارد و دارای ایستگاه‌های مختلف و پارکینگ طبقاتی است. با استفاده از اتوبوس‌های این پایانه تقریباً می‌توان به بیشتر نقاط شهر مشهد دسترسی داشت. مهم‌ترین خطوط پایانه اتوبوس آزادی شامل خطوط ۱/۳۸، ۱۷، ۲۱، ۳۱، ۲۵ و ۶۲ هستند.

  • پایانه اتوبوس بیت‌المقدس مشهد

پایانه اتوبوس بیت‌المقدس مشهد در نزدیکی فلکه آب یا میدان بیت‌المقدس قرار دارد. خط ۸۶ این پایانه پس از عبور از پارک کوهسنگی به پایانه زکریا می‌رسد. همچنین مسافران برای رسیدن به فرودگاه می‌توانند از خط ۷۷ این پایانه استفاده کنند.

  • پایانه اتوبوس وکیل‌آباد مشهد

پایانه اتوبوس وکیل‌آباد مشهد در مجاورت ایستگاه مترو و پارک جنگلی وکیل‌آباد قرار دارد. این پایانه از شلوغ‌ترین پایانه‌های مشهد محسوب می‌شود و از مهم‌ترین خطوط آن می‌توان به خط ۱۰، خط ۱۲، خط ۱۱۱، خط ۱۱۳ و خط ۱۲۱ اشاره کرد.

  • پایانه اتوبوس شهدا در مشهد

پایانه اتوبوس شهدا در مشهد در نزدیکی میدان شهدا و ایستگاه مترو قرار دارد. مهم‌ترین خطوط این پایانه شامل خط ۵۰، خط ۳۸/۱ و خط ۶۰ هستند.

اتوبوس های شهری مشهد

مترو، سریع‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در مشهد

، سریع‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در مشهد مترو است. مترو این شهر با ۴ خط ریلی در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده و در حال حاضر از ساعت ۶ صبح (روزها تعطیل ۷ صبح) تا ۱۰ شب فعال است. مسافران برای پرداخت هزینه مترو در مشهد باید از کارت‌های اعتباری با عنوان «من کارت» یا «زائر کارت» استفاده کنند.

  • خط ۱ مترو مشهد

خط ۱ مترو مشهد دارای ۲۴ ایستگاه بوده و از ایستگاه وکیل‌آباد شروع شده و به ایستگاه فرودگاه می‌رسد. این خط بر روی نقشه‌ی مترو با رنگ سبز نشان داده شده است و مسافران می‌توانند برای رسیدن به حرم، پارک ملت و پارک وکیل‌آباد از آن استفاده کنند. همچنین مدت زمان انتظار برای قطار بعدی در این خط، ۶ دقیقه(در روزهای تعطیل ۱۰ دقیقه) است.

  • خط ۲ مترو مشهد

خط ۲ مترو مشهد، ۲۱۳ ایستگاه دارد. این خط شمال شهر را به جنوب آن متصل می‌کند و از مهم‌ترین خطوط متروی مشهد محسوب می‌شود. اولین ایستگاه این خط، کشف رود بوده و آخرین ایستگاه آن ایستگاه شهید جوان است. خط ۲ مترو مشهد با رنگ آبی بر روی نقشه نشان داده شده و برای دسترسی مسافران به کوهسنگی و حرم مناسب است. همچنین مدت زمان انتظار در این ایستگاه برای رسیدن قطارها حدود ۱۰ دقیقه است.

  • خط ۳ مترو مشهد

خط ۳ مترو مشهد دارای ۲۴ ایستگاه است که هنوز برخی از آن‌ها فعال نشده‌اند. این خط از خیابان امام رضا شروع شده و به ترمینال اتوبوسرانی غرب شهر منتهی می‌شود. خط ۳ مترو مشهد بر روی نقشه‌ی مترو با رنگ قرمز نشان داده شده است. این خط بیشتر برای جابجایی زائران از حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • خط ۴ مترو مشهد

خط ۴ مترو مشهد، ۶ ایستگاه دارد که در حال حاضر بیشتر آن‌ها غیرفعال هستند. این خط بر روی نقشه‌ی مترو با رنگ نارنجی نشان داده شده است. هدف از راه‌اندازی خط ۴ مترو مشهد دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به حرم امام رضا(ع) است.

ایستگاه‌های خط دو مترو مشهد

دوچرخه، شیوه‌ای نو در حمل و نقل عمومی مشهد

دوچرخه، شیوه‌ای نو در حمل و نقل عمومی مشهد است که این روزها طرفداران خاص خود را دارد. در چند سال اخیر ایستگاه‌های کرایه دوچرخه توسط شرکت بایدو در شهر مشهد راه‌اندازی شده‌اند. مسافرانی که قصد دارند از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند ابتدا باید برنامه «شهر من» مربوط به شهرداری مشهد را نصب کرده و در این برنامه ثبت‌نام کنند. مدارک موردنیاز برای ثبت نام در برنامه شهر من مشهد شامل مدارک شناسایی، عکس پرسنلی، ضمانت، من کارت و رضایت نامه ولی برای نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال است. سپس این افراد می‌توانند نسبت به کرایه دوچرخه اقدام کنند.

همچنین در زمان ثبت‌نام مبلغ ۳۰ هزار تومان (بابت بیمه ورزشی) دریافت می‌شود. هزینه نیم ساعت اول استفاده از دوچرخه، رایگان است؛ اما پس از آن به‌ازای هر نیم‌ساعت، مبلغ هزارتومان کرایه دریافت خواهد شد. با هر من کارت مشهد تنها می‌توان یک دوچرخه را از ایستگاه نگهداری تحویل گرفت.

هر یک از جایگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد دارای رنگ‌های متفاوتی مانند سبز (دوچرخه آماده دریافت)، قرمز (خارج کردن دوچرخه از ایستگاه)، خاکستری (غیرفعال بودن جایگاه) و نارنجی (رزرو بودن دوچرخه) است.

هم اکنون تعداد ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی شهر مشهد ۶۷ ایستگاه بوده و تعداد دوچرخه‌های این ایستگاه‌ها هم ۲۰۰ عدد است. متاسفانه طبق آخرین اخبار منتشر شده، استفاده از این وسیله نقلیه برای خانم‌ها مجاز نیست.

 

دوچرخه سواری در مشهد

اپلیکیشن‌های حمل و نقل عمومی در مشهد

مهم‌ترین اپلیکیشن‌های حمل و نقل عمومی در مشهد شامل شهر من (برای کرایه دوچرخه)، کیپاد(شارژ من کارت) و نقشه همراه مشهد(اطلاعات مربوط به اتوبوس) هستند. این برنامه‌ها دسترسی آسان و راحت به خطوط مترو، اتوبوس و بی آر تی را برای مسافران فراهم می‌کنند و امکان شارژ «من کارت» هم با این اپلیکیشن‌ها فراهم است.

همچنین با توجه به شلوغ بودن شهر مشهد، پیدا کردن پارکینگ دغدغه بسیاری از مسافران است. افرادی که با ماشین شخصی به این شهر سفر می‌کنند می‌توانند با نصب نرم‌افزار «پارکینگ» یا «الیت» بر روی گوشی از مکان دقیق پارکینگ‌ها و میزان ظرفیت باقی‌مانده‌ی آن‌ها اطلاع پیدا کنند.

علاوه بر این اپلیکیشن‌ها،  با ارسال عدد ۸۸۸۸  به سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۸  کلیه اطلاعات و راهنمای مسیر خطوط اتوبوس در مشهد برای مسافران ارسال می‌شود.

نحوه شارژ من کارت برای حمل و نقل عمومی در مشهد

روش های مختلفی در شهر مقدس مشهد برای شارژ من کارت وجود دارد. یکی از این شیوه ها مراجعه به باجه های شارژ من کارت مشهد در بعضی از ایستگاه های اتوبوس یا ایستگاه های مترو است. روش دیگر استفاده از اپلیکیشن هایی مانند برنامه «کیپاد» برای شارژ کردن کارت شهروندی یا همان من کارت مشهد است.

حمل و نقل عمومی در مشهد

محل عبور عابر پیاده

بسیاری از پیاده روهای مشهد برای عبور عابرین پیاده طراحی و گاهی موزاییک فرش شده اند. در مسیرهای پیاده روی کنار بلوارهای معروف مشهد همانند احمدآباد، وکیل آباد یا دیگر بلوارها، فضای سبزی زیبا با مسیر مشخص شده برای دوچرخه سواران و البته روشندلان در نظر گرفته شده است. همین موضوع پیاده روی را به یکی از دلچسب ترین روش ها برای تردد در مشهد تبدیل نموده است. اطراف میدان های ویژه ای که برای عبور عابرین پیاده در مشهد ساخته شده، مملو از مراکز خرید، رستوران ها و کافه است. وجود مبلمان های شهری مناسب برای استراحت و فضایی با طراحی معمارانه زیبا، پیاده روی در مشهد را به یکی از جاذبه های روزهای تعطیل تبدیل کرده است.پس از آشنایی با تمامی این روش ها دیگر برای سفر به مشهد هراس به خود راه ندهید.

حتی با نصب بسیاری از نرم افزارها خود را از پرسیدن آدرس در مشهد می رهانید. شما خواننده عزیز که تا انتهای این مطلب با ما بودید اگر نظر، پیشنهاد یا اطلاعات بیشتری داشتید، خوشحال می شویم در کامنت ها با ما در میان بگذارید. افرادی نیز که به دنبال رزرو هتل و مشخص نمودن محل اقامت خود در مشهد هستند، می توانند اینجا کلیک کنند تا به صفحه رزرو هتل مشهد متصل شوند.

دسترسی به جاذبه‌های معروف شهر با حمل و نقل عمومی در مشهد

دسترسی به جاذبه‌های معروف شهر با حمل و نقل عمومی در مشهد برای مسافران فراهم است. این جاذبه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پارک ملت مشهد: خط ۱ و ۲ مترو و خطوط ۳۸.۱، ۱۲ و ۶۲ اتوبوس
  • پارک کوهسنگی مشهد: خط ۱ و ۲ مترو و خط ۸۶ اتوبوس
  • پارک وکیل‌آباد مشهد: خط ۱ و ۲ مترو و خط ۱۲ اتوبوس
  • ییلاقات طرقبه شاندیز مشهد: خط ۱ مترو و خطوط ۱۱۱ و ۱۱۳ اتوبوس(پایانه وکیل‌آباد)
  • آرامگاه فردوسی: خط ۲۰۲ اتوبوس از پایانه فردوسی به مقصد آرامگاه
  • سرزمین موج‌های آبی مشهد: برای دسترسی به این پارک آبی مسافران باید با خط ۱ یا ۲ مترو به پایانه اتوبوس آزادی رفته و سپس سوار اتوبوس‌های خط ۱۷، ۲۱، ۳۱ شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند از خطوط ۸۳۰ و ۸۳۱ بی آر تی استفاده کنند.

جمع‌بندی درباره حمل و نقل عمومی در مشهد

در این مقاله اطلاعات کاملی از حمل و نقل عمومی در مشهد ارائه دادیم. همانطور که گفته شد در این کلانشهر مسافران می‌توانند از تاکسی‌های خطی، گردشی و اینترنتی، اتوبوس، مترو و دوچرخه‌های اشتراکی برای رسیدن به مقصدهایشان استفاده کنند. اما برای استفاده از این وسایل نقلیه، تهیه کارت الکترونیکی «من کارت» ضروری است.

مشهد

سوالات متداول

  • سیستم های حمل و نقل عمومی در مشهد کدامند؟

شما می‌توانید برای تردد در سطح شهر از تاکسی‌ها، مترو، اتوبوس، بی‌آرتی و دوچرخه استفاده کنید.

  • ارزان ترین وسیله نقلیه عمومی در مشهد کدام است؟

ارزان ترین وسیله نقلیه عمومی همان دوچرخه های اشتراکی هستند که به ازای هر نیم ساعت ۱۰۰۰ تومن از شما دریافت می‌کنند.

  • با کدام اتوبوس ها می‌توان از حرم به آرامگاه فردوسی رفت؟

با استفاده از خط ۸۳۰ بی آر تی به پایانه فردوسی بروید و سپس با خط ۲۰۲ مسیرتان را به سمت آرامگاه طی کنید.

  • اپلیکیشن حمل و نقل عمومی در مشهد کدام است؟

اپلیکیشن شهر من که برای شهرداری مشهد است می‌تواند در مسیریابی لوازم نقلیه و همینطور اجاره دوچرخه به شما کمک کند.

  • چطور به پارک کوهسنگی مشهد برویم؟

ابتدا از خطوط ۱ و ۲ مترو کمک بگیرید و سپس با خط ۸۶ اتوبوس خودتان را به پارک کوهسنگی برسانید.

  • مسیر رسیدن به سرزمین موج های آبی مشهد چیست؟

برای رفتن به سرزمین موج های آبی باید اول با خط ۱ و ۲ مترو به پایانه آزادی بروید. سپس در آنجا سوار اتوبوس‌های خط ۱۷، ۲۱ و ۳۱ شوید. در‌صورتی که به اتوبوس علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از خطوط ۸۳۰ و ۸۳۱ بی آر تی استفاده کنید.

تور های ویژه